اقتصاد کلان

اگر FATF تصویب نشود؛ چه زیان بزرگی به مردم وارد می‌شود؟

هدیه گرانبهای دلواپسان مجلس به آمریکا

خبرهای موثق حکایت از آن دارد که موعد پاسخ ایران برای پذیرفتن مقررات اف‌ای‌تی‌اف به پایان رسیده و حتی در صورت تصویب این قانون در مجلس، به علت تاخیر زیاد، مجلس عملا خودتحریمی جمهوری اسلامی ایران را کلید زده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برخی مسئولان به دنبال این موضوع بوده اند که فرصت دوساله ای که اف ای تی اف به ایران داده بود تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و نیز عدم تامین مالی تروریسم را تصویب کند، مورد استفاده قرار دهند. با این حال وقت کشیها و سنگ اندازی های برخی دستگاه‌ها در برابر این موضوع، آخرین فرصت ها را از ایران که باید در خردادماه،سازوکارهای لازم را تامین می کرد،گرفت.

طبق اخبار رسیده، امریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی اف ای تی اف مخالفت خود را با هرگونه تمدید فرصت برای ایران اعلام کرده و چون تصمیمات این گروه به اجماع اتخاذ می شود مجلس عملا هدیه ای گرانبها به دولت امریکا داده تا آنها با دستاویزهای قانونی، “خودتحریمی” ایران را به عنوان یک دستاورد برای خود قلمداد کنند.

همچنین بخوانید

نتیجه اقدام دلواپسان مجلس، که عمدا پاس گل به امریکا داده اند این است که جمهوری اسلامی ایران عملا بهره گیری از امکانات بانکی کشورهای مختلف را به تدریج از دست خواهد داد و اعضای اف ای تی اف با “ریسک پذیر” خواندن معاملات بانکی و تجاری با ایران، دست کشور ما را برای اقدامات بانکی خواهند بست.

گفتنی است دلواپسان مجلس دو ادعای واهی را بهانه سنگ اندازی در برابر قوانین لازم کردند. از جمله اینکه اف ای تی اف می تواند از تراکنشهای مالی ایرانی ها با خبرشود(!) و دوم اینکه جمهوری اسلامی از کمک به سازمانهای آزادیبخش و انقلابی باز خواهد ماند.

این هر دو ادعا دروغ است،زیرا اف ای تی اف به هیچ وجه به ریز معاملات اعضای خود ورود نمی‌کند و اساسا هیج اطلاعات بانکی رد و بدل نمی شود و ثانیا همه اعضا امکان حق تحفظ برای برخی کمکهای خود را دارند. به عنوان مثال عربستان و اسرائیل که اعضای ناظر در اف ای تی اف هستند، عملا به تروریسم در یمن و لبنان و عراق و نقاط دیگر جهان کمک می کنند و اف ای تی اف نیز مانع انها نشده بنابراین به طریق اولی،ایران منعی برای حمایت از مظلومان فلسطین ولبنان و… نخواهد داشت.

عدم تمدید فرصت اف ای تی اف برای ایران عملا وصول درآمدهای نفتی را با مشکل مواجه خواهد کرد چون بانکهای کشورهای متعدد و نیز بانکهای بین المللی از ارائه هرگونه خدمات مالی به ایران خودداری خواهند کرد. حتی کشورهایی مثل چین و روسیه که گفته می شود متحدان اقتصادی ایران هستند، چون از اعضای اصلی اف ای تی اف هستند و از قواعد آن تخلف نمی کنند، از پرداخت پول محصولات وارداتی ایران به کشورخودشان(به خصوص نفت) خودداری خواهند کرد و بنابراین ناچار خواهند بود در برابر بدهی خود به ایران کالا تحویل دهند. زیان این رفتار چینی ها در سالهای گذشته،انباشته شدن بازارهای ایران از کالاهای بنجل چینی بوده است.

به نظر می رسد فعالان اقتصادی باید پرسشهای جدی خود را از مخالفان اف ای تی اف در مجلس و به ویژه مرکز پژوهشهای مجلس مطرح کنند و آنها را به خاطر خوش خدمتی به امریکا و زیانهای اقتصادی فاحش مورد مواخذه قرار دهند.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا