امور زیربناییراه و ساختمان

راه‌آهن مسوولیت سیر واگن ناایمن را نمی‌پذیرد / شرکت‌ها اگر پول بازسازی ندارند واگن از رده خارج کنند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازسازی واگن‌های ناایمن از سال ۹۴ به شرکت‌ها ابلاغ شده است،‌گفت: اگر شرکت‌ها در حال حاضر پول ایمن‌سازی واگن‌ها را ندارند واگن‌های بالای ۳۰ سال را از رده خارج کنند چراکه راه‌آهن مسوولیت سیر آنها را نمی‌پذیرند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، سعید محمدزاده در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و تجهیزات وابسته در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث از رده خارج‌سازی واگن‌های بالای ۳۰ سال گفت: طبق تصمیمی که در سال ۹۴ گرفته شد به شرکت‌های ریلی الزام کردیم که واگن‌های بالای ۳۰ سال باید ایمن‌سازی کامل شوند. دستورالعملی در این باره وجود دارد که در سال ۹۴ به شرکت‌های ابلاغ شده بنابراین اگر شرکتی امروز مدعی است که پول هزینه و اعتبار برای ایمن‌سازی ندارد باید واگن‌های بالای ۳۰ سال را از ناوگان خود خارج کند.

وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن نمی‌تواند مسوولیت سیر واگن‌های ناایمن را بپذیرد، ادامه داد: تنها واگن‌های ایمن اجازه تردد در شبکه ریلی را دارند.  

معاون وزیر شهرسازی همچنین درباره آمار تصمیمات گرفته شده درباره افزایش قیمت بلیت قطار گفت: شرکت‌های ریلی با توجه به اینکه در چند سال گذشده افزایش قیمت در بلیت را نداشتند درخواست افزایش متوسط ۳۰ درصدی برای قیمت بلیت قطار داشتند که این پیشنهاد در حال بررسی است و مراحل قانونی آن را طی می‌کند. ستادهای تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید در این باره اعلام نظر کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران بخش حمل و نقل ریلی گفت: در برنامه ششم توسعه اعلام شده که سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی باید مانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته حمایت شود و مشوق‌هایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران تعریف کردیم.

وی ادامه داد: از جمله این مشوق‌ها که در برنامه ششم توسعه هم اعلام شده بحث مالیات در ارزش افزوده است که باید برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی با نرخ صفر درصد لحاظ شود.

وی ادامه داد: در همین نمایشگاه بحث انتشار اوراق صکوک مطرح شد که برای ضمانت این اوراق منتشر شده راه‌آهن اقدام کرده یعنی ما ضمانت اوراق منتشر شده را برعهده گرفتیم که این نوعی بسترسازی برای سرمایه‌گذاری برای راه‌آهن است.

محمدزاده با بیان اینکه بسته اتصال مراکز مهم اقتصادی، تجاری و صنعتی به شبکه ریلی مطرح است، ‌گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد در این بسته‌ها هزینه کند سرمایه‌گذاری کلانی نیازمند خواهد شد بنابراین ما در چهارچوب قوانین جدید در این حوزه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنیم. همچنین اگر شرکتی بخواهد تامین لوکوموتیو انجام دهد ما برای آنها خرید خدمت انجام می دهیم تا تضمین سرمایه‌گذاری انجام شود یا اینکه اگر سرمایه‌گذارانی به دنبال ورود واگن‌های نو به ناوگان باشد برای مدتی حق دسترسی یک ریالی پرداخت می‌کنند.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا