بین الملل

سقوط سهام بوئینگ و کاترپیلار/ شاخص‌های وال استریت افت کرد

شاخص‌های داو و اس‌اندپی افت کردند؛ رشد سهام انرژی تنها کمک کرد تا میزان افت وال‌استریت ناشی از نگرانی‌ سرمایه‌گذاران از جنگ تجاری، محدود شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در پایان معاملات دوشنبه شب آمریکا، شاخص‌های داو و اس‌اندپی افت کردند؛ رشد سهام انرژی تنها کمک کرد تا میزان افت وال‌استریت ناشی از نگرانی‌ سرمایه‌گذاران از جنگ تجاری، محدود شود.

هفته گذشته رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، اعلام کرد که بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی تعرفه وضع می‌کند. این سخنان ترامپ پاسخ سریعی از سوی پکن دریافت کرد و آنها هم اعلام کردند بر تعدادی از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع می‌کنند.

همچنین بخوانید

شب گذشته ترامپ در سخنان جدیدی اعلام کرد در تلافی اقدام چین برای وضع تعرفه بر کالاهای آمریکایی، بر ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات چین تعرفه وضع خواهد کرد. چین هم به سرعت اعلام کرد پاسخ سختی به این اقدام خواهد داد.

سهام شرکت بوئینگ که بعنوان شاخصی از تنش‌های جنگ تجاری عمل می‌کند (چراکه بزرگترین صادرکننده انفرادی آمریکا به چین است)، ۰.۹ درصد سقوط کرد و بیشترین فشار را به شاخص داوجونز وارد کرد. سهام شرکت تجهیزات ساختمانی کاترپیلار هم ۰.۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.

سازندگان تراشه کامپیوتری هم که برای بخش عمده‌ای از درآمد خود به چین متکی هستند، با افت سهام خود روبرو شدند. شاخص شرکت‌های تولید نیمه‌رسانا، پی‌ایچ‌ال‌اکس، ۰.۹۹ درصد سقوط کرد که این بدترین عملکرد روزانه این شاخص در یک ماه اخیر بود.

اما بیشترین فشار به شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک، با سقوط سنگین ۳.۴ درصدی سهام شرکت اینتل وارد شد.

میانگین صنعتی داوجونز ۱۰۳.۰۱ واحد یا ۰.۴۱ درصد افت کرد و به ۲۴۹۸۷.۴۷ واحد رسید. این پنجمین روز متوالی افت شاخص داو بود.

اس‌اندپی ۵۰۰ ۵.۷۹ واحد یا ۰.۲۱ درصد را از دست داد و به ۲۷۷۳.۸۷ واحد رسید.

کامپوزیت نزدک با رشد اندک ۰.۰۱ درصدی در ۷۷۴۷.۰۳ واحد به کار خود پایان داد.

شاخص انرژی اس‌اندپی پس از ۴ جلسه افت، در معاملات دیشب ۱.۱ درصد جهش کرد. این شاخص با سود ۱.۶ درصدی شرکت شورون و جهش ۱.۹ درصدی کونوکوفیلیپس، تقویت شد.

علیرغم بالاگرفتن جنگ تجاری، سود سهام انرژی درحالی رقم خورد که در معاملات پرنوسان دیشب، تاجران سطح انتظار خود را از میزان افزایش تولید اوپک کاهش دادند و قیمت نفت بالا رفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا