امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حمایت اروپا از توسعه کشت ذرت، سورگوم و هیبریدهای ژنتیکی در ایران

سه پروژه کمک به ارتقای محصولات کشاورزی در ایران از ماه می(اردیبهشت- خرداد) ۲۰۱۸ با حمایت منابع مالی اروپا عملیاتی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  تعاونی های کشاورزی ایران، جواد کلاهان، مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران (IACT) اعلام کرد: به دنبال تفاهم نامه ای که اواخر سال میلادی گذشته با حضور  «فیل هوگان»، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا و مجمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بین  شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران (بتــکا) و فدراسیون ملی تولیدکنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه(FNPSMS)   منعقد گردید، پس از زمینه سازی های لازم «فدراسیون ملی تولیدکنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه» (FNPSMS)   و «سازمان توسعه جهانی سورگوم»   (SORGHUM ID)پروژه های جدیدی به منظور ارتقای کمی و کیفی ذرت، سورگوم و هیبریدهای ژنتیکی اروپایی با نظارت معاونت وزارت جهاد کشاورزی ایران از ماه می ۲۰۱۸ میلادی عملیاتی شد.

وی با اعلام اینکه پس از دو سال پیگیری های طرفین، پروژه های مذکور سه ساله با حمایت منابع مالی اتحادیه اروپا برای کمک به ارتقای محصولات کشاورزی اجرایی شده اند، یادآوری کرد: پروژه های ارائه شده این دو سازمان به کمیسیون اروپا، طی دو سال متوالی با به دست آوردن تأمین مالی کمیسیون، مورد تقدیر نیز قرار گرفته اند.

همچنین بخوانید

به گفته این مقام مسئول «فدراسیون ملی تولیدکنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه» (FNPSMS)  و «سازمان توسعه جهانی سورگوم» (SORGHUM ID) در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز از حمایت کمیسیون اتحادیه اروپا برای پیشبرد سورگوم و هیبریدهای ژنتیکی اروپایی در پنج کشور عضو اتحادیه اروپا و دو کشور غیرعضو اتحادیه اروپا برخوردار شدند. نتایج مثبت منجر به تنظیم اسناد جدیدی با هدف توسعه سورگوم و ذرت و هیبریدهای ژنتیکی اروپایی گردیده است. نخستین قدم موفقیت آمیز، تأیید سه پروژه ارائه شده در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی در بروکسل بلژیک است که در این میان یکی از مهم‌ترین پروژه ها «توسعه کشت ذرت و سورگوم و ژنتیک آن در ایران» است.

  مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران (بتــکا) با اشاره به جزییات توافقات انجام شده خاطر نشان کرد: پروژه های فوق شامل توسعه کشت سورگوم و ارتقای ژنتیکی آن در ایران و ترکیه و ذرت (دانه ای و علوفه ای) و ژنتیک آن در ایران، توسعه کشت ذرت علوفه ای و ارتقای ژنتیکی آن در روسیه و قزاقستان و  توسعه کشت سورگوم و ارتقای ژنتیکی آن در مجارستان و اتریش است  ضمن اینکه این پروژه ها در بازه زمانی سه ساله از می ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱ با نظارت (FNPSMS)  و (SORGHUM ID) اجرایی می شود.

وی این پروژه ها را ترکیبی از دانش تکنیکی، اقتصاد و ارتباطات برشمرد که از طریق مجموعه عملیاتی وسیعی مانند مزارع آزمایشی ارقام، راهنماهای فنی و مقالات روزنامه ها، نمایشگاه های کشاورزی و کنفرانس ها، وب سایت و فیلم های آموزشی ویدیویی، تورهای‌ رسانه ای، راهنمایی های تخصصی و برنامه های ترویجی انجام می‌شوند. انجام این اقدامات از طریق منابع انسانی متعهد و با حمایت یک آژانس ارتباطی صورت می گیرد.

بدین ترتیب   «فدراسیون ملی تولید کنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه»  (FNPSMS) و «سازمان توسعه جهانی سورگوم» (SORGHUM ID)، با اطمینان از نقش توسعه ذرت و سورگوم به تقویت بلندمدت این بخش ممتاز، متعهد به پیشبرد دانش فنی اروپایی در زمینه محصولات کشاورزی می‌شوند. همچنین انتقال دانش فنی اروپایی در این زمینه که با حمایت اتحادیه اروپا صورت می گیرد منجر به رشد، توسعه و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی کشورمان خواهد شد. ضمن آنکه دستاوردهایی نظیر کاهش وابستگی کشور به واردات ذرت دانه ای، رسیدن به خودکفایی و سازگاری با شرایط کمبود آب در ایران را نیز به دنبال خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا