بورسبورس اوراق

لطفا جوگیر نشوید؛ از رفتار هیجانی و ورود کوتاه‌مدت به بورس خودداری کنید

یک تحلیل‌گر بازارهای مالی از افراد خواست در شرایط کنونی و هیجانی بازار بورس از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در این بازار خودداری کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد ماهیدشتی با اشاره به افزایش شاخص کل بورس که رکوردشکنی داشته، گفت: علاوه بر اینکه در این مدت بیشترین افزایش روزانه شاخص کل را داشتیم، شاخص کل نیز به بیش از ۱۰۰ هزار واحد رسید.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به رشدی که اخیرا در بازارهای دیگر مانند مسکن، ارز، طلا و … داشتیم، افزود: شاخص کل بورس نیز راهی را رفته که بازارهای دیگر رفتند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه شاخص کل بورس معمولا بر اساس شاخص شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس، بانک ملت، مخابرات ایران و … تعیین می‌شود، یادآوری کرد: تغییرات شاخص بورس معمولا حاصل تغییر شاخص این شرکت‌های بزرگ است و شرکت‌های کوچکتر حتی اگر رشد قیمت زیادی هم داشته باشند تاثیر چندانی بر شاخص کل نخواهند داشت.

ماهیدشتی خاطرنشان کرد: این بدان معناست که وقتی افزایش شاخص کل بورس را داشتیم، الزاما سهام تمام شرکت‌ها و آن هم به میزان یکسان بالا نرفته است.

وی عمده افزایش قیمت سهام را مربوط به سه گروه صنایع شیمیایی، فلزی و معدنی دانست و تاکید کرد: این افزایش قیمت ناشی از تصمیمات و سیاست‌هایی است که اخیرا در رابطه با این شرکت‌ها اتخاذ شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، در بخش صنایع فلزی و معدنی مقرر شده این شرکت‌ها بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به صورت توافقی و بالاتر از قیمت ۴۲۰۰ تومان سامانه نیما و با قیمت نزدیک به بازار آزاد در اختیار واردکنندگان قرار دهند.

ماهیدشتی معتقد است، در چنین شرایطی درآمد صادراتی این شرکت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و از همین رو قیمت سهام آنها نیز بالا رفته است.

وی افزود: درباره گروه‌های صنایع شیمیایی نیز مقرر شده قیمت گاز تحویلی به این واحدها بر مبنای دلار ۳۸۰۰ تومان محاسبه شود، اما آنها می‌توانند محصولات خود را بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی بفروشند و از مابه‌التفاوت این قیمت‌ها منتفع شوند.

این تحلیل‌گر بازاهای مالی عنوان کرد: مجموع این اخبار باعث شده در سهام این شرکت‌های بزرگ رشد قیمت داشته باشیم که شاخص کل را در برخی روزها تا سه هزار واحد هم بالا برده و صفوف سنگین و گسترده برای خرید سهم این شرکت‌ها داشته باشیم.

ماهیدشتی درباره احتمال تداوم روند صعودی شاخص‌ها عنوان کرد: در این خصوص باید نگاهی هم به بازارهای جهانی داشته باشیم که فعلا در بخش سنگ آهن روند صعودی قیمت‌ها را نداشتیم و قیمت نفت نیز طی روزهای اخیر رو به افزایش نبوده است و ارزش سهام شرکت‌های وابسته به این صنایع نیز احتمالا رو به بالا نخواهد بود.

وی افزود: در بازار داخلی کشور نیز بر خلاف روزهای گذشته روند صعودی نداشتیم و به نظر می‌رسد این انتهای حرکت صعودی قیمت سهام در صنایع باشد.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی معتقد است در چنین شرایطی که بازار حالت هیجانی دارد و پیک رشد قیمت‌ها صورت گرفته، ریسک سرمایه‌گذاری خصوصا برای سهام‌داران خُرد و به صورت کوتاه مدت زیاد است.

ماهیدشتی با بیان اینکه تحلیل‌ها نشان می‌دهد بخشی از سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت بازار سهام آمده است، عنوان کرد: نباید فراموش کرد بازار سهام به هیچ وجه مانند بازار طلا و ارز نیست که افراد شانسی وارد آن شوند و در مدت کوتاهی سود ببرند.

وی ادامه داد: افرادی که قصد دارند وارد بازار شوند باید نگاه بلندمدت و دانش کافی داشته باشند و از هجوم برای خرید سهم درشرایط کنونی خودداری کنند و اجازه بدهند قیمت‌ها کمی منطقی شود و افزایش قیمت فروکش کند.

این استاد دانشگاه گفت: افراد به هیچ عنوان نباید تمام دارایی و سرمایه خود مانند پول خانه‌ای که دارند و… را وارد بازار بورس کنند و با یک نوسان قمیت ناگهانی غافلگیر شوند و ضرر کنند.

ماهیدشتی با بیان اینکه نگاه به بازار بورس باید بلندمدت باشد، تصریح کرد: به علاوه نباید فراموش کرد در شرایط کنونی ریسک‌های سیاسی خصوصا در زمینه خروج آمریکا از برجام بالا است و می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

ماهیدشتی افزود: البته به آینده بازار در بلندمدت خصوصا طی سه چهار سال اخیر خوشبین هستم.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی خاطرنشان کرد: معمولا بازار سهام در دوران هشت ساله یک رئیس جمهوری در دو سال اول مقداری رکود دارد و پس از آن وارد دوران رونق خواهد شد.

وی در پایان از تاثیر بالا بودن سود سپرده‌های بانکی بر بازار سهام هم یاد کرد که مانعی برای ورود سرمایه مردم به این بازار و تداوم رشد شاخص‌ها است و باید حتما کاهش پیدا کند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا