صنعت، معدن، تجارتمعدن

خط ۵ کارخانه ایرالکو تا آخر سال راه اندازی می شود

مدیر کارخانه آلومینیوم ایران گفت: خط ۵ ایرالکو تا آخر امسال وارد مدار تولید می شود. همچنین سیستم انتقال آلومینیوم تا ماه آذر راه اندازی می شود و اکنون مراحل راه اندازی کارگاه ریخته گری به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد گودرزی امروز در نشستی خبری با اعلام این مطلب اظهار داشت: خط پنج این شرکت با ظرفیت تولید حدود ۲۵هزار تنی تا پایان امسال به مدار تولید می پیوندد.

وی ادامه داد: سیستم انتقال پودر آلومینا هم تا انتهای پاییز سال جاری به بهره برداری می رسد. این سیستم که از دانش فنی بومی کشور بهره می برد جایگزین حمل با کامیون شده و سبب کاهش آلودگی و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

گودرزی تاکید کرد: در حال حاضر می توانیم ۸۰ هزار تن شمش بیلت تولید کنیم تا نیاز پروفیل سازان را برطرف کنیم. اگر ۲ خط ۱۱۰ هزار تنی در خیرآباد راه اندازی شود،۲۲۰ هزار تن به ظرفیت تولید شمش اضافه می شود. همچنین چنانچه ظرفیت کارخانه های هرمزال و المهدی کامل شود، میزان تولید شمش آنها به ۲۴۰ هزار تن خواهد رسید.

مدیر کارخانه آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه طی سال گذشته، ۶۰ هزار تن شمش از ایرالکو به کشورهای هند، چین، ترکیه، امارات، کره و کشورهای اروپایی صادر شده و مابقی شمش تولیدی، در داخل مصرف می شود، گفت: شرکت نیاز به نقدینگی دارد و مجبوریم بخشی از محصول را صادر کنیم. البته ما صادرات شمش را کاهش دادیم و تلاش کردیم از ارز صادراتی استفاده کنیم.

گودرزی با بیان اینکه سرانه مصرف آلومینیوم در ایران ۵ تا ۶ کیلو گرم است، تصریح کرد: مصرف بیشتر این فلز را تشویق می کنیم چراکه سرانه مصرف افزایش می یابد و متولیان در امر توسعه شتاب می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با مشکل ارز برای ثبت سفارش یک ماهه مواجه و در صف دریافت ارز هستیم و اگر نتوانیم ارز تهیه کنیم باید به سمت تهاتر و شمش صادر حرکت کنیم. گودرزی تاکید کرد: واقعیت این است که حدود ۶۰ درصد مواد اولیه ما ارز بر است و ما در تامین مواد اولیه مشکل داریم. گودرزی افزود: از دیگر مشکلات ما این است که مصرف کنندگان خرد هستند و تناژ مصرفی آنها پایین است.

مدیر کارخانه ایرالکو با اشاره به اینکه سال گذشته نام این شرکت از لیست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد، بیان داشت: در شرایط کنونی، بحث سخت شدن تامین مواد اولیه مطرح است و همچنین قطعاتی که از خارج وارد می کنیم که امیدواریم تحریم خللی در امور کارخانه ایجاد نکند.

وی ادامه داد: سازمان های ذیربط، ایرالکو را خارج از لیست آلاینده اعلام کرده اند و اکنون با سیستم های موجود، آلودگی مدیریت می شود. به گفته وی، در حال حاضر ۲ خط از کارگاه های قدیم تعطیل شده است.

ساخت عمده تجهیزات در اراک

مدیر برنامه ریزی ایرالکو در این نشست گفت: در این مجتمع۴۴۰۰ نفر کار می کنند و بسیاری از نیروها بومی هستند. همچنین بخش عمده تجهیزات مورد نیاز شرکت های المهدی، هرمزال و سالکو در اراک ساخته می شود.

ایرالکو در سال ۴۶ تاسیس و در سال ۴۸ عملیات اجرایی کارخانه شروع شد. سال ۵۱ دو خط تولید به ظرفیت ۴۵ هزار تن شروع به تولید کرد و سال ۷۰ دیگ ها به ۵ خط افزایش پیدا کرد. سال های ۸۵ و ۸۶ یک خط ۱۱۰ هزار تن با تکنولوژی ۲۰۰ کیلو آمپر NFC به بهره برداری رسید. به گفته مدیر کارخانه ایرالکو، این شرکت در مجموع ۱۷۳ هزارتن تولید دارد که۶۰ هزار تن در خطوط قدیم (۶۷ کیلوآمپر) و ۱۱۰ هزار تن در خطوط جدید (۲۰۰ کیلو آمپر) قرار دارند.

بررسی های انجام شده طی سال های ۷۹-۸۰ بر روی تکنولوژی های تولید آلومینیوم ، نشان می داد عمده تکنولوژی ها ۲۰۰ کیلو آمپر بوده است اما اکنون در برخی از نقاط دنیا، فناوری بالای ۵۰۰ کیلوآمپر استفاده می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا