بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا همزیستی پول نقد و پرداخت دیجیتال امکان‌پذیر است؟

امروزه با محیط پرداخت مدرنی مواجه هستیم که تاکنون از چنین تنوعی برخوردار نبوده است. از پول نقد گرفته تا سیستم‌های پرداخت تلفن همراه؛ مصرف‌کنندگان تاکنون هیچ وقت برای انتخاب روش پرداخت گزینه‌های زیادی نداشتند.

توسعه و محبوبیت فناوری‌های پرداخت هم‌چون کیف‌پول همراه و پرداخت‌های غیرتماسی منجر به این شد که برخی از کارشناسان تصور کنند که این روش‌ها می‌توانند به طور کامل جایگزین پول نقد شوند. با این‌حال، سناریویی که معقول‌تر به نظر می‌رسد، استفاده‌ی همزمان از پرداخت‌های فیزیکی و دیجیتال است که گزینه‌های بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

با این‌که روش‌های پرداخت دیجیتال هم‌چنان در حال توسعه و گسترش هستند، اما پول نقد هم‌چنان بخش مهمی از زندگی مالی مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهد.

با بررسی روندهای اخیر صنعت خدمات مالی به این نتیجه می‌رسیم که شایع شدن روش‌های جدید پرداخت به معنی حذف روش‌های سنتی نیست.

انسان‌ها همواره ارزش انتخاب‌های آزادانه را می‌دانند، مخصوصا در مبحث مهمی هم‌چون روش پرداخت.

در حالی‌که برخی از افراد مشتاقند از آخرین فناوری‌ها استفاده کنند؛ برخی دیگر، به نوع پرداختی که با آن احساس راحتی بیشتری می‌کنند، وفادار خواهند ماند.

گزارشات و تحقیقات مختلفی در ارتباط با ترجیحات مصرف‌کنندگان انجام شده است. پژوهش ورلد پی‌منت(world payment) که در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شد، پیش‌بینی کرد که میزان پرداخت دیجیتال تا سال ۲۰۲۰ به ۷۲۶ میلیارد دلار خواهد رسید. براساس این پیش‌بینی میزان رشد پرداخت دیجیتال تا سال ۲۰۲۰ تنها حدود ۱۱ درصد خواهد بود.

از طرف دیگر، تحقیقات منتشر شده توسط ریتیل بانکینگ(Retail Banking) در دسامبر ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۰۷ میلیارد برداشت از دستگاه‌های خودپرداز در سراسر جهان صورت گرفته بود که این مقدار ۶ درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است.

بانک فدرال ریزرو(Federal Reserve) سان‌فرانسیسکو، نوامبر سال ۲۰۱۷ متنی در وبلاگ خود منتشر کرد و اظهار داشت که: «گزارش‌های مربوط به حذف و نابودی پول نقد اغراق‌آمیز و اشتباه است.» آن‌ها براساس تجزیه‌ و تحلیل داده‌های سرمایه در گردش(CIC) از ۴۲ کشور بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به این نتیجه دست یافته بودند. در همه‌ی این کشورها به جز نروژ و سوئد رشد پول نقد در گردش با افزایش تولید ناخالص داخلی همسو بود.

همان‌طور که آمار نشان می‌دهند، پول نقد هنوز که هنوز است جایگاه مناسبی در بین روش‌های پرداخت دارد. اما سوال اساسی که باید به آن پاسخ داده شود اینست که

موسسات مالی چگونه می‌توانند نیازهای مختلف پرداخت مشتریان را مدنظر قرار دهند؟

پل بین پرداخت‌های فیزیکی و دیجیتالی

از طریق مشارکت با شرکای مناسب و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان، کسب‌وکارها می‌توانند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کنند و صنعت پرداخت را متحول سازند.

بهره‌گیری از روش‌های پرداخت چندکاناله (Omnichannel) می‌تواند سازمان‌ها را قادر سازد تا با استفاده از یک سیستم واحد انواع مختلف تراکنش‌ها را انجام دهند. بدین ترتیب نه تنها مشتریان از روش پرداخت مورد علاقه‌ی خود استفاده خواهند کرد، بلکه هزینه‌های کسب‌وکارها نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

بانک‌ها هم‌چنین باید به دنبال از بین بردن موانع بین کانال‌های فیزیکی و دیجیتالی باشند و انتخاب نهایی را در اختیار مشتری قرار دهند. به عنوان مثال، در ارتباط با تلفن همراه و دستگاه‌های خودپرداز، از بین رفتن کارت‌ها و ارتباط با دستگاه خودپرداز بدون کارت منجر به بهبود تجربه‌ی مشتری می‌شود. بدین ترتیب که کاربران عملیاتی را روی تلفن همراه خود انجام دهند و بدون این‌که کارتی وارد دستگاه‌ خودپرداز شود، تائید هویت انجام شود. علاوه بر این، از بین رفتن نیاز به وارد کردن کارت فیزیکی میزان تهدیدها و خطرات را کاهش می‌دهد.

در آینده‌ای نزدیک موسسات مالی که بتوانند پرداخت ترکیبی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند و به آزادی عمل و انتخاب‌های مشتری اهمیت دهند، موفق‌تر و محبوب‌تر خواهند بود.

منبع: ATM Marketplace

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا