بورسبورس اوراق

مجامع انجمن مالی اسلامی ایران برگزار شد/ مصوبات دو مجمع

چهارمین مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق العاده انجمن مالی اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از عصر مالی، جلسه مجمع عمومی عادی انجمن مالی اسلامی ایران در ساعت ۱۷ روز سه شنبه مورخ ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۷ با حضور اعضای هیئت مدیره، بازرسان، نماینده کمیسیون انجمن های علمی کشور، خانم آموزگار و اعضای پیوسته انجمن در محل سالن همایش های بانک توسعه صادرات ایران تشکیل شد.

در این جلسه پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید در مورد انتخاب اعضای هیئت رییسه جلسه به شرح زیر اقدام شد.

محمودرضا خواجه نصیری به عنوان رئیس مجمع، امیر هامونی به عنوان ناظر مجمع، علی نقوی به عنوان ناظر مجمع و سعید رضوانی فرد به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

همچنین هیئت رئیسه ضمن قبول سمت خود و بررسی فهرست اسامی و مدارک اعضای حاضر در جلسه و حضور نصاب قانونی مندرج در اساسنامه، رسمیت جلسه را اعلام و دستور جلسه قرائت شد.

دستور جلسه این مجمع ارایه گزارش هیئت مدیره و بازرس انجمن، بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه های سال منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶، انتخاب اعضای هیئت مدیره، انتخاب بازرس قانونی اصلی و علی البدل و سایر موارد در صلاحیت مجمع اعلام شد.

شرح عملکرد و دستاوردهای انجمن

براساس دستور جلسه، علی صالح آبادی، رئیس انجمن مالی اسلامی ایران به شرح عملکرد و دستاوردهای این انجمن در سال ۱۳۹۶ پرداخت و گفت: در بخش اقدامات اداری انجمن تفاهم نامه هایی در جهت توسعه و تحکیم همکاری های علمی، آموزشی و تحقیقاتی و ایجاد ارتباط مؤثر و فعال و نیز استفاده بهینه از امکانات، استعداد و توانایی ها در جهت رفع نیازهای پژوهشی و آموزشی در حوزه “مالی اسلامی” با سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک قرض الحسنه رسالت، موسسه پژوهشی اقتصاد مقاومتی، انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه، شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا، سیویلیکا و دانشگاه حکیم سبزواری امضا شد.

برگزاری منظم جلسات هیئت مدیره به صورت ماهانه، اخذ و تکمیل دفاتر مالی انجمن از دیگر اقدامات در این زمینه بود.

وی افزود: در بخش ارزیابی عملکرد انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش انجمن های تازه تاسیس توانستیم رتبه نخست را در سال ۹۶ کسب و در مجموع با امتیاز کسب شده ۷۱۰ رتبه B را کسب کردیم.

دکتر صالح آبادی اظهار کرد: بروزرسانی مستمر پایگاه خبری انجمن به نشانی www.iaif.ir و پایگاه اطلاع رسانی همایش مالی اسلامی به نشانی www.ciif.ir و اطلاع رسانی اخبار مالی اسلامی بصورت روزانه، شرکت در نمایشگاه بانک، بورس و بیمه کیش و شرکت در دهمین و یازدهمین نمایشگاه بین المللی بانک، بورس و بیمه تهران در فروردین ۹۶ و ۹۷ از دیگر اقدامات انجمن در زمینه اطلاع رسانی بود.

وی افزود: اقدامات آموزشی و پژوهشی از دیگر اهداف انجمن است که بر مبنای این تصمیم ماهانه یک نشست تخصصی در خصوص فاینانس‌های اسلامی با هدف بررسی و نگاه تخصصی در زمینه های مختلف برگزار می شود.

وی نشست های تخصصی مالی اسلامی برگزاری شده را تشریح کرد و گفت: سیزدهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با موضوع « بررسی اوراق بهادار اسلامی قابل تمدید» در اردیبهشت ماه ۹۶ و با سخنرانی سید امیر حسین اعتصامی (پژوهشگر مالی اسلامی و کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار) برگزار شد.

چهاردهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با موضوع «بررسی و نقد طرح جدید بانکداری بدون ربا ۱ » در تیر ماه ۹۶ و با سخنرانی حجت الاسلام دکتر معصومی نیا (عضو شورای فقهی بورس و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی) برگزار شد.

صالح آبادی عنوان کرد: برگزاری پانزدهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با موضوع «فرصت ها و چالش های اوراق بهادارسازی بیمه ها در بستر اقتصادی ایران» در مرداد ماه ۹۶ و با سخنرانی مهندس سید رسول تاجدار (مدیرعامل شرکت بیمه البرز)، دکتر سعید صحت (دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر سید محمدجواد میرطاهر(عضو کمیته بیمه اسلامی انجمن) در محل بیمه البرز برگزارشد. همچنین شانزدهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با موضوع «بررسی و نقد طرح جدید بانکداری بدون ربا ۲ » و در تکمیل نشست چهاردهم در شهریور ماه ۹۶ و با سخنرانی حجت الاسلام دکتر معصومی نیا (عضو شورای فقهی بورس و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی) برگزار شد.

هفدهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با موضوع «معماری تامین مالی اسلامی دولت؛ ارکان، نهادها، ابزارها و الزامات» در مهر ماه ۹۶ و با سخنرانی دکتر مجید کریمی (کارشناس سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو کمیته پژوهش انجمن مالی اسلامی ایران) دکتر یونس سلمانی (پژوهشگر و مدرس اقتصاد مالی)، هجدهمین نشست تخصصی مالی اسلامی با موضوع «بورس بازی در منظر شریعت» در بهمن ماه ۹۶ و با سخنرانی دکتر میرصانعی (دبیر کانون بورس و اوراق بهادار) و دکتر محمد توحیدی (عضو هیات علمی گروه مالی اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) و نوزدهمین نشست تخصصی با موضوع «چارچوب حاکمیت شرکتی در بانکداری اسلامی » در اسفند ماه ۹۶ و سخنرانی دکتر علی مهدوی پارسا (پژوهشگرمالی اسلامی و عضو کمیته پژوهش انجمن مالی اسلامی) برگزار شد.

صالح آبادی به برگزاری همایش های مالی اسلامی در دی ماه ۹۴ و ۹۵ و آذر ماه ۹۶ اشاره کرد و گفت: سومین همایش مالی اسلامی در ۱۲ آذر ماه ۹۶ در دانشگاه الزهرا با محوریت توسعه ابزارهای مالی اسلامی، نقش ابزارهای مالی اسلامی در افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال و با سخنرانی دکتر داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع تامین مالی اسلامی در پروژه های مشارکت عمومی- خصوصی و دکتر محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

وی افزود: در این همایش ۵۶ مقاله به دبیرخانه انجمن رسید که از این تعداد ۱۷ مقاله در کمیته علمی همایش پذیرفته شد و تعدادی از آن ها در همایش ارائه شد.

همچنین در این همایش از بین نامزدهای مختلف، حجت‌الاسلام و السملمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان شخص حقیقی برنده دومین جایزه مالی اسلامی معرفی شد و جایزه حقوقی به دانشگاه امام صادق(ع) رسید.

وی ادامه داد: در این همایش به نویسنده یک پایان نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکترا، جایزه پژوهشگر برتر در حوزه مالی اسلامی اهدا شد. در بخش پایان نامه کارشناسی ارشد، جایزه پژوهش برتر به پایان نامه «شناسایی، معرفی، اولویت‌بندی و ریسک‌های اوراق مضاربه با تکیه بر فقه امامیه» رسید که توسط حسین شیرمردی، فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) نگاشته شده است. همچنین جایزه پژوهش برتر در حوزه رساله دکتری نیز به رساله «چالش‌ها و مبانی حسابداری اسلامی با تأکید بر عقود اسلامی» رسید که توسط علیرضا رام روز، فارغ التحصیل مقطع دکترای دانشگاه تهران نگاشته شده است.

برگزاری دو پنل تخصصی با موضوع آخرین تحولات طرح بانکداری اسلامی و اثرات نقش جدید شورای فقهی بانک مرکزی در نوبت اول و نقش ابزارها و بازارهای مالی اسلامی در افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال در نوبت دوم از دیگر برنامه های این همایش بود.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران در بخش اقدامات آموزشی و پژوهشی انجام گرفته گفت: انتشار دوفصلنامه علمی پژوهشی «تحقیقات مالی اسلامی» با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) و سازمان بورس و اوراق بهادار(شماره ۱۲ و ۱۳) از جمله اقدامات انجمن در زمینه آموزشی و پژوهشی بود.

رئیس انجمن مالی اسلامی گفت: انجمن در فروردین ماه ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نهمین و دهمین دوره ی بین المللی بازار سرمایه اسلامی را با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کرد . در این دوره آموزشی اساتید و مسئولان نهادهای سرمایه گذاری بین المللی و داخلی به زبان انگلیسی به سخنرانی و ارائه مطلب پرداختند و علاوه بر آن اساتید و مسئولان انجمن جزء سخنرانان اصلی دوره بودند و از بین اساتید و مخاطبین دوره نیز اقدام به عضوگیری شد.

امضای تفاهم نامه

دکتر صالح آبادی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری فی مابین سازمان بورس و اوراق بهادار، دانشگاه امام صادق(ع) و انجمن مالی اسلامی ایران برای برگزاری دوره‌های MBA و DBA بازار سرمایه اسلامی گفت: شرکت کنندگان در دوره DBA در پاین دوره، مدارک اصول مقدماتی بازار سرمایه و تحلیلگری بازار سرمایه را دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این دوره برای اولین بار است که در ایران و با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز مالی ایران و دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود. وی همچنین اعلام داشت: عموم افراد شرکت‌کننده در این دوره فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط و دارای تجربه مرتبط در بازار سرمایه ایران هستند که امیدواریم این دوره‌ها شروعی برای سایر دوره‌های مالی اسلامی در کشور در حوزه بانکداری و بیمه نیز باشد.

وی افزود: ثبت‌نام دوره DBA بازار سرمایه اسلامی از ۲۶ آذرماه ۹۶ انجام و پس از برگزاری مصاحبه اختصاصی متقاضیان، کلاس‌های آن از ۱۰ اسفندماه ۹۶ آغاز شد. این دوره در سه ترم و مجموع ۲۴ واحد درسی شامل: مبانی بازار سرمایه اسلامی، اقتصاد پولی و مالی پیشرفته، روش‌های کمی پیشرفته، روش تحقیق در مالی اسلامی ، بازار سرمایه اسلامی پیشرفته، مهندسی مالی و مدیریت ریسک پیشرفته، مباحث پیشرفته در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، مقررات تحلیلگری بازار سرمایه و سمینار در بازار سرمایه اسلامی و پایان‌نامه است.

وی ادامه داد: در ترم یک این دوره حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم و دکتر توحیدی در درس مبانی بازار سرمایه اسلامی، دکتر قضاوی در اقتصاد پولی و مالی پیشرفته ، دکتر موسوی برای در روش های کمی پیشرفته و دکتر شهیدی در درس مقررات تحلیلگری بازار سرمایه به تدریش دورس مربوطه خواهند پرداخت.

فعالیت کمیته های تخصصی

صالح آبادی به فعالیت های کمیته های تخصصی انجمن اشاره کرد و گفت: کمیته پذیرش و روابط عمومی شش جلسه (برنامه ریزی اقدامات اطلاع رسانی و تبلیغات انجمن)، کمیته پایش و ارزیابی مالی اسلامی دو جلسه ( امکان سنجی ایجاد شاخص مالی اسلامی)، کمیته آموزش سه جلسه( برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی و توافق با سازمان بورس و اوراق بهادار جهت همکاری های مشترک و اعتباربخشی به این دوره ها)، کمیته بیمه اسلامی یک جلسه( برگزاری یک نشست تخصصی)و کمیته پژوهش انجمن و انتشارات دو جلسه( برگزاری سه نشست تخصصی) در این مدت برگزار کردند.

برنامه های آتی

در پایان صالح آبادی به برنامه های آتی انجمن مالی اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تداوم برگزاری نشست های تخصصی ماهانه، برگزاری چهارمین همایش مالی اسلامی ایران با رویکرد بین المللی، حمایت و چاپ کتب در حوزه های مختلف مالی اسلامی، همکاری در انتشار دو فصلنامه علمی پژوهشی «تحقیقات مالی اسلامی»، برگزاری دوره های آموزشی MBA و DBA مالی اسلامی، ارائه خدمات علمی به نهادهای ذی ربط ( مرجعیت علمی در حوزه مالی اسلامی)، برگزاری دوره های آموزشی سفارشی مورد تقاضای موسسات و نهادهای مختلف، پیگیری اجرایی شدن برنامه های مدون کمیته های تخصصی انجمن و اخذ مجوز دو فصلنامه علمی پژوهشی «علوم مالی اسلامی» از جمله برنامه های آتی انجمن مالی اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ است.

مصوبات مجمع عمومی عادی

در ادامه جلسه صورت های منتهی به سال مذکور شامل ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه های دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ توسط دکتر حسینی عضو هیئت مدیره انجمن ارائه و مورد بررسی قرار گرفت و پس از توضیحات لازم تصویب شد.

همچنین بازرس انجمن سعید مستشار با اشاره به وجود انضباط مالی و شفافیت و سلامت مالی انجمن، تراز مالی انجمن را مثبت و آن را تایید کرد.

در ادامه کار مجمع و برابر دستورجلسه و در رعایت ماده ۱۱ اساسنامه، اعضای هیئت مدیره انجمن به مدت سه سال انتخاب شدند.

بر همین اساس علی صالح آبادی، سیدعلی حسینی ، فریدون رهنمای رودپشتی ، سیدعباس موسویان و ابوذر سروش به عنوان اعضای اصلی، مجید پیره به عنوان عضو علی البدل اول و باقر طاهریان فر به عنوان عضو علی البدل دوم عضویت هیات مدیره انجمن برای مدت سه سال را بر عهده گرفتند.

همچنین با انتخاب اعضای انجمن دکتر سعید مستشار هریس به عنوان بازرس اصلی و امیرحمزه مالمیر به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

طبق دستور جلسه تعیین حق عضویت به رای گذاشته شد و حق عضویت سالانه بدون تغییر نسبت به سال قبل برای اعضای پیوسته یک میلیون ریال، اعضای وابسته   ۵۰۰,۰۰۰ ریال ، اعضای دانشجویی ۳۰۰ هزار ریال، اعضای حقوقی با سرمایه ثبت شده تا ۲۰ میلیارد ریال، ۱۰ میلیون ریال و اعضای حقوقی با سرمایه ثبت شده بیش از ۲۰ میلیارد ریال، ۳۰ میلیون ریال تصویب شد.

مصوبات مجمع فوق العاده

همچنین جلسه مجمع عمومی فوق العاده انجمن مالی اسلامی ایران در ساعت ۱۸ همان روز تشکیل شد.

در این جلسه پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید اعضای هیئت رییسه جلسه شامل محمودرضا خواجه نصیری به عنوان رئیس مجمع، امیر هامونی به عنوان ناظر مجمع، علی نقوی به عنوان ناظر مجمع و سعید رضوانی فرد به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

هیئت رئیسه ضمن قبول سمت خود و بررسی فهرست اسامی و مدارک اعضای حاضر در جلسه و حضور نصاب قانونی مندرج در اساسنامه، رسمیت جلسه را اعلام کردند.

دستور جلسه این مجمع بررسی و تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه و سایر موارد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده بود.

پس از بحث و تبادل نظر و با توجه به موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تغییر موادی از اساسنامه به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا تصویب شد.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا