اقتصاد کلان

نرخ تورم خرداد ماه ۰.۲ رشد کرد

مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ به ۸.۲ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۰.۲ واحد درصد افزایش دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از مرکز آمار، در خرداد ماه امسال عدد شاخص کل برپایه سال آماری ۱۳۹۵ به ۱۱۶.۲ رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۱.۹ درصد رشد داشت. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ۱۰.۲ درصد است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه پیش ۴.۲ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ۰.۹ درصد افزایش داشت.

همچنین بخوانید

براساس این گزارش نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ برای این ۲ گروه به ترتیب ۱۰.۵ و ۷.۳ درصد است.

*افزایش نرخ تورم خانوار‌های شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوار‌های شهری کشور در خرداد امسال به عدد ۱۱۶.۱ رسید که نسبت به ماه پیش (اردیبهشت) ۱.۷ درصد رشد داشت. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ۱۰.۲ درصد است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد برای خانوار‌های شهری ۸.۲ درصد است.

*تثبیت نرخ تورم خانوار‌های روستایی

برپایه این گزارش شاخص قیمت کل برای خانوار‌های روستایی کشور در خرداد امسال به عدد ۱۱۷.۱ رسید که نسبت به اردیبهشت ۲.۷ درصد افزایش یافت. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال ۹.۹ درصد است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد برای این دسته از خانوار‌ها ۷.۹ درصد است.

* تغییرات قیمت‌ها در خرداد

در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه پیش مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، کیوی، انواع پرتقال، هویج فرنگی، انواع سیب، کرفس، خیار، گوجه فرنگی، کشمش پلویی، آب معدنی و گوشت قرمز است.

در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» انواع سیگار، تجهیزات رایانه، گوشی تلفن همراه، تبلت و اتومبیل سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه پیش داشتند.

همچنین در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه پیش مربوط به اقلام لیموترش، هلو، زردآلو، گیلاس، توت فرنگی و مرغ ماشینی است. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی نداشت.

* درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۷ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۸.۱ درصد برای دهک اول تا ۸.۴ درصد برای دهک هفتم است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا