امور زیربناییراه و ساختمان

رانندگان معتاد به راحتی گواهینامه سلامت ارائه می‌دهند/ نتیجه آزمایش عدم اعتیاد رانندگان اتوبوس غیر قابل اعتماد است

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه هیچ آماری مبنی براینکه چه تعداد از رانندگان حمل و نقل عمومی مبتلا به مصرف مواد مخدر هستند، نداریم گفت: تست‌ها و آزمایش‌های وزارت بهداشت و ناجا برای تشخیص اعتیاد رانندگان کارایی ندارد و هر راننده‌ای می‌تواند با اقداماتی باعث منفی شدن جواب آزمایش شود.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره سلامت رانندگان ناوگان اتوبوسی کشور و استاندارد بودن معاینات پزشکی آنها اظهار داشت: هیچ آماری مبنی بر اینکه چند درصد از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مسافری به اعتیاد دچار هستند در دست نداریم و البته نمی‌توان با حدس و گمان و صحبت‌های کوچه و بازاری دراین باره اظهار نظر کرد.

 وی ادامه داد: در فرایند صدور کارت هوشمند برای فعالیت‌های برون شهری رانندگان ارایه اسنادی مبنی بر عدم اعتیاد رانندگان الزامی است که این برگه و گواهینامه عدم اعتیاد توسط آزمایشگاه‌های وابسته به پلیس ناجا و وزارت بهداشت صادر و تایید می‌شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه موضوع مهم این است که تست‌های بررسی اعتیاد رانندگان ناکارآمد است، گفت: بارها این موضوع رخ داده که به سلامت راننده‌ای مشکوک شده باشیم و علایم ظاهری این فرد نشان از اعتیاد وی داشته اما وی به راحتی گواهینامه سلامت ارایه داده است.

هدایتی تاکید کرد: اینکه رانندگان معتاد به راحتی می‌توانند گواهینامه سلامت و عدم اعتیاد تهیه کنند قابل انکار نیست و باید بپذیریم که تست‌های انجام شده کارایی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها می‌تواند انجام تست‌های عدم اعتیاد بدون اعلام زمان انجام تست از قبل باشد چراکه در غیر این صورت اقدامات برخی از رانندگان مبتلا به اعتیاد قبل از انجام آزمایش منجر به منفی شدن نتیجه می‌شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه روش‌های فعلی برای تشخیص اعتیاد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی قابل اعتماد نیست، گفت: در دنیا از آزمایش‌ها و تست‌های استانداردی برای تشخیص اعتیاد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شده و این تست‌ها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود.

هدایتی ادامه داد: در این تست‌ها فقط به موضوعات جسمی پرداخته نمی‌شود و تست‌ها و آزمایش‌ها روانشناسی هم از افراد گرفته می‌شود که اعتیاد افراد را از طریق دو آزمون بررسی تمرکز و نحوه عکس العمل در شرایط خاص می‌سنجند.

وی افزود: در این تست‌ها تنها به آزمایش‌های جسمی و نتیجه آزمایش اعتیاد اکتفا نمی‌شود و مهمترین موضوعات مورد بررسی بود و نبود اختلال در تمرکز رانندگان و چگونگی عکس العمل آنها در تست‌های مختلف است که اگر اختلالی دیده شود، اعتیاد افراد تشخیص داده می‌شود چراکه همواره راه‌هایی برای منفی بودن نتیجه آزمایش‌های خون وجود دارد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه انجام تست‌های آنی نیاز به ابزار و تجهیزات  دارد، گفت: ابزارهایی که اعتیاد افراد را از طریق بررسی بزاق و تنفس مشخص می‌کند، در اختیار مسئولان مرتبط از جمله پلیس‌های راهور وجود دارد اما محدود است و نمی توان در سراسر جاده‌ها این ابزار استفاده کرد.

هدایتی درباره میزان اثرات مواد مخدر در رانندگان برای رانندگی در شب اظهار داشت: شروع داستان اعتیاد رانندگان این است که بتوانند مدت زمان بیشتری را رانندگی کنند تا درآمد بیشتری داشته باشند که از عهده پرداخت اقساط و گذران زندگی برآیند.

وی با تاکید براینکه متخصصان این موضوع باید درباره اثرات مصرف مواد مخدر و انگیزه رانندگان برای مصرف این مواد اظهار نظر کنند، گفت: به هر حال یکی از اثرات استفاده از مواد مخدر برای رانندگان در ابتدای دوران مصرف بی‌خوابی است که البته بررسی رفتار رانندگان مبتلا به اعتیاد نشان می‌دهد این اثر اولیه پس از مدتی از بین می‌رود و باعث عدم تمرکز راننده خواهد شد.   

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا