بانک و بیمهطلا و ارز

مراقب باشید؛ دلار تقلبی وارد بازار شد!

 

کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: پس از افزایش سرسام‌آور نرخ ارز‌های خارجی در ایران، دلار و یوروی تقلبی در بازار‌ سیاه به طور گسترده‌ رواج یافته است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسن طاهری با اشاره به وضعیت دلار‌های تقلبی در بازارسیاه اظهار کرد: با داغ شدن بازار ارز‌های خارجی در ایران، اسکناس‌های تقلبی ۱۰۰، ۵۰ و ۲۰ دلاری رشد چشمگیری داشته و عده زیادی از مردم متأسفانه بدون آگاهی از این مسئله اقدام به خرید ارز کردند. گفته می‌شود در بازار فردوسی تهران که محل تجمع فروشندگان ارز است، روزانه ده‌ها هزار دلار و یوروی تقلبی دست‌به‌دست می‌شود.

وی ادامه داد: پس‌ از اینکه دولت صرافی‌ها را از خریدوفروش ارز منع کرد، تقاضا برای ارز به سمت بازار آزاد هدایت شده و این بازار به محلی برای خریدوفروش حجم عظیمی از دلار و یوروی تقلبی تبدیل شده است.

طاهری  اضافه کرد: در چند ماه اخیر بازار ارز دچار نوسانات شدیدتری نسبت به گذشته شد و قیمت دلار از ۶۷۰۰ تومان عبور کرد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل یادآور شد: با افزایش تقاضای خرید و تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، دلالان و یا افراد دیگر به طرق مختلف و با شدت بیشتری دست به خرید و فروش دلار زدند که این امر توانست التهاباتی را رقم زند که موجب سوءاستفاده برخی افراد شد از این رو پلیس در رابطه با خرید دلار‌های تقلبی هشدار داد و به مخاطبان بازار ارز اعلام کرد که مراقب سوء استفاده‌های احتمالی باشند.

طاهری در پایان گفت: در رابطه با اینکه چگونه دلار غیرتقلبی خریداری و قابل شناسایی باشد، اولین مسئله آن است که باید به صرافی‌های مجاز و همچنین شعب ارزی و یا ارزی- ریالی بانک‌ها تا حد امکان برای خرید دلار مراجعه کرد تا از دریافت اصل این اسکناس اطمینان یافت. اما در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار بر اساس آنچه در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در رابطه با فیوچر‌های امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که در حال حاضر این بانک هفت اسکناس یک دلاری، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کند که دارای هفت فاکتور امنیتی هستند که می‌توان آن را از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا