صنعت، معدن، تجارت

نحوه نامناسب برخورد دستگاههای دولتی با تولید ایرانی

کارآفرینان از دولت، وظیفه اصلی یعنی حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صاحبان کسب و کارهای خصوصی و کوچک و بزرگ را نمی‌خواهند، چراکه کف وظایف دولتمردان، تبدیل به سقف آرزوهای کارآفرینان شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از تولید ایرانی نامگذاری شده است، اما فعالان اقتصادی بر این باورند که نحوه حمایت از کالاهای ایرانی در این سال و نیز شیوه برخورد دستگاههای دولتی با کالاهای تولید داخلی مناسب نیست. آرش کمالی، کارشناس مسائل کسب و کار با ارسال یادداشتی به خبرگزاری مهر نوشت: آقای رییس جمهور، دولت محترم، شهردار محترم، وتمام مسئولان عزیز! این نامه خطاب به همه کسانی است که توصیه می‌کنند «مردم» باید کالاهای ایرانی بخرند و از تولید ایران حمایت کنند تا همان «مردم» بیکار نشوند. خطاب به همه شما کسانی که تمام شهر را پر از بیلبوردهای حمایت از کالاهای ایرانی کرده اید. تمام شبکه ها را پر از شعارهای حمایت از کالاهای ایرانی کرده اید , مردم عادی باید جنس ایرانی بخریم تا کسب و کار دیگران آسیب نبیند و تمام تلاش خود را می‌کنید تا تمام مسئولیت را بر گردن مردم بیاندازید و نقش پررنگ و حیاتی خود را نه کمرنگ و کم اهمیت، که بیرنگ و بی اهمیت کنید.

هستند بسیاری از افرادی که نزدیک به دو دهه است که کسب و کاری دانش محور و تکنولوژی محور راه انداخته‌اند و هرگز هیچ گونه حمایت یا کمکی، اعم از مالی و غیر مالی، از دولت و نهادهای دولتی دریافت نکرده‌اند، تمام این سالها بر خلاف روال متداول بسیاری از شرکت های خصوصی و حتی شرکتهای نیمه دولتی، از لحاظ مالی کاملا شفاف عمل کرده و درآمد واقعی خود را ابراز کرده و مالیات تک تک ریال‌های درآمدی را پرداخته‌اند. حتی حق و حقوق تمام پرسنل را بالاتر از عرف و کاملا شفاف پرداخت شده است. در واقع، کسب و کاری را از نقطه صفر، با تمام فراز و نشیب این سالها، با تحریم ها و دوران رکود و مهاجرت نیروهای نخبه کشور، به جایی رسانده شده که هم اکنون حدود صد نفر نیروی تحصیل کرده در آن مشغول ارائه خدمات به بیش از یک میلیون نفر از مدیران و متخصصان کشور هستند.

در این میان، یک مدیر، یک کارآفرین، یک تحصیل کرده و یک ایرانی در تمام این سالها باور داشتم و شعارم این بود که اگر اراده کنی و بخواهی حتما می‌شود و به نتیجه می‌رسی؛ یعنی درست زمانی که همه معتقد بودند که دولت حمایت نمی‌کند و باید پارتی داشته باشیم، همیشه می گفتم که اگر بخواهی می شود و من منتظر حمایت کسی نیستم.اما امروز این بیلبوردها و تبلیغات، قلبم را مچاله میکند و کلافه ام می‌کند. کلافه می‌شوم از اینکه آنقدر راحت شانه از زیر مسئولیتی که دقیقا بر گردن شماست خالی می‌کنید و کل مسئولیت را به گردن مردم میاندازید! اگر امروز مدیر کسب و کاری می‌بودید قطعا در دلهره و اضطرابی هر چند مخفی به سر می‌بردید. از نگرانی شرایط اقتصادی امسال یا تا الان تعدیل نیرو کرده بودید یا خیلی دست به عصا پیش می‌رفتید که حس عدم امنیت به نیروهایتان منتقل نکنید یا برنامه های کوتاه مدت می‌ریختید که نکند شش ماه دیگر مجبور شوید تغییر اساسی در شرکت ایجاد کنید!!

کارآفرینان از دولت، وظیفه اصلی تان یعنی حمایت از تولید کنندگان داخلی و صاحبان کسب و کارهای خصوصی و کوچک و بزرگ را نمی‌خواهند، چراکه کف وظایف دولتمردان، تبدیل به سقف آرزوهای کارآفرینان شده است. فعالان اقتصادی امروز تنها “قوانین درست و به روز و با ضمانت اجرایی و همچنین فضایی آرام و باثبات” می خواهند و تمام خواست آنها این است که دولت، تفکر منطقی و استراتژیک داشته باشید و قوانینی منطقی وضع کند اکنون کارآفرینان.، زیر بار قوانین غیر حمایتی و زیر فشار پرسنل فاسد دولت و تقاضاهای رشوه و تهدیدهایشان له شده و سال گذشته در شرایطی که بودجه قابل توجهی برای توسعه دانش محور خود کنار گذاشته بودند، مجبور به پرداخت میلیون‌ها تومان مالیات “مازاد” شدند که در ازای پاسخ منفی ما به طلب رشوه ممیز مالیاتی بود. البته این رقم در میان اعداد نجومی اختلاس ها و هزینه های سر به فلک کشیده همایش‌های بی حاصل جهت حمایت از کالاهای ایرانی هیچ است، اما برای بسیاری از کارآفرینان، حقوق یک ماه پرسنل‌مان بوده یا حتی برای ما نیمی از بودجه تبلیغاتمان و هزینه توسعه یک محصول جدید بود که حالا نیست.

به هر حال این روزها، بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک تعدیل نیرو می‌کنند، همین روزهای اول سال هزاران نیروی متخصص و تحصیلکرده و سرپرست خانواده ها بیکار شده اند و این ربطی به خریدن یا نخریدن کالاهای ایرانی نداشت. این سیل عظیم، نتیجه باران بی توجهی‌است. نتیجه اوضاع اقتصادی کشور و نگرانی صاحبان کسب و کار است!

محبوبه فکوری

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا