امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزان به فروش گندم به دامداران و مرغداران روی آوردند

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: کشاورزان به دلیل عدم اعتماد به دولت در حال فروش گندم خود به مرغداران و دامداران کیلویی ۱۲۰۰ تومان به صورت نقدی هستند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقض قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت در سالجاری و عدم افزایش نرخ خرید گندم، اظهارداشت: این مساله و در کنار آن نابسامانی بازار ارز و واردات نهاده های دامی باعث شده  دلالان، واسطه ها، مرغداران و دامداران به خرید گندم روی بیاورند و به جای جو، ذرت و کنجاله سویا که افزایش قیمت چشمگیری داشته، از گندم به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گندم از همه این نهاده ها ارزان تر است، افزود: بررسی ها نشان می دهد خرید گندم توسط دولت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته، دلیل این کاهش نیز افت تولید نبوده اما گندم از گردونه مصرف انسانی خارج شده و به چرخه خوراک دام رفته است.

همچنین بخوانید

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور با بیان اینکه طبق اعلام سخنگوی دولت، کشاورزانی که به دولت گندم تحویل می دهند ۵۰ درصد طلب خود را می گیرند و ۵۰ درصد مابقی نیز تا آبان ماه تسویه خواهد شد، گفت: سال گذشته دولت تا آبان ماه نیز مطالبات گندمکاران را تسویه نکرد.

ایمانی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار کشش و آمادگی جذب گندم کشاورزان را دارد، ادامه داد: دامداران و مرغداران گندم کشاورزان را درب انبار ۱۲۰۰ تومان به صورت نقدی از آنان تحویل می گیرند و گندمکاران با خود حساب و کتاب می کنند که اگر محصول خود را به صورت نقدی کیلویی ۱۲۰۰ تومان بفروشند بهتر است تا آن را ۱۳۰۰ تومان به دولت بدهند و مشخص نباشد کی طلب شان تسویه خواهد شد.

دلالها در خرید گندم فعال شده‌اند

وی با انتقاد از عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم طی سالجاری، تصریح کرد: با رویکردی که دولت در مقابل گندمکاران در پیش گرفت، میزان کشت در سال آینده هم کاهش خواهد یافت. 

ایمانی تصریح کرد: دلالان و واسطه‌ها نیز وارد بازار شده اند و گندم را از تولیدکنندگان به قیمت های مختلف بسته به شرایط خریداری و دپو می کنند تا آن را گران تر بفروشند.

وی با اشاره به اینکه احتمالا طی چند ماه آینده گندم به قیمت ۱۳۰۰ تومان برای مصارف انسانی پیدا نخواهد شد، گفت: اگر تدابیر جدی اندیشده نشود شرایط بدتر خواهد شد.

وی افزود: گندم دارای سیکل مرتب و منظمی بود و برنامه ریزان برنامه ریزی برای تولید، کشت و خرید آن طراحی می کردند اما متاسفانه در حال حاضر از چنین برنامه ای خبری نیست.

ایمانی اظهار نگرانی کرد: با این اقدامات دولت، ممکن است کشور به شرایط سالیان ۹۱ و ۹۲ که بخش عمده ای از گندم مورد نیاز داخل وارد می شد، بازگردد.

واردات گندم گران تمام می‌شود

وی با اشاره به نیاز ۱۰ میلیون تنی کشور به گندم، تصریح کرد: هنوز استانهایی هستند که گندم آنها برداشت نشده و دولت همچنان فرصت دارد با اتخاذ تدابیری مناسب شرایط را بهبود بخشد تا کشاورزان رغبت پیدا کنند گندم شان را به دولت بفروشند و اوضاع سامان پیدا کند.

ایمانی تاکید کرد: حتی اگر دولت بخواهد با ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم وارد کند با توجه به نرخ جهانی این محصول قیمت گندم وارداتی برای کشور در بنادر بیش از ۱۵۰۰ تومان تمام می شود ضمن اینکه هزینه های گمرکی، تخلیه بار و حمل و نقل را نیز باید در این زمینه محاسبه کرد.

وی با بیان اینکه کشور در آستانه تحریم های ظالمانه قرار دارد، اضافه کرد: در صورت آغاز تحریم ها ما به راحتی نمی توانیم واردات مستقیم انجام دهیم و واردات غیرمستقیم نیز هزینه ها را افزایش می دهد همچنین اگر حجم بالای تقاضای ایران در بازارهای جهانی قیمت جهانی گندم را به شدت افزایش خواهد داد.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا