صنعت، معدن، تجارت

صربستان و ایران سه تفاهم نامه همکاری امضا کردند

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک صربستان و ایران روز پنجشنبه رسما آغاز به کار کرد و در جریان آن سه یادداشت تفاهم همکاری بین دوکشور امضا شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری وزیر صنعت و «راسیم لیاییچ»، وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان یادداشت تفاهم پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی را امضا کردند.

همچنین شریعتمداری و «زوران میخایلوویچ» وزیر راه و ساختمان، هوا ترابری و زیر ساخت صربستان موافقت نامه همکاری های هوایی را امضا کردند. سپس موافقت نامه مبارزه با آفات و قرنطینه گیاهی نیز با حضور وزیر کشاورزی صربستان و شریعتمداری بین دو کشور امضا شد.

همچنین بخوانید

در این اجلاس که در محل کاخ صربستان در بلگراد برگزار شد، جمعی از مسئولان عالیرتبه دو کشور از بخش های خصوصی و دولتی حضور داشتند. وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان در نشست مشترک خبری با شریعتمداری به امکانات دو کشور در زمینه های مختلف اشاره و با تاکید بر افزایش تبادلات کالا بین دو کشور گفت که مذاکرات خوبی برای عقد توافق نامه تجارت آزاد و افزایش سطح مبادلات صورت گرفت.

وی لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و بلگراد را گامی بزرگ در گسترش روابط و همچنین تبادلات کالا، همکاری های اقتصادی و گردشکری بین دو کشور خواند و گفت:جمهوری اسلامی ایران برای واردات گوشت و روغن از صربستان ابراز تمایل کرده و در این خصوص مذاکرات ادامه دارد. لیاییچ افزود: به موازات همکاری های سیاسی می بایست همکاری های اقتصادی و تجاری نیز توسعه یابد. برای نیل به این هدف می بایست چند اقدام اساسی انجام داد که توسعه و تعمیق همکاری های بانکی و سرمایه گذاری های ایران در پروژه های زیر بنایی از جمله این اقدامات است.

وی همچنین بر گسترش همکاری در زمینه انرژی، کشاورزی، گردشگری و راه و ساختمان از زمره همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی بین دو کشور تاکید کرد و از تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور ارتقای مناسبات تجاری در زمینه های گردشگری و کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست مشترک خبری با اشاره به نزدیکی فرهنگ، زبان و سنت های دو کشور گفت که روابط صربستان و ایران بر پایه برد برد است.

شریعتمداری بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، انرژی و گردشگری تاکید و اظهار کرد:صربستان در منطقه نقش مهمی را برای صلح ایفا می کند و دو کشور در این زمنیه همدل و همراه هستند.

وی در ادامه سخنان خود به قدمت روابط دو کشور که به بیش از یکصد سال می رسد اشاره و تاکید کرد که در سالهای اخیر اقدامات بسیار مثبتی برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه صورت گرفته است.

شریعتمداری چشم انداز آتی روابط دوجانبه ایران و صربستان را در ابعاد سیاسی و اقتصادی بسیار درخشان توصیف کرد و خواستار حل برخی از مشکلات موجود از جمله موضوع مبادلات بانکی بین دو کشور شد.

وی آمادگی کشورمان را برای واردات گوشت، دانه های روغنی، ذرت، فولاد، فلزات رنگی از صربستان و صادرات فرآورده های پتروشیمی، نفت خام و سایر نیازمندی ها به این کشور اعلام کرد. در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و صربستان در بلگراد بر همکاری های بانکی، روابط و مبادلات اقتصادی در سطوح مختلف از جمله گردشگری، ارتباطات و راه های چگونگی تعمیق روابط بین دو کشور تاکید شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا