بانکبانک و بیمه

اجراء نظام مالی با شبکه بانکی باید هماهنگ باشد


دیواندری با تاکید بر اینکه بخش مالی باید هدایت کننده اقتصاد باشد، گفت: ثبات مالی موضوعی فراتر از نظام بانکی بوده و برای تحقق آن، اجراء نظام مالی با شبکه بانکی باید هماهنگ باشد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، علی دیواندری در روز دوم بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی ضمن تشکر از مهمانان حاضر از جمله قائم مقام بانک مرکزی، مدیرعامل بانک ها، مدیر کل و کارشناسان بانک مرکزی گفت: بسیار خوشحالم که کانون هم اندیشی را طی ۲۸ سال گذشته پُررونق نگه داشته ایم.

دیواندری با بیان اینکه امروز این کانون و محفل تبدیل به یکی از مجامع اثرگذار در صنعت بانکداری کشور و اقتصاد ایران شده است، افزود: خوشبختانه هر ساله مباحث مهم و اثرگذار در این همایش ها مطرح می شود.
وی با تاکید بر اینکه همکاران ما در پژوهشکده پولی و بانکی مباحث مطرح شده در این همایش ها را به عنوان یادداشت های سیاستی تبدیل به گزارش هایی کرده و به مسئولان کلیدی اقتصاد کشور ارائه می دهند، تصریح کرد: در همایش بیست و هشتم که محورهای آن از ۸ ماه پیش تعیین شده پیش بینی می شد که ما در آینده با یک عدم تعادل هایی در اقتصاد مواجه شویم.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه اداد: با توجه به شرایط پیش رو و تاثیراتی که بازارهای مختلف در بخش مالی بر روی یکدیگر داشته است شورای سیاستگذاری همایش تم اصلی را ثبات مالی تعیین کرد تا ما عمقی تر و اساسی تر به این موضوع توجه کنیم.
دیواندری با تاکید بر اینکه عدم پایداری در مباحث مالی مشکلات عدیده ای را برای نظام اقتصادی ما ایجاد کرده است، گفت: آسیب های ایجاد شده در بحث مالی منجر به این شده که نتوانیم برنامه ریزی دقیقی در بخش مالی و اقتصاد که پشتوانه این حوزه است، داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اگر بخش واقعی اقتصاد بخواهد به درستی فعالیت کند نیازمند رفع موانع پیش روی خود است، ادامه داد: رشد و بالندگی اقتصاد و تبدیل آن به یک محرک نیازمند حمایت بخش مالی و عملکرد منسجم آن است.
دیواندری با تاکید بر اینکه بخش مالی زمانی می تواند به صورت منسجم و یکپارچه عمل کند و بخش واقعی اقتصاد را به حرکت در بیاورد که در درون خود هماهنگی و انسجام داشته باشد، تصریح کرد: همایش امسال از این جهت مهم است که به یک مقوله ای فراتر از درون سیستمی توجه دارد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر ضرورت هماهنگ سازی شبکه بانکی کشور با استانداردهای جهانی گفت: مضمون اصلی این همایش این است که اگر نظام بانکی بسیار کارآمد و خوب هم داشته باشیم مادامی که سایر بخش های مالی با آن هماهنگ نباشند موفق نخواهیم بود.
وی با اشاره به تصمیم نظام بانکی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی افزود: متاسفانه بی توجهی  به این تصمیم در سایر بازارها موفقیت لازم در تحقق این سیاست در پی نداشت. دیواندری با بیان اینکه بخش مالی در کشور نیاز به تغییر بنیادی دارد، گفت: ما باید تصمیم جدی بگیرم از اینرو نمی توان در بخشی سیاستگذاری کنیم اما یکپارچگی وجود نداشته نباشد.
دیواندری با تاکید بر اینکه ثبات مالی موضوعی فراتر از نظام بانکی است و اجزاء نظام مالی را در بر می گیرد، ادامه داد: شبکه بانکی به تنهایی نمی تواند هماهنگی های لازم را ایجاد کند از اینرو باید سایر اجزا از جمله بازار سرمایه نیز در مسیر هماهنگی های لازم حرکت کند.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه بازار سرمایه می تواند مکمل نظام بانکی ما باشد گفت: بازار سرمایه در حوزه خرید و فروش سهام و تامین مالی اثر گذار است و می تواند نقش موثری در آینده وضعیت اقتصادی داشته باشد.
دیواندری با تاکید بر اینکه صنعت بیمه از دیگر بخش های مهم مالی کشور است گفت: ما نمی توانیم در شرایطی که سیاست هایی در حوزه پولی داریم به موضوعاتی که در صنعت بیمه مطرح می شود بی توجه باشیم.
وی با بیان اینکه مباحث مالی در کشور یک واقعیت یکپارچه است، تصریح کرد: بخش مالی واقعی دو بال پرواز یک پرنده بوده و اگر رشد واقعی بخواهیم باید این دو بال با هم هماهنگ عمل کنند. دیواندری با تاکید بر اینکه در درون بخش مالی یک کل منسجم وجود دارد، افزود: سیاست ها باید مکمل یکدیگر بوده و هم افزایی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه صندوق ها نقش مهمی در مباحث اقتصادی کشور دارند گفت:‌ اگر صندوق های بازنشستگی با مشکل نقدینگی مواجه شده و عدم نقدینگی داشته باشند به بودجه کشور فشار وارد می شود.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر اینکه بودجه دولت باید مورد تحلیل واقع شود گفت: بودجه کشور خود به عنوان یک محرک در حوزه اقتصادی مطرح است و می تواند سایر بخش ها را نیز درگیر حرکت هایی کند.
دیواندری با بیان اینکه بودجه نمی تواند فارغ از نظام بانکی و سایر بخش ها حرکت کند، خاطرنشان کرد: رژیم ارزی و نوسانات و عدم تعادل هایی که شاهد هستیم بابت کارکرد نظام بانکی یا کارکرد بانک مرکزی نیست. بعضا این نوسانات به مسائل دیگر مرتبط است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی در پایان صحبت های خود با اشاره به مباحث مطرح شده در روز نخست همایش پولی و ارزی گفت: در جلسه روز گذشته آقای دکتر سیف به عملکرد بانک مرکزی اشاره و گزارش مبسوطی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا