انرژی

موافقت اعضا با افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید

نشست ١٧۴اوپک که ساعاتی پیش با حضور سران هیئت‌های کشورهای عضو و دبیرکل اوپک آغاز شده بود با تمدید تعهد کاهش تولید و افزایش یک میلیون بشکه‌ای عرضه به بازار با هدف پایبندی صد درصد اعضا به تعهد، به جای پایبندی ١۵٠درصدی به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۱۳۹۵) تصمیم گرفته بودند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند که این توافق در نشست امروز تا پایان نوامبر ۲۰۱۸ تمدید شد.
از سوی دیگر اعضای اوپک و غیر اوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند. به عبارت دیگر به جای یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۰ درصد است.

بنابر تصمیم نشست ۱۷۴ اعضای اوپک،  آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غیر از نیجریه، لیبی و ایران)  و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد؛ به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است. در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود.

همچنین مقرر شد اگر یکی از اعضای حاضر در این توافق کاهش تولید قابل توجهی داشته باشد، برای جبران این کاهش تولید، با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران این کاستی انجام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا