بورسبورس اوراق

افزایش ۱۹۷۰ واحدی شاخص کل بورس/ بازار سهام همچنان پذیرای پول‌های تازه

معامله‌گران بازار بورس تهران امروز با وجود افزایش عرضه‌های سهام و به تبع افت دسته جمعی نماگرها در بورس‌های جهانی، همچنان شاهد اقبال خریداران سهام به ویژه در سهم‌های ارز محور بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروزسه شنبه ۲۹ خرداد ماه ۹۷ با افزایش یک هزار و ۹۷۰ واحدی رکورد تاریخی ۱۰۶ هزار و ۵۰۴ واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۵ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۳۴۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۲ هزار و ۵۵۲ واحدی به رقم  ۱۱۷ هزار و ۶۷۷ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول در حالی با افزایش یک هزار و ۹۰۲ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۷۷۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش یک هزار و ۵۴۰ واحدی عدد  ۲۱۵ هزار و ۵۱۹ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۱۱ واحدی روی رقم یک هزار و ۲۱۳ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های ملی  صنایع مس ایران با ۸۹۴واحد ، فولاد مبارکه با ۲۱۱ واحد و تاپیکو با ۱۴۱ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ایران خودرو با ۲۹ واحد، مخابرات ایران با ۲۷ واحد و پارس خودرو با ۱۴ واحد کاهش، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۵۲۹ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲ میلیارد و ۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۱۵ هزار و ۱۲۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بانک صادرات ایران، کاسپین، پتروشیمی زاگرس، معادن منگنز ایران،‌ صنعت سازی زر، صنایع خاک چینی ایران، افست، بیمه پارسیان، فولاد مبارکه اصفهان و اوراق اختیار خرید و فروش تبعی سهام آن به سرمایه‌گذاری سپه، فولاد کاوه جنوب کیش، سرمایه‌گذاری غدیر، کارخانه فارسیت دورود، تکنوتار، پخش البرز، کالسیمین، معدنی و صنعتی گل‌گهر و حق تقدم خرید سهام، و همچنین اوراق اختیار خرید و فروش آن سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معادن، فلزات،‌ ریل سیرکوثر، تولیدی چدن‌سازان، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، سرمایه‌گذاری سبحان، فولاد هرمزگان، فیبر ایران ،‌فارس دارو، ایران خودرو دیزل، تامین ماسه ریخته‌گری، فرآوری مواد معدنی ایران، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نفت ایرانول، شیرین‌دارو، تولیدی و خدماتی صنایع نسوز توکا،‌ماشین‌سازی اراک، ایران ارقام، موتورسازان تراکتورسازان ایران، ایران خودرودیزل، نفت بهران و حق تقدیم خرید سهام آن، ایرکاپارت صنعت، نفت ایراول، ملی صنایع مس ایران، بازگشایی شدند.

امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۹۰.۵ میلیون سهم بانک کارآفرین به ارزش کمتر از ۸۸ میلیارد تومان به کدهای درون گروه سهامدار عمده تجمیع شد. همچنین ۳۰.۵ میلیون سهم نهادهای مالی بورس اوراق بهادار به ارزش ۱۲ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد. ۲۹ میلیون سهم توسعه معادن روی ایران به ارزش بیش از ۱۱.۵ میلیارد تومان میان سهامداران عمده منتقل شد.

در ملی صنایع مس ایران نیز ۱۷.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد.

سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی همچنین امروز ۱۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد تومان را به کدهای تابعه خود تجمیع کرد و ۹ میلیون سهم بانک خاورمیانه به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه شد.

همچنین فولاد خراسان با بیش از ۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد.

بر اساس این گزارش امروز بورس تهران همزمان با نزول نماگرها در اغلب بورس‌های جهانی شاهد اصلاح قیمتی در برخی نمادهای پرتقاضای روزهای اخیر بودند. آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین بر سر تعرفه فولاد و سایر محصولات فلزی و نگرانی از آشفتگی بازار جهانی کالاهای‌ پایه باعث شده تجار و کارگزاران از جنگ تجاری آمریکا و چین تحلیل‌های متفاوتی را ارائه دهند. با این همه در بازار سهام ایران تداوم سرازیر شدن نقدینگی سرگردان به سمت بورس باعث شده تا همچنان تقاضا برای خرید سهام ارزنده در این بازار با انگیزه بیشتری دنبال شود. در این بین سهم‌های ارز محور و مبتنی بر بازارهای صاراتی در کانون توجه اغلب معامله‌گران قرار دارند.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا