تجارتچندرسانه‌ایصنعت، معدن، تجارتصوت

تامین ۵۰ درصد واردات ایران از چین

عضو کمیسیون توسعه صادرات ایران گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از کالاهای مورد نیاز از چین وارد کشور می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صدرالدین نیاورانی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو با بیان اینکه متاسفانه چین مقدار کمی از محصولات کشاورزی ایران را وارد می کند، افزود: این کشور در عرصه واردات محصولات کشاورزی از ایران دارای ممنوعیت هایی است.

وی با اعلام این خبر که کیوی و گیلاس بخش مهمی از صادرات ایران به چین را تشکیل می دهند، اظهار داشت: علاوه بر این محصولاتی مورد نیاز در صنایع تبدیلی و مواد اولیه ایرانی از طریق بندر آزاد هنگ کنگ به این کشور صادر می شود.

عضو کمیسیون توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه سایر کالاها مانند محصولات معدنی به صورت خام به چین صادر می شود، ادامه داد: ارتباط های بانکی ایران با بسیاری از کشورها ضعیف و یا قطع است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از ارز وارداتی از چین به کشور تهاتر می شود و یا در مقابل آن واردات کالا در دستور کار قرار می گیرد، گفت: در برابر صادرات محصولات کشاورزی به چین ۴۰ درصد ارز و ۶۰ درصد نیز کالا به کشور وارد می شود.

نیاورانی با بیان اینکه با توجه به محدودیت های ارزی در کشور تنها باید کالاهای ضروری و کالاهایی که تولید داخلی ندارد وارد شود، افزود: توازن اقتصادی میان ایران و چین باید از طریق سیاست گذاران دو کشور برقرار شود.

وی اظهارداشت: بیش از ۵۰ درصد کالاهای مورد نیاز از چین وارد کشور می شود بنابراین باید صادرات ایران به این کشور با میزان واردات هم سطح شود.

عضو کمیسیون توسعه صادرات ایران با تاکید بر اینکه برقراری تراز تجاری میان ایران و چین ضروری است، ادامه داد: در این راستا چین می تواند با کاهش تعرفه واردات و آزاد کردن واردات کالاهای ایرانی بخش بیشتری از بازار خود را در اختیار محصولات کشاورزی و صنعتی ایران قرار دهد.

وی همچنین گفت: امارات یکی از بازارهای سنتی و قدیمی ایران بوده و مسائل سیاسی از مسائل اقتصادی در این کشور به طور کامل جدا از هم است.

نیاورانی افزود: با توجه به اینکه کشور امارات درگاه ورود کالای چینی به ایران بوده و صادرات مجدد ایران نیز از این کشور انجام می شود، جابجایی ارزی قابل رفع است.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان ایرانی بسیاری در امارات حضور دارند، اظهارداشت: همین مسئله سبب می شود تراز تجاری ایران با این کشور به آسانی متوازن شود.

عضو کمیسیون توسعه صادرات ایران از صادرات حجم بالایی از محصولات در حوزه کشاورزی، لبنیات و دارو به عراق خبر داد و گفت: نیاز این کشور به مصالح ساختمانی مانند سیمان، گچ و غیره از طریق ایران تامین می شود.

وی با بیان اینکه محصولات ایرانی از طریق گمرکات مرزی به عراق صادر می شود، ادامه داد: همچنین مبادله های میان دو کشور به صورت ریالی و پایاپای انجام می شود.

نیاورانی با اعلام این مطلب که عراق برای تجار و تولیدکنندگان ایران بازار مناسبی است، افزود: بسیاری از کارخانه های ایرانی در این کشور دارای شعبه و دفتر نمایندگی هستند.

وی درادامه با تاکید بر اینکه مشکلات تعرفه ای از سوی عراق باید رفع شود، یادآور شد: این مسئله سبب شده ترکیه سهم بیشتری از بازار این کشور را در اختیار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا