بین الملل

خواسته برخی اعضا برای افزایش عرضه قابل توجه نفت به بازار محقق نشد

عضو هیئت عامل ایران در اوپک با اشاره به توافق امروز اعضای اوپک مبنی بر پایبندی اعضا به توافق قبلی مبنی بر کاهش سطح تولید گفت:خواسته برخی اعضا مبنی بر افزایش شدید عرضه محقق نشد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت، حسین کاظم پور اردبیلی پس از نشست ۱۷۴ اوپک در وین  با اشاره به توافق امروز اعضای اوپک مبنی بر پایبندی اعضا به توافق قبلی مبنی بر کاهش سطح تولید گفت: سطح تولید ایران در این نشست تغییری نکرد و خواسته برخی اعضا مبنی بر افزایش شدید عرضه تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز محقق نشد.

وی با ارائه توضیح‌ تکمیلی درباره توافق اجلاس ۱۷۴اوپک، اظهار کرد: بر اساس این توافق، اعضا مجازند به تعهد ۱۰۰ درصدی خودشان که در نشست قبلی اوپک توافق شده بود، عمل کنند که این میزان بین اعضا تقسیم شد.

همچنین بخوانید

علت کاهش تولید برخی اعضا

کاظم‌پور اردبیلی با بیان این که تولید برخی کشورهای عضو پس از این توافق، حتی بیشتر از آنچه توافق شده بود کاهش یافت، ادامه داد: این به آن معناست که اعضای اوپک به تعهد خود عمل کرده‌اند و حتی برخی از اعضا نیز  مانند آنگولا و ونزوئلا بیشتر از آنچه تعهد شده بود تولید خود را کاهش دادند که این امر هم ناشی از مشکلات تولیدی آنها بود.

وی تصریح کرد: برخی اعضا نیز مانند قطر، احتمالا عربستان سعودی، امارات و دیگران نیز به دلیل سرعت بخشیدن به تخلیه ذخایر خود با هدف افزایش قیمت، تولیدشان را بیشتر از توافق اوپک کاهش دادند.

توافق برای تعهد ۱۰۰ درصدی

کاظم‌پور گفت: آنچه پیش از این صحبت شده بود این بود که میزان کاهش تولید بیشتر از توافق انجام شده در اوپک بود، بنابراین باید به سطح تعهد ۱۰۰ درصدی توافق قبلی برگردیم. این به معنای آن است که مثلا اگر کشور عربستان تولید خود را تا ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است حال اگر توان افزایش تولید را دارد، در همین سطح می‌تواند تولید خود را اضافه کند.

وی ادامه داد: حال اگر مجموعه کشورهایی را که بیش از میزان توافق قبلی تولیدشان را کم کرده‌اند جمع بزنید، چیزی حدود ۳۰۰ هزار بشکه می‌شود، زیرا باقی کشورها نمی‌توانند بیش از آن تولید کنند. البته ممکن است ونزوئلا که اکنون تولید خود را ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است بگوید طی سه ماه آینده می‌توانم ۳۰۰ هزار بشکه را برگردانم، بنابراین در سه ماه آینده این امکان وجود دارد که اگر ونزوئلا بتواند مشکلات فنی خود را رفع کند این میزان را به بازار برگرداند.

عضو هیئت عامل ایران در اوپک گفت: به طور میانگین به نظر می‌رسد کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه از تولید اعضا به بازار برگردد.

وی گفت: البته تعدادی از کشورها هم ممکن است در دو سه ماه اول، مثلا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز را به بازار برگردانند و باقی اعضا نیز در دو سه ماه آخر بتوانند اضافه تولید را به بازار برگردانند.

کاظم‌پور اردبیلی اظهار کرد: تعهد اعضا به این معناست که اعضا باید ۱۰۰ درصد به سهم خودشان پایبند باشند. این طور نیست که بگوییم مثلا عربستان می‌تواند اضافه تولیدی را که ونزوئلا نمی‌تواند، تولید کند. اصلا چنین بحثی مطرح نیست، زیرا اولا امکان دارد ونزوئلا روزی بتواند سهم خود را در بازار پس بگیرد و دوم این‌که عربستان هم تولید خود را افزایش داده و افزایش بیش از آن یک تخلف از سهمیه‌ها محسوب می‌شود.

پایبندی اعضا به معنای افزایش تولید نیست

کاظم پور با اشاره به تفسیرهایی که پس از توافق ۱۷۴ اوپک شده است، ادامه داد: اصلا این طور نیست که بگوییم پایبندی ۱۰۰ درصدی اعضا به توافق قبلی به معنای فلان قدر افزایش تولید است. این توافق به این معناست که مدتی کاهش تولید اعضا بیشتر از توافق بوده و این امر به شرایط فعلی بازار منجر شده است، به همین دلیل این کشورها می‌گویند که می خواهیم تولیدمان را افزایش دهیم (در سطح توافق)،‌ بنابراین هر کشوری حق دارد تولید خود را در این سطح داشته باشد.

به گفته کاظم‌پور اردبیلی، کشورهای عضو اوپک همواره حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد به توافق خود پایبند بودند و همیشه نیز تولیدشان نیز به همان میزان بوده است که این روال نیز ادامه دارد.

عضو هیئت عامل ایران در اوپک با بیان این‌که سطح تولید ایران در اوپک نیز تغییری نکرده است، گفت: آنچه برخی از کشورها قصد داشتند آن را در نشست امروز اوپک عملی کنند، افزایش شدید عرضه تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود که به این معناست توافق را کاملا از بین ببرند که این موضوع در نشست امروز محقق نشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا