امور زیربناییراه و ساختمان

عدم توان تامین در دیزل، پشت پرده از رده خارج سازی قطارها/ تهدید حذف ۳۰۰۰ فرصت شغلی از صنعت ریلی

در حالی که شرکت راه‌آهن اعلام کرده از رده خارج سازی ناوگان ریلی مسافری با هدف ارتقای ایمنی انجام می‌شود، گویا دلیل اصلی این اقدام، عدم توان راه‌آهن در تامین دیزل به دلیل بدهی‌های بالا است که با اجرای این دستور خطر حذف ۳۰۰۰ فرصت شغلی وجود دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، براساس قانون برنامه توسعه ششم، سهم راه‌آهن از جابه‌جایی مسافر تا سال ۱۴۰۰ باید به ۲۰ درصد برسد یعنی باید حدود ۱۰ درصد رقم فعلی جابه جایی مسافر که سالیانه حدود ۲۰ میلیون نفر است،افزایش یابد. در حالی که به طور قطع تحقق این هدف نیازمند افزایش تعداد ناوگان قطارهای مسافری است اما اخیرا از سوی شرکت راه‌آهن طرح از رده خارج سازی قطارهایی صادر شده که امکان بازسازی آنها و برگشت به مدار ریل وجود دارد.

از سال ۹۴ تا به امروز در چند نوبت واگن‌های بالای ۵۵ سال و در نوبت دیگر واگن‌های بالای ۴۵ سال شرکت‌های مسافری از ناوگان شرکت‌ها خارج شده‌اند و طبق دستور شرکت راه آهن شرکت‌ها باید نسبت به از رده خارج سازی واگن‌های ۳۵ سال اقدام کنند.

در حالی که تا کنون در پی اجرای این طرح ۳۹۷ واگن مسافری از رده خارج شده‌اند، ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی از جمله واگن پارس، ایریکو و…بسیار محدود است و به تازگی توانسته‌اند خط تولید خود را احیا کنند.

از سوی دیگر واردات واگن از خارج از کشور هم ممنوع است بنابراین در شرایطی شرکت راه آهن شرکت‌های حمل و نقل ریلی را برای از رده خارج سازی ناوگان خود تحت فشار قرار داده که امکان نوسازی یا جایگزینی و حتی بازسازی در فرصت معین شده غیر ممکن به نظر می‌رسد.

هر چند که براساس مصوبه رییس جمهوری شرکت‌های حمل و نقل ریلی فرصت معین برای اجرای این طرح دارند اما شرکت راه‌آهن برای از رده خارج سازی واگن‌های مسافری بالای ۳۵ سال بسیار شتابزده عمل کرده گویا به غیر از این توجیه راه آهن که ارتقای ایمنی دلیل اقدام به حذف بخشی از ناوگان ریلی کشورمان بوده است، اقدام شتابزده راه آهن دلیل دیگری هم دارد که مسئولان نمی‌خواهند این دلایل شفاف سازی شود.

فعالان صنعت حمل و نقل ریلی مهم ترین دلیل اقدام عجولانه شرکت راه آهن  برای اجرای این طرح را عدم توان راه‌آهن در تامین دیزل می‌دانند. شواهد حاکی از آن است که شرکت راه آهن به دلیل بدهی  امکان تامین دیزل برای ناوگان حمل و نقل ریلی را ندارد بنابراین به بهانه ارتقای ایمنی اقدام به حذف بخشی از ناوگان کرده است در حالی که با وجود سرعت پایین در سیستم حمل و نقل ریلی کشورمان این واگن‌ها از ایمنی لازم برخوردار هستند.

اما موضوع مهم‌تر که گویا شرکت راه آهن از آن غافل مانده بحث از دست فرصت‌های شغلی با حذف این تعداد ناوگان است به طوری که با اجرای این طرح ۶۰۰ واگن مسافری از شبکه سیر حذف می‌شود که با حذف این تعداد واگن خطر از دست رفتن ۳۰۰۰ فرصت شغلی وجود دارد. این در حالی است که امروز مهم‌ترین دغدغه مسولان کشور ایجاد اشتغال است و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی را بیکاری عنوان می کنند.      

تا چند روز دیگر سفرهای تابستانی آغاز خواهد شد و در حالی که یکی از ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مدهای حمل و نقل برای انجام سفر، استفاده از قطار است اما این اقدام راه اهن منجر به اعتراض شرکت‌های حمل و نقلی و کاهش عرضه بلیت برای سفرهای تابستانی شده است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که در روزهای اخیر شرکت راه آهن به دلیل کمبود دیزل برخی قطارها راحذف و مسافران را وادار به کنسل کردن بلیت یا پذیرش بلیت سایر قطارها کرده است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا