امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حل مشکل کم آبی در شادگان با احداث کانال انتقال آب کارون به جراحی

اهواز- وزیر جهاد کشاورزی گفت: مطالعات طرح انتقال آب بین حوضه ای کارون به رودخانه جراحی از ماه ها قبل انجام شده و با انتقال این آب مشکل تاریخ مردم شادگان حل می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود حجتی ظهر امروز در حاشیه آئین عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از رودخانه کارون به رودخانه جراحی در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: مطالعات  طرح انتقال آب بین حوضه ای کارون به رودخانه جراحی از ماه ها قبل انجام شده و با انتقال این آب مشکل تاریخ مردم شادگان که دین بزرگی بر گردن کشور دارند حل می شود.

وی با بیان اینکه انتقال این آب در حفظ نخیلات و مسایل محیط زیستی شادگان موثر است، افزود: در تالاب منصوره که یکی از مناطق عمده ریزگرد است اقدامات زیربنایی خوبی صورت گرفته و کانال پور شریف به طول ۴۷کیلومتر اجرا شد.

حجتی بیان کرد: از  اواخر سال گذشته و اوائل امسال موفق شدیم با توجه به آبی موجود، بخشی از تالاب شریفه مرطوب سازی شود که این کار در کاهش ریزگرد تاثیر داشت.

وی گفت: عمده فعالیت انجام شده در منطقه در پی  توجه مقام معطم رهبری و پشتیبانی صورت گرفته از سوی دولت، مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی طی دو سال گذشته است که منجر به نهالکاری شد و آثار آن را امروز شاهد هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با نهال هایی که در اواخر سال ۹۵ و اوائل سال گذشته کاشته شد منطقه به تدریج حالت جنگلی به خود گرفته است و امیدواریم روزی شاهد باشیم با توجه به برنامه ای که در دستور کار است همه این مناطق جزو منطقه قرارگرفته در چارچوب طرح جامع مطالعه شده تا هندیجان باشند تا بتوان مشکل تاریخی که به مرور زمان ایجاد شده را حل کرد.

حجتی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این سال ها با آن رو به رو بودیم این است که حوضه جراحی و مارون به شدت با خشکسالی شدید رو به رو شده  تا جایی که در یکی ۲ سال اخیر هیچ آبی وارد منطقه شادگان و تالاب شادگان که یکی از مناطق طبیعی و قطبهای تولید خرمای ما است نشده و این منطقه در معرض نابودی قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هماهنگی که با مسئولان آب وزارت نیرو و تخصیص آبی که صورت گرفته مقرر شد از ظرفیت موجود بتوانیم این مشکل را نیز در کنار بحث ریزگرد در دستور کار قرار داده و منابع آن را سازمان برنامه و بودجه تامین کنیم  که بخشی از  آن از ردیف‌های مختلف و بخشی از ماده ۱۰ و ۱۲ تامین و ابلاغ شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا