خودروصنعت، معدن، تجارت

پیش‌فروش اینترنتی خودرو همچنان دور از دسترس

طرح پیش فروش اینترنتی ایران خودرو به مناسبت عید سعید فطر که چهارشنبه هفته گذشته مرحله نخست آن آغاز شد، امروز(یکشنبه) در حالی دومین مرحله آن کلید خورد که سایت این شرکت طبق روال از دسترس خارج شد و قصه تکراری چالش چگونگی ثبت نام مصرف‌کنندگان واقعی را رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، بازار خودروی کشور در هفته های گذشته روزهای پرالتهابی را تجربه کرد که همچنان ادامه دارد؛ خروج یکطرفه آمریکا از برجام و در پی آن خروج برخی شرکای خودروسازان ایرانی از جمله پژو- سیتروئن، هیوندای موتورز، فولکس واگن و کیاموتورز، در کنار موافقت با افزایش قیمت بیش از هفت درصدی برای تولیدات ایران خودرو(خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان) بخشی از سلسله روندی بود که آشفته بازار قیمتی خودرو را رقم زد.
اواخر هفته گذشته شرکت ایران خودرو اعلام کرد که برای انجام تعهدات این گروه صنعتی مبنی بر عرضه محصولات و تامین نیاز مصرف کنندگان حقیقی بازار، مرحله دوم فروش ویژه عید فطر در قالب روش های پیش روش و فروش قطعی اینترنتی، امروز اجرا خواهد کرد.
مبارزه با دلالان و واسطه های سودجو، دلیل اصلی انجام این فروش ویژه عنوان شده که به گفته «مصطفی خان کرمی» معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو قرار بود در فروش های آتی این شرکت، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در روش های مختلف عرضه شود.
در حالی که ایران خودرو مرحله دوم فروش ویژه محصولات خود به مناسبت عید فطر را با پوشش تبلیغاتی وسیعی همراه کرده بود، اما بررسی سایت فروش (esale.ikco.ir) از حدود ساعت ۱۰ صبح امروز، تعدد و تکرار پیام «خارج از دسترس بودن سایت» را به همراه داشت.
روابط عمومی‌ایران خودرو در پیگیری این موضوع گفت: «هجوم مراجعه کنندگان به سایت برای خرید محصولات» و «مشکل فنی سایت» سبب این اختلال شده که در حال برطرف شدن است؛ با این حال تا لحظه انتشار خبر، مشکل همچنان پابرجاست.

همچنین بخوانید

بازی تکراری، پایان ندارد
این روند اخلال در سایت در حالی بارها تکرار شده که هفته گذشته در دور نخست پیش فروش های ایران خودرو، مراجعه‌کنندگان بعد از اختلال چند دقیقهای و سپس ورود به سایت در همان دقایق اولیه، با عبارت «ظرفیت تکمیل شد» مواجه شده و تلاش آنها برای خرید ناکام ماند؛ اما امروز، حتی امکان ورود به سایت برای بررسی وضعیت موجودی خودروها نیز فراهم نشد.
تکرار این روند نشان می‌دهد که شیوه کنونی و پیش فروش اینترنتی محصولات از سوی خودروسازان بویژه ایران خودرو، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز خریداران و مصرف کنندگان واقعی باشد.
در واقع این بار نیز فرصت برای خریداران واقعی خودرو فراهم نشد تا بار دیگر زمزمه های مطرح شده در رسانه ها و فضای مجازی مبنی بر تعمدی بودن این اقدامات برای ثبت نام را قوت بخشد.
انتشار اخبار و گزارش های مختلف از این وضعیت و انتقاد مردم به این شیوه نیز تاکنون نتوانسته خودروسازان را به اصلاح روش یاد شده و تعیین ساز و کاری مناسب برای دسترسی مصرف کننده واقعی خودرو به خرید محصول، ترغیب کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا