بورسبورس اوراقمعدن

سیمان در آستانه افزایش قیمت/ فروش عمده سیمان تنها در هشت منطقه

به گفته عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان٬ وزیر صنعت٬ معدن و تجارت با افزایش قیمت در سیمان موافق است و قرار است تایید رئیس جمهور را در این خصوص بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی داداش٬ عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خبر از افزایش قیمت در سیمان داد: در جلسه اخیر با وزیر صنعت٬ معدن و تجارت عنوان شد که صنعت دو راه بیشتر ندارد؛ با توجه به اینکه در حال حاضر فروش حدود ۴۰ درصد از تولید است٬ بنابراین یا باید رقابت کرد و کارخانجات براساس ۱۰۰ درصد کار کنند که در نتیجه آن حدود ۴۰ درصد از کارخانجات کشور باید متوقف شوند یا اینکه تابع سهمیه بندی باشیم که طبق آن شرکت ها مجبور خواهند بود با ظرفیت ۶۰ درصد کار کنند که هزینه های ثابت٬ ثابت است و تغییر نمی کند. وزیر مثبت برخورد کرد و قول داد که درباره افزایش قیمت سیمان با رئیس جمهور صحبت کند. رقمی هم به انجمن اعلام شده است که با توجه به محرمانه بودن آن٬ پس از تایید اعلام خواهد شد و امیدواریم تا اواسط تیرماه نظر موافق رئیس جمهور اخذ شود. البته باید توجه داشت که درخصوص افزایش قیمت٬ انجمن اختیار دارد و در اختیار نهاد دولتی نیست اما به محض اینکه برخورد نهاد دولتی اتفاق بیفتد٬ کسی پای کار نمی ماند. بنابراین اکنون در حال بسترسازی هستیم تا برخوردی اتفاق نیفتد.

به گفته او٬ به منظور تبدیل رقابت منفی به رقابت مثبت و همکاری٬ پس از برگزاری جلسات متعدد هماهنگی٬ مقرر شده است که تا دو یا سه ماه آینده در صنعت سیمان به عنوان صنعتی که مازاد عرضه دارد٬ براساس اصل سهمیه بندی و رعایت قیمت و کنترل حوزه جغرافیایی٬ قیمت ها در سطح کشور با افزایش تولید کنترل شود. هشت منطقه در کشور شکل گرفته است و کارخانه های سیمان تحت سیاست این هشت کارگروه هستند که متصل به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هستند. خریدها باید از طریق این هشت منطقه انجام شود و دیگر نمی توان به طور مستقیم از شرکت ها خرید کرد.

او ادامه داد: پنج آیین نامه راهگشا برای صنعت سیمان تنظیم شد؛ آیین نامه ثبت عنوان مدیریت متمرکز فروش یکی از آنهاست که همه شرکت ها باید آن را رعایت کنند. آیین نامه های دیگر مکمل این آیین نامه هستند؛ آیین نامه بهبود و ارتقای ارتباط با عاملیت ها که ساماندهی عاملین طبق آن انجام می شود و براساس آن هریک از عاملین می توانند به کارخانه مراجعه کرده و سهمیه بگیرند. به موجب آن اطلاعات در دسترس انجمن خواهد بود. آیین نامه فروش و آیین نامه انضباطی از دیگر آیین نامه های تدوین شده هستند.

به گفته این عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان٬ حداقل در ۱۰ سال آینده هیچگاه در صنعت سیمان به میزان ظرفیت تولید٬ تقاضا اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل انجمن تصمیم به تدوین سیاستی مدون گرفت.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا