اقتصاد کلان

دور جدید مذاکرات اقتصادی با اروپا/ گسترش مناسبات ایران – اسلواکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در سفر یکروزه به اسلواکی به بررسی زمینه های همکاری مشترک میان تهران و براتیسلاوا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسعود کرباسیان در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اسلواکی به توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه به ویژه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

وی در این دیدار که سایر مقامات بلندپایه اقتصادی و تجاری اسلواکی نیز حضور داشتند، توسعه روابط بانکی، صنعتی و تجاری را از اولویت‌های مهم اقتصاد دو کشور دانست و ضمن تشریح موقعیت اقتصادی ایران، به سوابق روابط صنعتی دو کشور از زمان استقلال اسلواکی در سال ۱۹۹۳ میلادی تاکنون که دائما در حال رشد و گسترش بوده، اشاره کرد.

همچنین بخوانید

کرباسیان در این دیدار اظهارداشت: اسلواکی یکی از مهم ترین کشورهای طرف همکاری ایران در بلوک شرق اروپا به حساب می‌آید که حتی پیش از استقلال این کشور نیز همکارهای در قالب روابط میان دو کشور ایران و چک‌اسلواکی وجود داشته‌است.

وزیر اقتصاد کشورمان در این دیدارها با اشاره به موقعیت استراتژیک منطقه ای، امینت داخلی، توانمندی‌های بخش‌خصوصی، پتانسیل‌های درونی اقتصاد ملی و همچنین بازار ۴۰۰ میلیونی مناطق پیرامون کشورمان، خواهان ترسیم نقشه راه هدفمند، همه‌جانبه و توسعه‌گرا برای روابط دو کشور شد.

کرباسیان در این دیدارها همچنین به صادرات کالاهای کشاورزی ایران به اسلواکی اشاره کرد و بیان داشت که این نوع صادرات در آینده روابط دو کشور می‌تواند به زمینه‌های دیگر که ایران در آنها دارای پتانسیل‌های صادراتی است گسترش یابد.

وی همچنین ضمن اشاره به واردات ایران از اسلواکی که عمدتا در حوزه‌های صنعتی و تجهیزات حمل‌ونقل و نیروگاهی صورت می‌گیرد، خواهان تنوع بیشتر روابط اقتصادی دو کشور و بخصوص توسعه روابط فی‌مابین بانکی شد.

پیش از این ایران و اسلواکی با امضای اسناد تجاری پایه به معنای موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و نیز موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری ها گام‌های مهمی در زمینه توسعه ارتباطات خود برداشته‌بودند که در این دیدارها نیز ضمن بررسی ابعاد و کارنامه اقدامات قبلی، زمینه‌های اصلاح روندها در جهت توسعه‌ سرمایه‌گذاری‌های مشترک مورد بحث و بررسی مقامات دو کشور قرار گرفت.

گفتنی است، در جریان مذاکرات قبلی میان مقامات دو کشور، تفاهم نامه سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و اگزیم بانک اسلواکی به امضا رسیده بود که در این سفر نیز بررسی پیشرفت اقدامات اجرایی در راستای توافقات قبلی از محورهای گفتگوی طرفین  بود.

براساس این گزارش در نتیجه گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر از حدود ۵۰ درصد رشد برخوردار شده است. حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲۵ میلیون یورو بالغ شده‌بود که کمتر از ۱۹ میلیون یورو آن صادرات اسلواکی به ایران و بیش از ۶ میلیون یورو آن صادرات ایران به اسلواکی بوده است.

بعد از این دیدارها وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و تیم همراه، اسلواکی را به مقصد اتریش ترک کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا