بورسبورس اوراق

تاخت و تازهای بی‌امان شاخص ادامه دارد/ معدنی-فلزی‌ها همچنان پیشتاز

در چهارمین روز رالی صعودی بازار سهام، در دوساعت ابتدایی معاملات شاخص کل تا کنون با رشد ۲۱۵۹ واحدی در میانه های کانال ۱۰۴ هزار واحدی قرار گرفته است. حجم و ارزش معاملات نیز همچون دو روز کاری گذشته بسیار متفاوت از ماه های اخیر و قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات داغ بورس تهران به پیشواز تابستان رفته و سرگرم فتح قله های تاریخی است. طبق تجربیات سال‌های گذشته ورود نقدینگی به بازار سهام با توجه به تعدیل نرخ ارز با فاصله‌ ای معنی ‌دار تأثیر خود را بر روی بازار سهام می‌‌گذارد. به نظر کارشناسان ورود نقدینگی و اقبال برای خرید سهام از اتفاق‌ های قابل‌تأمل این روزها است که می‌ تواند به کنترل نقدینگی سرگردان در اقتصاد بی‌انجامد.

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به فاصله زیاد رشد بورس نسبت به سایر بازارهای مالی هنوز هم می‌توان به روزهای درخشان بازار سرمایه امیدوار بود. اغلب کارشناسان  فعالان بازار نیز در مصاحبه های اخیر خود نوید روند ادامه دار صعودی شاخص های بازار سهام را پیش بینی کرده اند.

همچنین بخوانید

اما نکته قابل توجه در بازار امروز کم شدن حجم تقاضا در برخی نمادهای به علت توقف معاملات سهام به جهت افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت است. شاید سرعتگیر توقف نمادها تا حدی مانع از رشد بیشتر قیمت سهام برخی نمادهای در روزهای آتی شود اما نکته ای در عمق بازار این روزها نهفته، پتانسیل نقدینگی هوشمند است که به سمت سهام با ارزش ذاتی پایین راونه شده است.

از سوی دیگر همچنین امروز با آغاز به کار بازارهای جهانی شاهد اصلاح قیمتی در اغلب کامودیتی‌ها بودیم. فلزات پایه به جز سنگ آهن با افت قیمت مواجه شدند. همچنین امروز، پس از این که با بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن، چین تهدید کرد بر واردات نفت آمریکا تعرفه وضع خواهد کرد، قیمت نفت خام این کشور به شدت سقوط کرد. این سقوط تاثیر منفی خود را بر نفت برنت نیز با کاهش ۱.۵ درصدی قیمت خود را نشان داد.

همچنین عربستان سعودی و روسیه ماه گذشته بدون این‌ که در ابتدا با اعضای اوپک مشورت کنند، نه تنها پیشنهاد کردند میزان تولید افزایش پیدا کند بلکه با وجود مخالفت دیگر اعضا به نظر می ‌رسد افزایش تولید خود را آغاز کرده‌اند. به طوریکه تولید روسیه از کم‌ تر از ۱۱ میلیون بشکه در روز به ۱۱.۱ میلیون بشکه رسیده است. بورس تهران اما بی توجه به تغییرات بازارهای جهانی همچنان در حال جبران عقب ماندگی های خود از سایر بازارهای موازی است. از این رو امروز شاخص کل تاکنون با رشد ۲.۱۲ درصدی به رقم ۱۰۴ هزار و ۶۲۰ واحد رسیده است. شاخص هم وزن نیز با صعود ۱۴۰ واحدی در ارتفاع ۱۸ هزار و ۴۲۶ واحد قرار دارد. در این بین تاکنون یک میلیارد ۸۸۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۴۳ میلیارد تومان در بورس دادوستد شده است که از این میزان ۴۱۵ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص، «فولاد»، «کگل»، «فارس» و «فخوز» هرکدام به ترتیب ۲۷۰، ۱۹۹، ۱۸۱ و ۱۵۹ واحد شاخص را تقویت کردند. اما تنها نمادهای منفی بزرگ امروز تا این لحظه «اخابر» و «شتران» هستند.

در فرابورس نیز شاخص با رشد ۱۴ واحدی به رقم یک هزار و ۲۰۵ واحد رسیده است که در این بازار نیز تا کنون ۳۸۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان ۶۷ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است. در فرابوس هم «زاگرس»، «هرمز» و «ذوب» تا کنون در بالا بردن آیفکس پیشتاز هستند.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا