انرژی

جزئیات گازرسانی به جنوب و جنوب شرق کشور

خط هفتم سراسری انتقال گاز به طول ۹۰۴ کیلومتر، وظیفه انتقال گاز از عسلویه تا ایرانشهر را برعهده دارد که در این مسیر، بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاهی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خط هفتم سراسری با ظرفیت انتقال بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز، در حوزه کاری منطقه ۶ انتقال قرار دارد. منطقه ۶ عملیات انتقال گاز، از سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از مناطق ده‌گانه شرکت انتقال گاز ایران، فعالیت خود را در بخش جنوب و جنوب‌شرق کشور آغاز کرده است و وظیفه راهبری، بهره‌برداری، تعمیر، نگهداری و حراست بیش از ۳۴۰۰ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز در قطرهای مختلف از چهار تا ۵۶ اینچ، تاسیسات تقویت فشار گاز و خطوط لوله سرچاهی را در محدوده استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان‌ و بلوچستان و بخش‌هایی از استان یزد بر عهده دارد.

در سال‌های اخیر، صنایع و نیروگاه‌های جنوب و جنوب‌شرق کشور، رشد کمی و کیفی داشته‌اند و منطقه ۶ انتقال، با بهره‌گیری از خط هفتم عهده‌دار گازرسانی به همه این بخش‌های صنعتی است .علاوه بر این خط هفتم سراسری گازرسانی برای شهرها و روستاها با خطوط انتقال گاز فرعی منشعب شده از این خط، تامین می‌شود .از ظرفیت خط هفتم برای انتقال گاز به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، صنایع غرب بندرعباس، نیروگاه ایسین بندرعباس، نیروگاه کهنوج، شهر کهنوج، شهرک‌های صنعتی یک و دو بندرعباس، نیروگاه‌های ایرانشهر و بمپور و همچنین شهرهای زاهدان و ایرانشهر استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید

همچنین، انتقال گاز از طریق انشعابات خط هفتم سراسری، برای نیروگاه خلیج فارس، نیروگاه توانیر، نیروگاه بخار بندرعباس، نیروگاه مولد پارسیان قشم، نیروگاه مبنای قشم و نیز نیروگاه شهید کاظمی گل‌گهر و نیروگاه کرمان در استان کرمان انجام می‌شود.در این راستا قرارداد احداث و اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با انشعاب از خط هفتم سراسری، سوم اردیبهشت‌ماه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شد.هدف از امضای این قرارداد، احداث خط انتقال گاز با هدف گازرسانی به صنایع و جمعیت خانگی چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان است.

همچنین اجرایی شدن صادرات گاز ایران به عمان نیز در گرو بهره‌برداری از این خط انتقال استبه . عبارت دیگر  علاوه بر نقشی که خط هفتم سراسری در تامین گازرسانی داخل کشور دارد، صادرات گاز به کشورهای همسایه جنوبی و جنوب شرقی کشور نیز با بهره‌مندی از این خط میسر خواهد شد.

یکی از اهداف خط هفتم سراسری، صادرات گاز ایران به پاکستان و هند بود، اما تامین نیازهای داخل کشور همواره اولویت اصلی شرکت ملی گاز است؛ بنابراین وظیفه نخست این خط، تامین گاز استان‌های جنوب و جنوب‌شرق است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا