خودروصنعت، معدن، تجارت

اگر افزایش قیمت‌ خودرو به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت برخورد می‌کند/ برخوردهای لازم با خودرو سازان

رئیس شورای رقابت گفت: اگر افزایش قیمت‌ خودروها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

رضا شیوا در مورد آشفته بازار خودرو گفت: وقتی شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تولید داخلی را اعلام می‌کند، شرکت مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام شده نیست.به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه باید دلیل افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از کمبود تولید است و یا مسائل دیگری در آن اثر گذار است که قطعا اگر افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

وی افزود: اما هیچ خودروسازی حاضر به کاهش تولید نیست و قطعا برای کسب درآمد بیشتر تمایل به تولید بیشتر هم دارد.

شیوا با اشاره به خروج ترامپ از برجام بیان داشت: متاسفانه با وقوع این مسئله، برخی سودجویان و دارندگان نقدینگی سرگردان با ورود به بازار خودرو، تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اند و بخشی از افزایش قیمت‌ها هم ناشی از این مسائل است.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: پس از ورود سرمایه سرگردان به سمت بازارهای سکه و ارز این سرمایه‌های سرگردان  وارد بازار خودرو شده و بازار هم هم از تعادل خارج شده است.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت کوتاه مدت است، بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اندیشیده، تا این وضعیت به حالت عادی بازگردد.

شیوا با بیان اینکه اکنون در شرایط اضطراری قرار داریم، گفت: مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و دست به دست هم بدهند، تا این شرایط کنترل شود.

وی با اشاره به میزان تعیین شده برای افزایش قیمت خودرو گفت: تا خرداد سال آینده هیچ گونه افزایش قیمتی در خودروهای با قیمت زیر ۴۵ میلیون تومان نخواهیم داشت و مردم با خیال راحت می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند.

شیوا در پاسخ به این سوال که برای کنترل آشفته بازار خودرو چه باید کرد، اظهار داشت: در هر کجای دنیا و حتی کشورهای توسعه یافته و صنعتی اگر به صورت ناگهانی تقاضا برای کالایی افزایش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد، افزایش قیمت صورت می‌گیرد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: بنابراین تا زمانی که تقاضای کاذب وجود داشته باشد و نتوان عرضه را به اندازه تقاضا رساند، کنترل بازار بسیار سخت است.

شیوا اظهار داشت: ما امیدواریم اقداماتی که وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار را داده اثرگذار باشد و خودروسازان هم با برنامه‌ریزی به تولیدات خود بپردازند تا بدین ترتیب مردم متوجه شوند که اتفاق خاصی در بازار خودرو به وجود نیامده و سودجوها هم در این بخش دست از دلالی بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که با خروج ترامپ از برجام یک سری خودروسازان از قبیل پژو از ایران در حال خارج شدن هستند، آیا این مسائل بر افزایش قیمت خودروها تاثیرگذار بوده است، گفت: تقاضای خودرو در بخش خودروهای خارجی قابل توجه نیست، لذا خروج این خودروسازان خارجی در بازار خودروهای داخلی خیلی اثرگذار نیست.

شیوا اظهار داشت: اقشاری که اقدام به خرید خودروهای گران قیمت می‌کنند، معمولا متقاضی خرید خودروهای که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌شود، نیستند.

وی با بیان اینکه سهم خودروسازان خارجی که قرارداد با خودروسازان ایرانی منعقد کرده‌ بودند در بازار کم است، بیان داشت: بنابراین خروج آنها خیلی بر بازار خودرو  نمی‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: پیش از خروج ترامپ از برجام بازار خودرو در تعادل بود و امیدواریم با اقداماتی که قرار است از سوی وزارت صنعت صورت بگیرد، آرامش به زودی به بازار خودرو برگردد.

شیوا اظهار داشت: به هرحال با خروج خودروسازان خارجی از ایران شرکت‌های مربوطه براساس قرارداد‌ها یا باید پول متقاضیان پیش‌خرید خودرو  را پس بدهد و یا به آنها خسارت پرداخت کند.

وی همچنین در مورد چگونگی میزان افزایش قیمت در نظر گرفته شده ۳ شرکت خودروسازی داخلی توسط شورای رقابت اظهار داشت: در چند سال اخیر شورای رقابت مسئولیت دارد، در رابطه با خودروهای انحصاری دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کند و برای خودروهای که در بازار رقیب ندارند و قیمت آنها کمتر از ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان است، دستورالعمل صادر کند.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه  شورای رقابت سال گذشته در خرداد ماه آخرین قیمت‌گذاری را در مورد خودروهای مشمول انجام داد، افزود: از خرداد ماه سال گذشته تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی صورت نگرفته، اما با تشکیل این جلسه براساس سه متغیر مجوز افزایش قیمت سه خودروساز صادر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس سه متغیر که از بانک مرکزی، شرکت کیفیت استاندارد و برنامه ششم بهره‌وری میزان افزایش قیمت خودروها اعلام می‌شود، گفت: براساس محاسبات مرکز ملی رقابت، میزان حداکثر افزایش قیمت خودروهای سایپا ۷.۰۱ درصد، محصولا ایران خودرو ۷.۱۸ درصد و مدیران خودرو ۵.۶۲ درصد اعلام شد.

شیوا با بیان اینکه شایعات در رابطه با اینکه شورای رقابت افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو را اعلام  می‌کند، مطرح بود، گفت: با اعلام مجوز افزایش قیمت سقف افزایش قیمت سه خودروسازی داخلی تعیین شد، ضمن اینکه خودروسازان مجاز هستند که افزایش قیمت کمتری را هم اعمال کنند.

وی در مورد مجوز افزایش ۹.۶ درصدی قیمت خودرو توسط وزیر صنعت گفت: آن رقم برای افزایش قیمت  خودروهای بیش از ۴۵ میلیون تومان و خودروهایی که به صورت ترکیبی و رقابتی تولید می‌شوند، اعلام شد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: افزایش قیمت اعلام شده توسط شورای رقابت مربوط به خودروهای کوچک و سایز متوسط از قبیل پژو، پراید و سمند است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا