امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پرداخت خسارت به کشاورزان خرمشهری متضرر از شوری آب

خرمشهر – فرماندار خرمشهر از برآورد و پرداخت غرامت به کشاورزان این شهرستان که در اثر شوری آب متضرر شده اند، خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ولی اله حیاتی شامگاه یکشنبه در نشست با فعالان اجتماعی شهرستان خرمشهر با موضوع مشکل شوری آب این شهرستان اظهار کرد: در جلسه کمیته بحران شهرستان مقرر شد که میزان خسارت ناشی از شوری آب به کشاورزی شناسایی و پیگیری های لازم از سوی جهاد کشاورزی برای پرداخت خسارت به خسارت دیدگان انجام شود.

وی با یادآور شدن اینکه امسال مجوز برداشت آب به کشت های دائمی داده شد اما این مجوز به کشت های موقت و فصلی در شهرستان خرمشهر داده نشده است، به برخی اعتراضات پیرامون این تصمیم اشاره کرد.

همچنین بخوانید

فرماندار خرمشهر در این رابطه بیان کرد: برخی کشاورزان با این استدلال که خرمشهر در پائین دست رودخانه قرار گرفته و به جای خروج این آب از کشور می توان آن را برای کشت و زرع استفاده کرد، به اعطا نشدن مجوز برداشت آب برای کشت های فصلی اعتراض می کنند.

وی افزود: از جمله سازوکارها برای رفع شوری آب احداث بند بر مارد است که با عملی شدن این امر راه برای پیشرویی آب به سمت پائین دست و خروج از کشور بسته خواهد شد و کشاورزان پائین دست. نیز امکان استفاده از این آب را نخواهند داشت.

حیاتی با بیان اینکه با احداث سه سد سلولی که با حضور وزیر نیرو افتتاح شد، سد چوئبد و سدی در دهانه بهمنشیر که در دست احداث هستند و تا سه سال آینده به بهره برداری می رسند، مشکل تامین آب رفع خواهد شد، افزود: احداث بند خاکی بر کارون و در محل مارد برای رفع شرایط بحرانی فعلی است.

وی، آغاز به کار  کارخانه آب شیرین کن و اجرای طرح فاز دوم آبرسانی غدیر را پایان بخش مشکلات شوری آب مردم خرمشهر در سال جاری دانست.

فرماندار خرمشهر برگزاری این جلسه را با هدف هم اندیشی با فعالان اجتماعی برای پشت سر گذاشتن این مشکل اعلام کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اعتراض برخی حاضران در جلسه به ناعدالتی در زمینه تخصیص سهمیه برداشت آب برای کشاورزی با اشاره به آزاد بودن کشت و زرع برنج در برخی استان‌ها و ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان، همچنین حذف مجوز برداشت آب برای پرورش آبزیان و در مقابل اعطای مجوز برداشت به صنعت نیشکر، کیفیت نامطلوب آب روستایی و شهری که به اعتقاد آنها مراحل تصفیه را نیز طی نکرده و علاوه بر مشکل شوری سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است از جمله مطالبی بود که در این جلسه دو ساعته مطرح شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا