انرژی

درخواست آمریکا از ژاپن برای توقف خرید نفت ایران

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داد آمریکا از ژاپن خواسته است واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، منابع آگاه اظهار کردند اگرچه مقامات دولت آمریکا این درخواست را در جریان گفت‌وگو با همتایان ژاپنی خود در توکیو مطرح کردند، اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

زمانی که ترامپ ماه میلادی گذشته تصمیم گرفت تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، دولت وی به خریداران نفت ایران ۱۸۰ روز برای محدود کردن خریدشان فرصت داد. درخواست برای توقف واردات ژاپن موضعی شدیدتر از سال ۲۰۱۲ در قبال ایران را نشان می‌دهد. در آن زمان کشورها در قبال دریافت معافیت از محدودیت‌های مالی آمریکا، اجازه یافتند به خرید نفت از ایران در سطح پایین‌تری ادامه دهند.

همچنین بخوانید

هدف گرفتن بخش نفت ایران از سوی واشنگتن، گمانه‌زنی‌هایی را نسبت به احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران از اقدامات آمریکا برانگیخت و کمک کرد قیمت‌های نفت به بالاترین حد در سه سال و نیم گذشته صعود کند. این مساله همچنین عامل اختلاف در نشست روز جمعه اوپک در وین بود.

به گفته نوین ناه، تحلیلگر شرکت “انرژی اسپکتس”، بازارها نسبت به تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران در مقایسه با زمانی که برای نخستین بار اعلام شد آسودگی خاطر بیشتری پیدا کردند، اما اکنون این نظر تقویت می‌شود که ممکن است ایران حدود یک میلیون بشکه در روز از صادرات خود را از دست دهد.

تاکاشی یامادا، مدیر سیاست نفتی در وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن حاضر نشد درباره مذاکرات با آمریکا اظهارنظر کند. ژاپن چهارمین خریدار آسیایی بزرگ نفت ایران است و طبق آمار وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن، این کشور ۵.۳ درصد از نیاز نفتی خود یا معادل ۱۷۲ هزار بشکه در روز را در سال ۲۰۱۷ از ایران دریافت کرده است.

تسوکیوکا که رئیس هیات مدیره پالایشگاه ایدمیتسو است، ماه گذشته اعلام کرده بود این کشور احتمالا تا اوایل ماه اوت درباره واردات نفت خود از ایران تصمیم خواهد گرفت. ژاپن احتمالا واکنش کشورهایی شامل چین، هند و کره جنوبی که سهم‌شان از واردات نفت ایران بالاتر است را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

ویل یون، تحلیلگر کالا در شرکت “هیوندای فیوچرز” به بلومبرگ گفت: حتی اگر آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند تاثیر آنها بدون حمایت سایرین جزیی خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود یک هیات از ۱۸ تا ۲۰ ژوئن برای اعلام سیاست ایرانی دولت آمریکا به توکیو و سئول خواهد رفت.

یک مقام در وزارت بازرگانی صنعت و انرژی کره جنوبی اظهار کرد: آمریکا تمایلش برای اتخاذ یک رویکرد شدید در وضع تحریم‌ها علیه ایران را ابراز کرده است، اما وی درباره‌ مذاکرات پیرامون تجارت نفت هیچ توضیحی نداد. گفته می‌شود این کشور تصمیم نهایی درباره خرید میعانات پارس جنوبی ایران را تنها پس از مذاکرات میان دولت کره جنوبی و دولت آمریکا خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا