صنعت، معدن، تجارت

وزیر صنعت قول داد ۳۱ روزه حباب قیمت خودرو بترکد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از قول یک ماهه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودروهای داخلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولی ملکی با اشاره به قول وزیر صمت برای ساماندهی یک ماهه بازار خودرو، اظهار کرد: در جلسات برگزار شده با شریعتمداری جهت بررسی عوامل افزایش قیمت خودروها، خواستار مهار قیمت  و برخورد با مقصران این امر  در مدت زمان کوتاه شدیم.

وی افزود: البته یکی از مقصران افزایش قیمت خودروها، بویژه خودروهای لوکس خارجی و قطعات وارداتی، اعمال تحریم ها و خروج آمریکا از برجام  بود.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر غیر مستقیم تحریم ها بر قیمت خودروها بیان کرد:اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بروز هر گونه خللی در فروش تولیدات خودرویی ، شرکت های خودروسازی خود را در لیست اقلام تحریمی قرار نمی دهد. از اینرو  فشارهای ناشی از تحریم را از طریق اعمال محدودیت های  بانکی و  تاثیر مستقیم بر نوسانات ارزی کشور مقصد، وارد می کنند که این موضوع به تبع بازار خودرو کشور هدف را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به  علت افزایش قیمت خودروهای داخلی و بومی نیز تصریح کرد: قطعا شرکت هایی که ۹۰ درصد از تولیدات نهایی آنها برگرفته ار  مواد اولیه داخلی و قطعات بومی است نباید برای افزایش قیمت هایشان بهانه نوسانات ارزی را بیاورند، این در حالی است که مدیران شرکت های خودروسازی داخلی اعلام می کنند  افزایش قیمت از سوی آن ها صورت نگرفته و این اتفاق  در بازار خودرو، تنها به علت ایجاد یک حاشیه قیمت در فروش این محصولات ایجاد شده است.

ملکی افزود: در واقع افزایش نقدینگی در جامعه یکی از عواملی است که سبب می شود مردم برای خرید و سرمایه گذاری به بازارها روانه شوند در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه خودبه خود قیمت ها حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش می یابد.

وی گفت: ما این میزان افزایش قیمت در خودروهای داخلی  را جایز نمی دانیم و در شورای رقابت هم برای خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان، افزایش قیمت کمی را در نظر گرفته ایم تا مردم برای تهیه وسیله مورد نیاز خود با تغییرات عجیب مواجه نشوند.

 نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به سایر عوامل موثر بر نوسانات قیمت خودروها نیز تصریح کرد:قطعا عوامل داخلی هم بر اقتصاد بازارِ مذکور موثر است. عواملی نظیر بسته شدن سایت ثبت سفارش، بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضای کنترل نشده جامعه برای خرید خودرو، موجب بروز تورم در این بازار شد.

تاثیر خروج خودروسازان خارجی از ایران بر کیفیت خودروهای داخلی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر خروج شرکت های خودروسازی بر کیفیت تولیدات داخلی، اظهارکرد: قطعا تعدادی از خودروهای داخلی پر مصرف که با دانش بومی تغذیه می شوند از خروج این شرکت ها تاثیر نمی پذیرد، زیرا قطعات این خودروها  در داخل تولید و نصب می شود.

ملکی در پایان خاطر نشان کرد: اما خودروهای لوکس با قطعات وارداتی که  قیمت گذاری آن ها توسط شورای رقابت صورت نمی گیرد قطعا با تغییراتی در کیفیت رو به رو خواهند شد،   این خودروسازان وابستگی ۵۰ الی ۶۰ درصدی به واردات دارند، این شرکت ها باید برای کاهش  وابستگی های خود به واردات تلاشی جدی کنند، البته با جایگزین کردن دانش بالای مهندسان ایرانی و سایر شرکای بین المللی جای نگرانی نیست.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا