امور زیربناییراه و ساختمان

خروج سالیانه ۱۵۰ هزار نخبه از کشور/مهاجرت کارگران درجه یک و ممتاز از ایران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به اهمیت بازگرداندن نخبه های ایرانی به کشور و استفاده از ایده های آنها، اظهار داشت: طبق گزارش یونسکو سالیانه ۱۵۰ هزار نخبه از کشورمان خارج می شوند و شاهد خروج کارگران ممتاز و درجه یک از کشور هم هستیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، احمد خرم در نخستین همایش بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری های مرتبط با اشاره به اهمیت بازگشت نخبه ها به کشور و ارزش افزوده ای که می توان از ایده های آنها به دست آورد، اظهار داشت: دکتر ستاری، معاون رییس جمهوری چند سال پیش به آمریکا رفته بود. آنجا فارغ التحصیلان ایرانی آمدند و با او درد دل کردند. یک فارغ التحصیلی از دانشگاه استنفورد گفت من در یک شرکت آی تی کار می کنم و با پاداشم ماهیانه ۱۶۰ هزار دلار حقوق می گیرم. دکتر ستاری به او گفت فرد نوآوری هستی به ایران بیا در ایران بهتر می توان درآمد داشت. آن جوان پاسخ داد نمی شود کار کرد. به هر حال به ایران آمد و به تاکسیرانی رفت. جلویش ایستادند. اما دکتر ستاری از او حمایت کرد و ۱۰ ماه طول کشید تا دو جوان ایرانی، اسنپ را راه انداختند. در فروردین امسال ارزشیابی اسنپ به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. یعنی دو جوان ایرانی ظرف دو سه سال توانستند ۱.۵ میلیارد دلار ارزش ایجاد کنند. اینجا می توان فهمید جوانانی که از کشور مهاجرت می کنند چه ارزش افزوده ای می توانند خلق کنند.

وی با تاکید بر اینکه یونسکو می گوید سالیانه ۱۵۰ هزار نخبه از ایران می روند، ادامه داد: هر تحصیل کرده دانشگاهی تا به بهره دهی برسد یک میلیون دلار هزینه اش می شود. یعنی ما سالیانه ۱۵۰ هزار میلیون دلار نیروی انسانی نخبه از دست می‌دهیم و ککمان هم نمی گزد.

خرم خاطرنشان کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا، یک درصد از خاک دنیا و ۹ درصد از منابع دنیا را در اختیار دارد. این افتخار نیست بلکه مایه خجالت است که ۹ درصد از منابع و معادن دنیا را داریم و کشور امروز سه سال است به اینجا رسیده که بودجه های عمرانی صفر شده است. بحث از اینکه صرفه جویی در انرژی داشته باشیم بحث امروز نیست بلکه دهها سال مطرح می شود ولی نتیجه نداده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به امضای یک پروتکل بین ایران و کره جنوبی در سال ۱۳۵۳ شمسی خاطرنشان کرد: خیابانی در سئول به نام تهران نامگذاری شد که هم اکنون تمام شرکتهای مهم کره جنوبی در آن است. یک خیابان هم در تهران به نام سئول نامگذاری شد؛ خیابانی سوت و کور که یک باشگاه که نصف آن را نهادی تصرف کرده و نصف دیگرش را مردم به شکل نیم بند استفاده می کنند. زمانی که ایران این پروتکل را امضا کرد؛ نخست وزیر کره جنوبی زیر آن نوشت به امید روزی که سئول، تهران شود. حالا بعد از ۴۴ سال ما باید می گوییم به امید روزی که تهران، سئول شود.

خرم  افزود: من با سابقه ۴۳ سال فعالیت مدیریتی می گویم در حل امور، از مطالعه تا برنامه ریزی، طراحی و اجرا اراده ای برای توسعه وجود ندارد. اراده وقتی نماد پیدا می کند که سند توسعه داشته باشیم. چه سند توسعه ای داریم؟ تازه دو ماه است که طرح آمایش سرزمین را فراخوان داده ایم و مشاورانی شرکت کرده اند که اصلا کار طراحی آمایش سرزمین انجام نداده اند. همینطور کش و واکش داریم کار می کنیم. یکی به طرف استان خودش می کشد، یکی به طرف بخش خودش می کشد. این تصویر زیبنده کشور ما نیست.

وی با اشاره به صنعت ساختمان گفت: این همایشی که گذاشته شده طرح نسل سوم ساخت و ساز در کشور است. نمادش هم ساختمان سبز با مصرف انرژِی صفر است. نسل پنجم نمادش ساختمان و هتلی است که در پکن ساخته شده است. ما در نسل سوم هستیم. البته نسلهای چهارم و پنجم هم آماده است که بستر آن نیز در کشور فراهم شده ولی چیزی که نداریم مدیریت تحول است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به آن نیاز دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، شجاعت در تصمیم گیری را ضروری دانست و گفت: دنیا مغزها، آدمهای تحول گرا و شجاع را از هر کشوری جذب می کند برای اینکه توسعه را گسترده تر کند. یکی از هنرهای ما این است که حداقل سالیانه ۱۵۰ هزار نخبه را از کشور می رانیم. کارگر هم اگر از کشور می رود کسی است که گواهی نامه درجه یک جوشکاری دارد یا گچکار ممتاز است.

همچنین در این مراسم همچنین رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در سالهای گذشته یادمان هست که مصرف انرژی در ایران بسیار پایین بود، یک پنکه بود و بادبزن و بخاری کم مصرف، حمامها نیز عمومی بود ولی به تدریج به سمت مصرف گرایی رفتیم و حالا بیش از سه یا چهار برابر میانگین جهانی، انرژی مصرف می کنیم.

 محمد شکرچی زاده ادامه داد: گاهی فکر می کنم حکایت ما و انرژی، حکایت قورباغه پخته است. اگر قورباغه را در آب جوش قرار دهید یکباره عکس العمل نشان می دهد و خود را نجات می دهد ولی اگر آرام آرام آب را گرم کنید قورباغه خود را تطبیق می دهد و آرام آرام پخته می شود و جان خود را از دست می دهد. این مثال درباره ما صدق می کند که با وضعیت آشفته هدرفت منابع و ذخایر کنار آمده ایم.

وی خاطرنشان کرد: همه ما یادمان است که در سنین کودکی بسیار بسیار کم انرژی مصرف می‌کردیم. یک پنکه بود و بادبزن و بخاری کم مصرف. حمام‌ها نیز عمومی بود ولی به تدریج به مصرف گرایی رفتیم و حالا بیش از سه یا چهار برابر مصرف جهان، انرژی مصرف می کنیم که تبدیل به ارزش افزوده نمی شود. اگر انرژی در ساختمان هدر برود جدا از اینکه منابع از دست می رود آلودگی های زیست محیطی را به دنبال دارد.

شکرچی زاده ضمن تشکر از سازمان نظام مهندسی برای پرداختن به موضوع مهم انرژی گفت: برای آسیب شناسی وضعیت موجود دو مطلب مهم را تاکید می کنم که می تواند به ما کمک کند مسیر آینده را بهتر شناسایی کنیم. مورد اول شناخت وضعیت واقعی موجود است که به عدم هماهنگی بین سازمانها و دستگاههای مجری برمی گردد. اقدامات شهرداری، وزارت نفت و وزارت نیرو با یکدیگر هماهنگ نمی شود و سیستمهای آنها نمی تواند ما را به یک بانک اطلاعات جامع انرژی برساند. دراین وضعیت نمی توان داده های صحیحی به دست آورد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر عدم فرهنگ سازی مناسب است. آنچه باید اقرار کنیم اینکه متاسفانه همت واقعی برای حل مشکل وجود ندارد. یک اتفاقاتی دارد می افتد ولی درست نمی دانیم پشت قضیه به کجا ختم می شود. می توان با اقدامات نه چندان سخت مدیریت انرژی را انجام داد. در ساختمانهای دولتی که مصرف کننده مهم انرژِی هستند نیز همتی برای بهینه سازی انرژی وجود ندارد بنابراین مردم هم قانون را یاد نمی گیرند و انجام نمی دهند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص وضعیت قانون "اصلاح الگوی مصرف" اظهار کرد: این قانون در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید ولی دولتهای نهم و دهم عقیده ای به آن نداشت و آیین نامه آن را ننوشتند. دولت یازدهم و دوازدهم به آن اعتقاد داشت ولی آیین نامه آن طول کشید و در سال ۱۳۹۶ انجام شد. یعنی چهار سال زمان برد ولی منابع مالی در این موضوع دیده نشده است. متاسفانه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هرچه برای اختصاص بودجه آن تلاش کردیم به نتیجه نرسید و فرصت طلایی سال ۱۳۹۷ را از دست دادیم.

وی با اشاره به اقدامات این مرکز گفت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فصل مهمی از کار ما به موضوع انرژی اختصاص یافته است. تدوین مقررات ملی ساختمان و مبحث ۱۹ از نتایج فعالیتهایی است که در مرکز انجام می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: یکی از کارهایی که انجام شد تهیه جزییات مبحث ۱۹ مقررات ملی است. مبحث ۱۹ یک بستر قانونی بسیار خوب است که می توان از طریق آن بخش مهمی از انتظارات ما از مقوله مدیریت انرژی را انجام داد. کار دیگر مرکز تحقیقات، ارتباط با شرکتهای خدمات انرژی است. شرکتهایی که با نام اسکور نامیده می شوند کارشان بهسازی انرژی است.

شکرچی زاده، اقدام دیگر این مرکز را همکاری نزدیک با سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: ظرفیت عظیمی از بدنه تخصصی در سازمان نظام مهندسی تشکیل شده که از هر نگاهی این ظرفیت باید در اختیار کشور قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه استفاده از ظرفیتهای اقلیمی و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان از دیگر کارهای ضروری است افزود: کار دیگری برای خانه های روستایی با همکاری بنیاد مسکن انجام دادیم. بازسازی روستاها در چند دهه اخیر نوعا به مقاوم سازی در برابر زلزله پرداخته ولی هویت و مصرف انرژی روستا مورد غفلت قرار گرفته بود که خوشبختانه با استقرار انرژی خورشیدی می توان به سمت کارهای بهتر پیش رفت. البته اقدامات نسبت به آنچه باید باشد بسیار اندک است.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا