انرژی

دیدار وزیران ایران و عربستان پیش از نشست اوپک

پلاتس به نقل از منابع ایرانی گزارش داد وزیران نفت ایران و عربستان صبح روز جمعه پیش از آغاز نشست اعضای اوپک در وین، به گفت و گو نشستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نفت ایران روز جمعه دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک را که به ریاست فالح – وزیر نفت عربستان –  برگزار شده بود، به طور ناگهانی ترک و اظهار کرده بود که مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رود و وی نسبت به اینکه اوپک به توافقی برسد، تردید دارد.

اوپک و ۱۰ کشور تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۷ توافقی را برای کاهش عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشته‌اند اما با گذشت ۱۸ ماه از عمر این پیمان، عربستان و روسیه با اشاره به نگرانی‌های مصرف کنندگان نسبت به کمبود عرضه و بالا رفتن قیمت‌ها، از افزایش تولید حمایت می‌کنند.

این دو کشور اعلام کرده‌اند مایلند محدودیت عرضه تسهیل شود تا با هر گونه شکاف در عرضه که با افت صادرات کشورهای ایران و ونزوئلا در نتیجه تحریم‌های آمریکا ایجاد می‌شود، مقابله کنند.

فالح روز پنج شنبه اعلام کرده بود در نظر دارد پیشنهاد کند افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز میان ائتلاف اوپک و غیراوپک – متشکل از ۲۴ کشور – تقسیم شود.

زنگنه – وزیر نفت ایران – نیز اعلام کرده است اعضا نباید از سهمیه تولیدشان فراتر رفته و سهم بازار ونزوئلا و ایران را که از تحریمهای آمریکا متاثر شده اند، نقض کنند.

آمریکا که متحد کلیدی عربستان سعودی است، برای افزایش تولید اوپک در آستانه فصل تابستان لابی کرده و دونالد ترامپ – رییس جمهور آمریکا – با ارسال پیام‌هایی در توییتر، ناخوشنودی خود را از قیمت‌های بالای نفت ابراز کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا