بین الملل

اوپک به مواضع آمریکا توجه نکرد

وزیر نفت گفت: اوپک با توافق امروز خود رسما نشان داد که به مواضع رئیس‎جمهوری آمریکا توجهی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، بیژن زنگنه امشب در گفت‎وگوی زنده تلویزیونی با خبر بخش ۲۱ شبکه یک سیما، درباره توافق صورت گرفته در نشست ۱۷۴ اوپک توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد که این توافق نشان داد اوپک به مواضع رئیس جمهوری آمریکا توجهی نداشت.

وی در عین حال افزود: اگر برخی اعضا تعهدات پنهانی نسبت به آمریکا داشته باشند، بحث دیگری است.

همچنین بخوانید

زنگنه گفت: موضع‎گیری‎های آمریکا اثر مثبتی نداشت، زیرا همه متهم به تبعیت از سیاست‎های آمریکا می‎شدند و ما از این رو اعلام کردیم که اوپک، سازمانی آمریکایی نیست که از آمریکا دستور بپذیرد.

وی گفت: ما حساس بودیم که مبادا اوپک با اتخاذ تصمیم اشتباه، علامت غلطی مبنی بر رضایت این سازمان از اعمال تحریم ایران به آمریکا بدهد.

حفظ توافق پیشین اوپک

زنگنه درباره توافق صورت گرفته توضیح داد: طبق مصوبه ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ اوپک قرار بود اعضای این سازمان با هدف متعادل شدن قیمت نفت، تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند که این سوای توافق غیراوپکی‎ها بود.

وی ادامه داد: در عمل اعضا بیش از توافق انجام شده به این تعهد پایبند بودند، به طوری‌که میزان پایبندی اعضا به تعهد در ماه مه به ۱۵۲ درصد رسید و به این ترتیب بیش از میزان توافق شده، با کاهش عرضه نفت به بازار مواجه شدیم.

زنگنه گفت: برخی اعضا تاکید داشتند که بازار با کمبود عرضه مواجه است و تولید باید به طور قابل توجهی افزایش یابد که ما قبول نداشتیم و از همان بدو ورود به وین تاکید کردم که باید به جای افزایش تولید، میزان پایبندی به تعهد را به ۱۰۰ درصد رساند و با توجه به مصوب شدن همین پیشنهاد در نشست امروز که البته با جر و بحث‎های فراوانی به نتیجه رسید، اعضای اوپک باید تلاش خود را برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق پیشین اوپک به کار گیرند، بنابراین کشورهایی که به هر دلیلی کمتر تولید کرده‎اند، می‎توانند تولید بیشتری داشته باشند.

بعید است بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار بازگردد

وی توضیح داد: اعضای اوپک باید پایبندی بیش از ۱۵۰ درصدی خود را به ۱۰۰ درصد برسانند، اما بعید می‌دانم که امکان اضافه شدن نفت به میزان معادل آن ۵۰ درصد وجود داشته باشد.

زنگنه یادآور شد: بنابراین افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت در کار نیست و به نظر نمی‎رسد بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار برگردد.

وزیر نفت درباره آثار میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت، عنوان کرد: برای پاسخ به این سوال باید صبر کرد، اما به طور طبیعی این روند، قیمت‎ها را تا حدودی کاهش می‎دهد که میزان آن مشخص نیست. تصمیم امروز اوپک تاثیر منفی بر بازار نفت ایران ندارد و نگرانی ما صرفا به تحریم‎های آمریکا بازمی‎گردد. 

وی درباره نشست امروز اوپک، این را هم اضافه کرد که ونزوئلا و عراق و الجزایر ایران را همراهی می‌کردند و ما و الجزایر تا پایان نشست محکم ایستاده بودیم تا اگر به هر دلیلی پیشنهاد رأی نیاورد، هر تصمیم دیگری را وتو کنیم.

زنگنه، روسیه، برخی کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را از جمله کشورهایی دانست که از افزایش تولید نفت سود می‎برند و افزود: اعضای غیراوپک نیز در نشست فردا (دوم تیرماه) توافق قبلی خود مبنی بر کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‎ای عرضه نفت را بررسی می‎کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا