بورسفرابورس

سقف‌شکنی جدید شاخص کل فرابورس و ثبت بازده ۵ درصدی

نتیجه مبادلات پنج روز کاری هفته منتهی به ۲۵ خردادماه در بازارهای فرابورس ایران، دادوستد دو هزار و ۴۷۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ۲۱۳ هزار نوبت معاملاتی بود.

هفته کاری پر فرازوفرود در فرابورس ایران با رکوردشکنی شاخص کل و جهش آن به ارتفاع ۱۱۵۳ واحدی پایان یافت تا بدین ترتیب آیفکس در بالاترین ارتفاع تاریخی خود بایستد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در پی صعود ۴۲ واحدی شاخص کل فرابورس ایران نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، بازدهی این نماگر از ابتدای سال به بیش از ۵ درصد رسید.

علاوه بر این طی هفته جاری که به ۲۵ خردادماه منتهی شد، شاهد رویدادهای مهمی همچون انتشار اطلاعیه پذیرش چهار سری اسناد خزانه اسلامی، درج ۲ شرکت در بازار دوم و یک شرکت در بازار پایه و همچنین قطعیت معامله بخشی از سهام شرکت بیمه سامان بودیم.

بدین ترتیب در نخستین روز کاری هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اطلاعیه پذیرش اسناد خزانه اسلامی جدید در نمادهای «اخزا۶۲۱»، «اخزا ۶۲۲»، «اخزا ۶۲۳» و «اخزا ۶۲۴» به ارزش نزدیک به ۴۳ هزار میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، منتشر شد.

عرضه «اخزا ۶۲۱» در روز ۲۸ خردادماه

در میان چهار سری اسناد خزانه اسلامی که طی این ماه در فرابورس پذیرش شد، دوشنبه هفته آتی شاهد عرضه «اخزا۶۲۱» خواهیم بود. از این رو این اوراق برای نخستین بار در بیست‌وهشتم خردادماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش می‌یابد و قیمت پایانی اوراق، میانگین موزون معاملات روزانه آن در روز گشایش خواهد بود.

مدت اوراق «اخزا۶۲۱» که به تعداد ۵ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال در اواخر اسفندماه ۹۶ منتشر شده، پنج‌ماهه است و در ۲۲ مردادماه سال جاری سررسید می‌شود.

درج ۳ شرکت طی یک هفته در بازارهای فرابورس

مدیر پذیرش فرابورس از درج نمادهای دو شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت و بیمه نوین در بازار دوم و همچنین درج نماد شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور در تابلو ب بازار پایه خبر داد.

شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت در گروه زراعت و خدمات وابسته، زیرگروه کشاورزی و خدمات دامپروری جز دامپزشکی در تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۶ در بازار فرابورس پذیرش و طی این هفته به عنوان یکصدوهفتادوهشتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس با نماد «زکشت» درج شده است. 

شرکت بیمه نوین نیز که همانند کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت طی آذرماه سال گذشته در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش‌شده، طی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با نماد معاملاتی «نوین» در این بازار درج شد. سرمایه این شرکت که در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به ‌جز تامین اجتماعی و زیرگروه فعالیت‌های مالی و اجرایی قرار می‌گیرد یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

از سوی دیگر تابلو ب بازار پایه میزبان درج نماد «خفناور» متعلق به شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور (سهامی عام) بود. این شرکت در گروه خودرو و ساخت قطعات زیرگروه قطعات یدکی و جانبی وسایل نقلیه موتوری قرار دارد و دویست‌وبیست‌وسومین نماد معاملاتی است که پس از احراز تمامی شرایط لازم برای پذیرش از تاریخ ۲۲ خرداد‌ماه ۹۷ در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران درج شده است.

مروری بر آمار معاملات هفتگی بازارها

نتیجه مبادلات پنج روز کاری هفته منتهی به ۲۵ خردادماه در بازارهای فرابورس ایران، دادوستد دو هزار و ۴۷۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ۲۱۳ هزار نوبت معاملاتی بود.

در این میان معامله‌گران به ترتیب ۳۳۴ و ۱۴۳۰ میلیون سهم را در بازارهای اول و دوم دست به دست کردند که این دادوستدها ارزش مبادلاتی ۷۰۰ و ۲۲۰۶ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.

بازار پایه نیز میزبان نقل‌وانتقال ۶۶۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر یک هزار میلیارد ریال بود که بیشترین سهم از این حجم و ارزش مبادلاتی متعلق به بازار پایه ب بود به طوری که در این بازار ۵۳۸ میلیون سهم به ارزش ۸۹۱ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت.

در سمت دیگر بازار، معامله‌گران اوراق به دادوستد ۴۹ میلیون ورقه در بازار ابزارهای نوین مالی اقدام کردند که این حجم از مبادلات ارزش ۶۷۹۵ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و بیشترین ارزش مبادلاتی در این بازار مربوط به معامله اوراق بدهی بود.

خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز ۵/. میلیون ورقه تسه به ارزش ۳۲۲ میلیارد ریال را طی ۳۲ هزار نوبت دادوستدی معامله کردند.

همان‌گونه که اشاره شد قطعیت معامله سهام شرکت بیمه سامان در بازار اول یکی از رویدادهای مهم فرابورسی طی این هفته بود و مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ایران در روز بیست‌وسوم خردادماه اعلام کرد که تعداد ۵۶ میلیون و ۲۳۸ هزار سهم از سهام بیمه سامان به قیمت هر سهم ۴۵۰۰ ریال و به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال که در تاریخ ۱۹ خردادماه عرضه‌شده بود، پس از احراز شرایط معامله، قطعی شد.

بدین ترتیب عرضه عمده ۳.۷۴۹ درصد از سهام غیر مدیریتی این شرکتِ یک هزار و پانصد میلیارد ریالی در آخرین روز کاری این هفته قطعیت یافت.

 

 

 

 

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا