بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نسل هزاره‌ی سوم و حرکت به سمت پرداخت‌ موبایلی

پس از گذشت هزاران سال از تمدن بشری و با رسیدن به هزاره‌ی سوم(نسل موسوم به نسل Z) شاهد تاثیر غیرقابل‌انکار این نسل بر صنعت بانکداری و روش‌های پرداخت هستیم. این نسل که نسل هزاره‌ی سوم نیز نامیده می‌شوند، جهان را تبدیل به محل کاملاً متفاوتی نسبت به چیزی که قبلاً بود، کرده‌ است.

نسل هزاره‌ی سوم بیش از هر نسل دیگری با پدیده‌هایی نوظهور مانند نوآوری‌های دیجیتالی و بانکداری آنلاین احساس راحتی می‌کنند.

همچنین بخوانید

آن‌ها بسیاری از عملیات بوروکراتیک بانکی را با راه‌حل‌های دیجیتالی که شرکت‌های فعال در این زمینه ارائه می‌دهند، حل می‌کنند. شاید این پدیده ناشی از عجین شدن این نسل با تکنولوژی از بدو تولد باشد، نسلی که همه نوع عملیات بانکی خود از جمله انواع پرداخت‌ها را با روش‌هایی مانند پرداخت موبایلی انجام می‌دهند.

در ادامه آماری که وب‌سایت موبایل پی‌منت تودی(Mobile Payment Today) در مورد رفتارهای این نسل در ارتباط با بانکداری منتشر کرده است را می‌خوانید:

تعداد افراد شرکت‌کننده در این تحقیق بیش از ۲۵۰۰ نفر بوده که از لحاظ سنی مابین ۱۶ تا ۱۸ سال قرار داشتند. این بررسی که توسط شرکت رادون (Raddon)، یکی از کسب‌وکارهای زیرمجموعه‌ی فیسرو (Fiserv) صورت گرفت، مشخص کرد که ۶۷ درصد این دانش‌آموزان در حال حاضر دارای حساب بانکی یا کارت اعتباری هستند که این حساب‌ها یا با اسم خودشان و یا به نام والدین‌شان است.

نکته‌ی جالبی که در مورد این نسل وجود دارد این است که تمام افراد آن در گروه عاشقان دنیای دیجیتال قرار ندارند.

  • حدود یک‌سوم آن‌ها که درواقع ۳۴ درصد این جامعه را تشکیل می‌دهند، افرادی هستند که ترجیح می‌دهند کار‌های بانکی خود را به شیوه‌ی سنتی و حضوری در بانک انجام دهند.
  • گروه دوم که ۳۷ درصد این جامعه را شکل داده‌اند، افراد دیجیتالی هستند. این‌ها افرادی هستند که روش‌های سنتی را نیز قبول دارند، اما با روش‌های نو و جدید دیجیتالی راحت‌تر هستند.
  • گروه سوم این نسل که گروه پیشتاز نیز نامیده می‌شوند، ۲۸ درصد این جامعه را تشکیل داده‌اند و برای انجام کار‌های بانکی خود، تماماً مایل به استفاده از روش‌های دیجیتالی هستند. این گروه پیشتاز است که تحولات و پیشرفت‌های دنیای دیجیتال در عرصه‌ی بانکداری را سبب می‌شوند.

تکنولوژی جزوی لاینفک از زندگی روزمره‌ی آن‌ها محسوب می‌شود و همین‌طور می‌توان به این نتیجه نیز رسید که بیشتر پرداخت‌های این نسل نیز  از طریق راهکارهای دیجیتالی ازجمله پرداخت موبایلی صورت می‌گیرد. افراد این نسل از ابتدای زندگی خود با انواع تکنولوژی‌های پیشرفته ازجمله تلفن‌های همراه هوشمند سر و کار دارند و ۷۳ درصد آن‌ها در هر ساعت، حداقل یک‌بار از تلفن‌های همراه هوشمند خود استفاده می‌کنند.

تلفن‌های همراه هوشمند تنها راه ارتباط افراد این نسل با جهان دیجیتال نیست؛ در همین مطالعه، ۵۰ درصد از افراد دارای تبلت، ۷۵ درصد دارای لپ‌تاپ و ۵۰ درصد سیستم‌های کامپیوتر خانگی هستند. با بررسی این اعداد و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که:

یک عضو از این جامعه حداقل از ۳ تا ۴ دستگاه دیجیتالی به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کند.

اگر میزان پراخت موبایلی، استفاده از خدمات گوناگون بانکی با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی به جای نرم‌افزار‌های رایانه‌ای یا وب‌سایت‌ها را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که در مقابل ۵۷ درصد از افراد بالغ که از خدمات پرداخت با موبایل استفاده می‌کنند، در حال حاضر تنها ۴۸ درصد از افراد این نسل از خدمات پرداخت موبایلی بهره می‌برند.

انتظار بر این است که با ورود این نسل به دانشگاه و بازار کار، استفاده‌ی آن‌ها از این خدمات به بیشترین میزان خود تا به این تاریخ (عددی که در حدود ۸۵ درصد پیش‌بینی‌شده است) برسد.

با توجه به امکانات و راحتی‌هایی که تلفن‌های هوشمند همراه در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهند، به نظر می‌رسد که برنده‌ی این رقابت تلفن‌های همراه هوشمند با خدمات پرداخت موبایلی خواهند بود.

با توجه به توسعه‌ی روزافزون تلفن‌های هوشمند و میزان تمایلی که نسل هزاره‌ی زد برای استفاده از تکنولوژی‌ها دارند، پیش‌بینی می‌شود میزان استفاده‌ی این نسل، از شیوه‌های پرداخت با موبایل نسبت به تمامی نسل‌های قبلی بیشتر باشد و تحولات بزرگی را در این بخش شاهد باشیم.

 

موارد استفاده‌ی افراد این نسل از خدمات پرداخت موبایلی بسیار گسترده است

موارد استفاده‌ی افراد این نسل از خدمات پرداخت با موبایل بسیار گسترده است

در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از نقل و انتقالات بانکی در بین افراد این نسل از طریق پرداخت‌های حضوری انجام می‌شود و ۴۵ درصد از این جامعه که پیشگامان را تشکیل داده‌اند، نقل و انتقالات خود را از طریق خدمات پرداخت موبایلی انجام می‌دهند.

نتایج این تحقیق نشانگر این حقیقت است که موارد استفاده‌ی افراد این نسل از خدمات پرداخت موبایلی بسیار گسترده است؛ به‌طوری‌که

  • ۴۴ درصد در مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری
  • ۴۱ درصد در کافی‌شاپ‌ها برای قهوه، چای یا تنقلات
  • ۳۳ درصد در خواربارفروشی
  • و ۲۸ درصد در سوپر‌مارکت‌ها

صورت می‌گیرد.

با پذیرش سیستم‌های پرداخت دیجیتالی توسط افراد نسل هزاره‌ی Z تحول عظیمی در صنعت پرداخت شکل گرفته است. به‌طوری‌که اغلب آن‌ها را با نام‌هایی مانند تکنولوژی ساختارشکن یا تکنولوژی غیرقابل‌تحمل ذکر می‌کنند که سیستم بانکداری سنتی را با مشکلات و چالش‌هایی روبرو کرده است.

از بین ۳ دسته‌ی نگرشی موجود در بین افراد نسل هزاره‌ی جدید، بیش از سه‌چهارم آن‌ها تمایل داشتند تا کار‌های بانکی خود را صرفاً از طریق شرکت‌های فعال در حوزه‌ی دیجیتال انجام دهند. ۳۱ درصد از افراد این نسل نیز اذعان می‌کنند که در آینده‌ای نزدیک نیازی به خدمات بانکی نخواهند داشت.

بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بانکداری دیجیتال، در زمینه‌ی پرداخت فعالیت می‌کنند و با توجه به نتایج بررسی‌ها، افراد نسل هزاره‌ی جدید بیشترین امکان دستیابی به این هدف را به این شرکت‌ها می‌دهند.

با توجه به‌تمامی بررسی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، این نتیجه حاصل می‌شود که امکان جلوگیری از تمایل روزافزون نسل جدید به استفاده از انواع جدید تکنولوژی‌ها و خدمات ازجمله خدمات پرداخت موبایلی غیرممکن به نظر می‌رسد.

منبع: Mobile Payments Today

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا