بورسبورس اوراق

عیارسنجی جهش قیمت‌ها در بازار سهام / رشد بورس ادامه دار خواهد بود؟

روز گذشته شاخص بورس تهران بزرگترین رشد خود در ۲۸ ماه گذشته را تجربه کرد. این رشد اگرچه با در نظر گرفتن جهش قیمت در بازارهای موازی (طلا و ارز) طبیعی به نظر می رسید اما وجود ریسکهای سیستماتیک سیاسی و هراس از تحریم‌های قریب الوقوع، وقوع دفعه ای آن فعالان بازار را شگفت زده کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته شاخص بورس تهران پرواز کم سابقه ای را تجربه کرد و قیمت‌ها در بازار سهام رشد دست جمعی، یک دست و قابل توجهی را تجربه کردند. هرچند به نظر می رسید که بورس دلاری تهران با توجه به جهش نرخ ارز پتانسیل صعود داشت، اما تهدیدات سیاسی و هراس از بازگشت تحریم‌ها به سپهر اقتصادی کشور، امیدها برای سودآور شدن بورس را کم رنگ می کرد.

روز گذشته اما، نه تنها قیمت‌های سهام سیری صعودی به خود گرفتند، بلکه ارزش معاملات روزانه بورس نیز رشد چشمگیری را تجربه کرد. رشد قابل توجه ارزش معاملات که خود حاکی از ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام است، این امید را تداعی می کند که شاید فعالان بازار اعتقاد دارند پس از رشد قیمت در بازار ارز، طلا و ملک حالا نوبت به بازار سهام رسیده است که رشدهای خیره کننده ای از خود به جای بگذارد. در ادامه کارشناسان بازار سهام در گفتگو با اقتصاد آنلاین ماهیت صعود اخیر بورس و چشم انداز آن در آینده را بررسی کرده اند.

دستیابی به شاخص ۱۴۵هزار واحدی دور از ذهن نیست

فردین آقا بزرگی معتقد است پیش‌بینی بازدهی ۵۰ درصد در بورس تا زمستان سال جاری به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

وی در خصوص افزایش رشد شاخص بازار به خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین گفت: بورس در شرایطی که سایر بازارها ( مسکن ، طلا و ارز ) طی چند ماه گذشته تجربه بازدهی ۲۰ الی ۱۰۰ درصد را داشته‌اند از ابتدای سال تا پیش از معاملات روز گذشته بازدهی صفر داشته است. طبیعتا انتظار بر این است که بورس دست کم بخشی از عقب ماندگی خود از سایر بازارهای موازی را جبران کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی افزود: کاهش ارزش پول ملی و تلاطم نرخ ارز و سکه و نیز حس بی‌اعتمادی به نوسانات افزایشی و کاهشی نرخ ارزها و همچنین عدم امکان نقدشوندگی سریع بخشی از این دارائی‌ها به پول، این زمینه را فراهم می‌آورد که فعالان اقتصادی علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بدلیل اختلاف زیاد بین قیمت ۴۲۰۰ تومان و نرخ بازار آزاد دلار این احتمال پر رنگ‌تر شد که بخشی از این تفاوت قیمت در وضعیت سود و زیان شرکت‌ها اثر مثبت بگذارد.

 

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا