بین الملل

چین می‌تواند نفت ایران را جایگزین نفت آمریکا کند

یک تحلیلگر نفتی اعلام کرد چین می‌تواند با افزایش واردات نفت از ایران به جای آمریکا، رئیس جمهوری ایالات متحده را خشمگین کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شبکه راشاتودی، اقدامات تلافی‌جویانه چین ضد تعرفه‌های گمرکی آمریکا می‌تواند شامل تحمیل هزینه‌هایی بر نفت وارداتی از آمریکا به چین باشد. کاهش واردات نفت چین از آمریکا می‌تواند به سود صادرات نفت ایران به چین باشد.

جان دریسکول، مدیر مؤسسه مشاوره جی تی دی گفت: چینی‌ها ممکن است بخشی از نفت وارداتی از آمریکا را با نفت ایران جایگزین کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: چین از تهدید تحریم‌های آمریکا هراسی ندارد و در گذشته نیز چنین نبوده است؛ بنابراین در این تنش دیپلماتیک، ممکن است چین نفت آمریکا را با نفت ایران جایگزین کند و این مسئله به روشنی ترامپ را خشمگین خواهد کرد.

چین ماهانه حدود یک میلیارد دلار نفت از آمریکا می‌خرد. این کشور هفته گذشته اعلام کرد ممکن است با وضع تعرفه بر واردات برخی کالاهای تولیدی در آمریکا، تعرفه‌های تحمیلی آمریکا بر کالاهای چینی را تلافی کند.

به گفته دریسکول، اگر چین برای واردات کالا از آمریکا تعرفه وضع کند، این مسئله می‌تواند واردات نفت از روسیه و کشورهای عضو اوپک را جذاب‌تر کند.

دریسکول گفت: با سیاست‌های ترامپ، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اتحادهای گذشته در آن در حال تغییر هستند؛ چین به راحتی با تعرفه‌های آمریکا کنار نمی‌آید.

وی افزود: این یک سیاست نفتی تلافی جویانه است؛ اتحاد نفتی اوپک و غیر اوپک مهمترین منتفع از این دیپلماسی نفتی است و این مسئله ظرفیت مازاد عرضه نفت جهان را محدود می‌کند و احتمالا قیمت نفت را بالاتر می‌برد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا