امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۲۰۰ میلیون دلار اعتبار برای آبخیزداری اختصاص یافت

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار ویژه برای اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صداوسیما، خلیل آقایی امروز در جلسه ستادی مدیران اجرایی استانی این سازمان با اشاره به اینکه اعتبار ویژه طرح‌های آبخیزداری با عنایت ویژه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است، افزود: این نخستین بار است که اعتبار ویژه‌ای برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته و این اعتبارات در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است.

وی گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان پول و اعتبار جدید وارد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری شده که این اعتبار به صورت پول نقد و صددرصد تخصیص یافته است.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار بین استان‌ها توزیع شده و هر استان حداقل دو میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در اختیار دارد.

آقایی گفت: ملاک اجرای طرح‌های آبخیزداری در سازمان اعتبارات مصوب نبوده و نخواهد بود و تاکنون اعتبارات با مشارکت مردم و پیمانکاران انجام شده است.

وی خطاب به مدیران سازمان­ جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری استان‌های کشور افزود: اعتبارات و منابع مالی به حد کافی تامین شده است و از این پس هیچ عذر، بهانه و سستی را در اجرای طرح‌های مصوب آبخیزداری نمی‌پذیریم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری گفت: اعتبارات جدید برای احیا و توسعه ۶۰۲ زیرحوزه آبخیز در ۳۱۷ شهرستان کشور صرف خواهد شد.

آقایی توسعه بیابان، کاهش بارندگی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و نابودی پوشش گیاهی را مهم‌ترین مشکلات کشور و دنیای امروز دانست و گفت: ملاک توزیع و تعیین اعتبار برای هر استان میزان جنگل کاری، نهال کاری و کاهش سطح عرصه‌های بیابانی است.

وی وسعت عرصه‌های بیابانی کشور را ۲۷ میلیون هکتار اعلام کرد و ادامه داد: وسعت عرصه‌های بیابانی کشور از سال ۸۵ تا کنون هفت میلیون هکتار توسعه یافته است که عملکرد خوبی را نشان نمی دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری گفت: استان خوزستان از کانون‌های اضطراری بیابان و ریزگردهاست و در این استان بیش از ۴۰ هزار هکتار از عرصه‌ها مالچ پاشی و نهال کاری شده، اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و همچنان شرایط اضطراری حاکم است.

آقایی افزود: سطح کانون گرد و غبار در استان خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار و وسعت بیابان‌های استان یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار است که برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی­ و مقابله با گرد و غبار از اولویت برخوردار است.

محمد جندقی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا