بین الملل

پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک تثبیت شد

با اجماع امروز اعضای اوپک در نشست ۱۴۷ این سازمان، پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک که نوامبر ۲۰۱۶ حاصل شده بود، تثبیت شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت، دقایقی پیش صدوهفتادوچهارمین نشست اعضای اوپک در وین به پایان رسید و اعضا اعلام کردند که توافق قبلی اوپک (نوامبر ۲۰۱۶) مبنی بر کاهش تولید تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه همچنان به قوت خود باقی است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم پیش از برگزاری این نشست اعلام کرده بود که ایران با هرگونه افزایش تولید نفت اوپک مخالف است، زیرا بازار با عدم تعادل مواجه نیست.

 بندهای این توافق به شرح زیر است:

همچنین بخوانید

۱- توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.

۲- اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌اند و این بدان معناست که به جای یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است، به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۰ درصد است.

۳- بنابر تصمیم نشست ۱۷۴ اعضای اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غیر از نیجریه، لیبی و ایران)  و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم ۱۰۰درصد( به جای ۱۵۰ درصد) می‌رسد.

۴- در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است، در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود.

۵- اگر یکی از اعضای حاضر در این توافق کاهش تولید قابل توجهی داشته باشد، برای جبران این کاهش تولید با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران این کاستی انجام می‌شود.

قرار است دبیرکل اوپک طی یک نشست خبری این توافق را به اطلاع خبرنگاران حاضر در محل اجلاس برساند. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا