بانکبانک و بیمه

چک‌های خود را "صیاد" کنید

 


در پایان شهریورماه سال ۱۳۹۶ بانک مرکزی از سامانه ای به نام سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) رونمایی کرد، از این پس دسته چک هایی که توسط بانک ها صادر می شود از نظر ظاهر کاملا یک شکل و یک رنگ هستند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، اصلی ترین دلیل وجود سامانه صیاد، صدور چک به صورت یکپارچه به منظور اعتبار سنجی،کنترل دقیق صلاحیت متقاضی دسته چک و امکان استعلام ساده تر وضعیت عملکرد صادر کننده چک است.

از این پس صاحبان دسته چک های عادی می توانند با تبدیل آن به چک صیاد با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته از این روش برای پرداخت های خود استفاده کنند. البته در آینده نزدیک تبدیل چک های معمولی به چک صیاد اجباری می شود و چک های قدیمی فاقد اعتبار خواهند بود.
بر همین اساس بانک ایران زمین از کلیه مشتریان محترم تقاضا دارد نسبت به تعویض دسته چک قدیمی خود و استفاده از چک صیاد اقدام نمایند.
چک صیاد دارای مزیت هایی از قبیل: اختصاص شماره شناسه یکتا به هر برگ از دسته چک صیاد، ساده تر شدن پیگیری هر برگ چک صیاد در سراسر کشور، امکان استعلام اعتبار صاحبان حساب و امضا، جلوگیری از صدور دسته چک برای افراد با سو پیشینه مالی، اختصاص بارکد دو بعدی به هر برگ از چک که حاوی اطلاعات برگ چک و صاحب حساب است، تشکیل یک بانک اطلاعاتی یکپارچه از وضعیت صدور چک در سراسر کشور و امکان گزارش گیری و آمار از وضعیت دسته چک های صادر شده در کشور است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا