بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نقشه بازار رگ تک: ۹ حوزه‌ای که استارت‌آپ‌های رگ تک برگزیده‌اند

با گسترش شرکت‌های فین‌تک و سایر شرکت‌های تکنولوژی‌محور امکان بهره‌گیری نادرست از آن‌ها نیز گسترش پیدا کرد. از همین رو، برای مقابله با این بهره‌گیری‌های نادرست شرکت‌هایی با هدف تسهیل نیازهای مقرراتی، در حوزه‌های گوناگون هم‌چون خدمات مالی، مدیریت ریسک، امنیت سایبری، حفاظت محیطی و … به وجود آمدند تا این چالش‌ها را از میان بردارند.

ما این دسته از شرکت‌های تکنولوژیک را رگ تک (Regtech) می‌نامیم، شرکت‌هایی که با بهره‌گیری از تکنولوژی درصدد رفع مشکلاتی هم‌چون نقض حریم خصوصی، پولشویی، هک سایبری و … هستند. در مدت ۵ سال اخیر، شرکت‌های رگ‌ تک مبلغی حدود ۲.۳ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌اند. با این‌که تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های حوزه‌ی رگ تک فعالیت‌های خود را به خدمات مالی متمرکز کرده‌اند، تعدادی از این شرکت‌ها نیز وجود دارند که در حوزه‌های دیگر هم‌چون سلامت، حفاظت از محیط‌زیست، غذا و دارو، امنیت‌سایبری و بلاکچین فعالیت می‌کنند.

همچنین بخوانید

با استفاده از پایگاه‌ داده‌ی وب‌سایت سی‌بی اینسایت(CB Insights) بیش از ۱۰۰ شرکت خصوصی در حوزه‌ی رگ تک را شناسایی کردیم و با بررسی حوزه‌ی فعالیتی‌شان توانستیم آن‌ها را در ۹ گروه اصلی دسته‌بندی کنیم. این ۹ گروه خود شامل چند زیرمجموعه‌ی فعال در زمینه‌ی خدمات مالی هستند، که تعدادی از آن‌ها بخشی از وسیع‌ترین خدمات مقرراتی را ارائه می‌دهند. همه‌ی استارت‌آپ‌هایی که در این پژوهش مدنظر قرار گرفتند، از سال ۲۰۱۵ تاکنون حداقل به میزان ۱میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

نتایجی بدین صورت کسب شد:

۱) خدمات مالی(Financial Services)

این گروه شامل شرکت‌هایی است که بر صنعت فناوری‌های مالی تمرکز کرده‌اند. این شرکت‌ها نیز در ۸ زیرمجموعه‌ی مجزا تقسیم‌بندی می‌شوند، این تقسیم‌بندی براساس چگونگی مدیریت ریسک یا مقرراتی که شرکت‌ها بر روی آن‌ها تمرکز می‌کنند، انجام شده است.

ای‌ام‌ال/ کاوای‌سی(AML/KYC)

این زیرمجموعه از شرکت‌ها در حوزه‌ی اقدامات ضد پول‌شویی (AML) فعالیت دارند که به بانک‌ها و مؤسسات مالی در جهت جلوگیری از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن عمدی یا غیرعمدی توسط افراد متخلف در جهت فعالیت‌هایی ضد پول‌شویی کمک می‌کنند. KYC نیز ابزارهایی در جهت «شناخت مشتریان» هستند که به مؤسسات مالی و اعتباری برای شناسایی مشتریان خود کمک شایانی می‌کنند.

ازجمله شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توان به ترونومی (Trunomi) اشاره کرد که در واقع بستری است برای دریافت رضایت مشتریان جهت استفاده از داده‌های شخصی‌شان. ترنومی معتقد است که همه دارای حریم خصوصی هستند و باید یک راه قابل اعتماد و شفاف برای کنترل افرادی که از داده‌های آن‌ها استفاده می‌کنند، داشته باشند و شرکت کامپلی ادونتیج (ComplyAdvantage) که یک پایگاه داده‌ی اختصاصی از اطلاعات افراد و سازمان‌ها است و وظیفه‌ی نظارت مستمر بر تخلفات مالی را بر عهده دارد.

بلاکچین/ بیت‌کوین(Blockchain / Bitcoin)

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در حوزه‌ی مالی، مربوط به تنظیم مقررات در زمینه‌ی امنیت تکنولوژی بلاکچین و مبادلات بیت‌کوین است. شرکت‌هایی مانند اسکری (Skry) بستری برای ارزیابی ریسک و نظارت بر تکنولوژی بلاکچین را فراهم می‌آورد و شرکتی هم‌چون الیپتیک (Elliptic) پایگاه داده‌ای است که اطلاعات مربوط به ممیزی پیگیری را جهت شناسایی آدرس صاحبان بیت‌کوین جمع‌آوری می‌کند و شبکه‌ای قابل‌اعتماد و قابل‌ردیابی را به وجود می‌آورد.

مدیریت ریسک سازمانی(Enterprise Risk Management)

این زیرمجموعه شامل استارت‌آپ‌هایی است که به مدیریت ریسک‌های سازمانی که بیشتر از یکی از ابعاد سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌‌پردازد. ازجمله‌ی این خطرات می‌توان به خطر کلاه‌برداری اشاره کرد. یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه، شرکت فنرگو (Fenergo) است که بستری برای بازده عملیاتی و بهبود تجربه‌ی مشتریان ارائه می‌کند و در عین حال چالش بزرگ نظارتی و امنیتی را مدنظر قرار می‌دهد.

مدیریت ریسک عملیاتی(Operations Risk Management)

شرکت‌هایی که در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند، نرم‌افزارهایی برای مدیریت ریسک‌های عملیاتی در سازمان‌های مالی ارائه می‌کنند. در لیست فعالیت‌های این شرکت‌ها می‌توان به مدیریت، کاهش ریسک، شناسایی خطرات، ردیابی مشکلات، ذخیره‌ی داده و گزارش دهی اشاره کرد. ازجمله شرکت‌های موجود در این زیرمجموعه می‌توان به آرسام (Rsam) اشاره کرد که نرم‌افزار ارائه‌دهنده‌ی خدمات مدیریتی، ریسک و مقررات است و شرکت نت گاردینز (NetGuardians) با نرم‌افزار مدیریت ریسک، امکان شناسایی حوادث، ردیابی و مدیریت را فراهم می‌کند.

مدیریت ریسک پورتفولیو(Portfolio Risk Management)

استارت‌آپ‌هایی که ابزارهایی جهت ارزیابی و نظارت بر سلامت وامنیت پرتفولیوهای سرمایه‌گذاری ارائه‌ می‌کنند تا مطمئن شوند که شرکت‌های مالی متحمل ریسک‌های غیرضروری نخواهند شد. ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به شرکت کایریبا (Kyriba) سیستم نرم‌افزاری مبتنی بر ابر است که راهکارهای مبتنی بر saas ارائه می‌کند. این استارت‌آپ با ارائه‌ی تحلیل‌ها و داده‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود داشته باشند.

و همچنین شرکت ان‌سینو (nCino) که ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار عملیات بانکی است، برای بانکداران ساخته شده، تعاملات بین کارمند و مشتری را بهبود می‌بخشد و مجموعه‌ای از خدمات مدیریت پورتفولیو را ارائه می‌دهد.

تحلیل‌های کمی(Quantitative Analytics)

شرکت‌هایی که در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند، ابزارهایی در جهت مدیریت اعتبار، بازار و خطرات نقدینگی ارائه می‌کنند. این نرم‌افزارها اغلب از تجزیه‌تحلیل‌ها و مدل‌سازی‌های کمی استفاده می‌کنند. ازجمله شرکت‌های این زیرمجموعه می‌توان به شرکت‌های فین‌کد (FINCAD) و آیاسدی (Ayasdi) اشاره کرد که با استفاده از یادگیری ماشینی و ابزار‌های تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارزیابی و مدل‌سازی خدمات خود را ارائه می‌دهند.

گزارش دهی(Reporting)

این شرکت‌ها نرم‌افزارها یا ابزارهای ترکیبی ارائه می‌کنند که مجموعه‌ای از خدمات تجزیه‌تحلیل داده، گزارش‌دهی، خودکارسازی و … را ارائه می‌کنند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به شرکت کاپیتال کانفیرمیشن (Capital Confirmation) اشاره کرد که ارائه‌دهنده‌ی خدمات تائیدیه گزارش‌های امن الکترونیک برای حسابرس‌ها است؛ و سرتنت (Certent) یک فناوری مبتنی بر وب که گزارش‌های مالی‌ را ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر می‌سازد.

مدیریت مالیات(Tax Management)

شرکت‌های این مجموعه نرم‌افزارهایی را ارائه می‌دهند که مالیات‌ها را جمع‌آوری می‌کند و  سوابق مالیاتی را ذخیره می‌کند. این زیرمجموعه شامل شرکت‌هایی ازجمله آوالارا (Avalara) است که جمع‌آوری اتوماتیک مالیات‌ها را ممکن ساخته است و شرکت کانوپی تکس (Canopy Tax) که بستر مدیریت مالیاتی مبتنی بر SaaS فراهم ساخته است.

نظارت بر معاملات(Trade Monitoring)

در این زیرمجموعه نرم‌افزارهایی وجود دارند که برای نظارت بر کارکنان در جهت افزایش انطباق با قوانین معامله و نظارت بر عملکرد مشتریان برای حصول اطمینان از این‌که فعالیت‌های معاملاتی در چارچوب قوانین انجام می‌شود و افراد برای انجام معاملات غیرمجاز نباشند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت اوپن گاما (OpenGamma) اشاره کرد که درواقع بستری است که وظیفه‌ی کنترل مرکزی معاملات را با در نظر گرفتن محدوده‌ی مدیریت ریسک بر عهده دارد و همچنین شرکت درویت فین‌تک (Droit Fintech) یک بستر معاملاتی مشتق شده (OTC) که تطبیق با مقررات جهانی را تسهیل می‌کند.

۲) شاهدانه(Cannabis)

قانونی بودن شاهدانه از کشوری به کشور دیگر و از دولتی به دولت دیگر متفاوت است. همین قوانین برای ماری جوانا هم وجود دارد.  از جمله استارت‌آپ‌های رگ تک که در این زمینه فعالیت می‌کنند استارت‌آپ ام‌جی فری‌وی(MJ Freeway) است که نرم‌افزار مدیریت و ردیابی بذرشاهدانه تا فروش آن را بر عهده دارد.

۳) محیط‌زیست، سلامتی، امنیت و کیفیت(Environment, Health, Safety, and Quality)

این زیرمجموعه شامل شرکت‌هایی است که در جهت حمایت از امنیت و سلامتی مشتری، محیط‌زیست و استانداردهای کیفیت محصول وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهند. از جمله استارت‌آپ‌های این حوزه، می‌توان به آی‌سیکس (iCiX)، شبکه و اپلیکیشنی برای نظارت بر زنجیره‌ی وسیع تأمین امنیت محصول و انطباق با مقررات محلی و هم‌چنین استارت‌آپ آن‌رول (OnRule) شرکتی دارای پایگاه داده‌ای برای بررسی، انطباق و صدور تضمین‌نامه برای کالاهای تولیدی اشاره کرد.

۴) مدیریت سازگاری عمومی(General Compliance Management)

استارت‌آپ‌های این زیرمجموعه ابزارهایی را برای پیاده‌سازی برنامه‌ی مدیریت سازگاری ازجمله نظارت بر سازگاری با سیاست‌های داخلی و خط‌مشی‌های مخصوص صنایع است. چند نمونه از این شرکت‌ها عبارت‌اند از شرکت کانورسنت (Convercent) بستری مبتنی بر ابر برای سازگاری با اصول اخلاقی و شرکت دیگری بنام اورسایت سیستمز (Oversight Systems) است که ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار مدیریت بر اخلاق و رفتار سازمانی است.

۵) دولت/ قانون‌گذاری(Government / Legislation)

استارت‌آپ‌های این دسته‌بندی مجموعه‌ای از ابزارها را برای مدیریت و نظارت بر قوانین می‌سازند تا بر شرکت‌ها در صنایع مختلف کمک کنند تا در راستای مقررات تعیین شده توسط دولت، گام بردارند. یکی از این شرکت‌ها فیس‌کات نوت (FiscalNote) است که درواقع بستری برای تحلیل قانون‌گذاری و تنظیم مقررات است، شرکت دیگر هم ترک بیل (TrackBill) است که اپلیکیشنی برای تلفن‌های همراه دارد که وظیفه‌ی شناسایی و ردیابی قانون‌‌ها را بر عهده دارد.

۶) مراقبت‌های پزشکی(Healthcare)

این شرکت‌ها به قانون‌گذاری‌های مرتبط با دنیای پزشکی، مانند حفاظت از اطلاعات بیمار و رویکردهای مراقبت از بیمار کمک می‌کنند که ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به اینویسالرت سولوشنز (Invisalert Solutions)، وسیله‌ای پوشیدنی که وظیفه‌ی نظارت و مراقبت از بیمار در هنگام حضور بیمار در بیمارستان را دارد؛ و شرکت دیگر نیز کوالتراکس (Qualtrax) نام دارد که ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزاری که به‌طور مرکزی صدور مجوز، آزمایش و آموزش اسناد را برای آزمایشگاه‌ها مدیریت می‌کند.

۷) تعیین هویت و پیشینه(Identification / Background Check)

علاوه بر صنعت خدمات مالی، تائید هویت در سایر صنایع هم‌چون مراقبت‌های بهداشتی و ساختمانی نیز وجود دارد. استارت‌آپ‌های موجود در این گروه به یک صنعت خاص منحصر نیستند. یکی از این شرکت‌ها آن‌فیدو (Onfido) است که تکنولوژی یادگیری ماشینی را برای اسکن چند پایگاه داده ارزیابی می‌کند و تائیدیه‌ها را ارائه می‌کند. همچنین شرکت وراتو (Verato)، بستری مبتنی بر ابر (Cloud-based) است که به صورت خودکار داده‌های مشتری/بیمار را وارد پایگاه داده کرده و دیتای جامعی از پیشینه یک مشتری تهیه می‌کند.

۸) امنیت اطلاعات / امنیت سایبری(Information Security / Cybersecurity)

این گروه شامل شرکت‌هایی است که به‌طور فعال امنیت اطلاعات و تهدیدات امنیت سایبری را شناسایی می‌کنند و مدیریت آسیب‌پذیری را برای کمک به شرکت‌ها در مطابقت با پروتکل‌های امنیت اطلاعات، دربرمی‌گیرد. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به ریسکی کیو (RiskIQ) اشاره کرد، یک شرکت نرم‌افزاری که الگوهای رفتاری را در حین نظارت بر تشخیص ناهنجاری‌ها، نقض قوانین و تهدیدات ناشناخته تشخیص می‌دهد.

۹) مدیریت ریسک فروشندگان(Vendor Risk Management)

استارت‌آپ‌هایی که در این دسته‌بندی فعالیت می‌کنند، نرم‌افزارهایی برای اتوماتیک‌سازی، تسهیل و شناسایی ریسک‌های فروشندگان ارائه می‌کنند. این راهنما توسط رگلاتورهای جهانی برای مدیریت و کاهش ریسک مربوط به عملیات برون‌سپاری و ایجاد یک فرآیند مستقل از طرف فروشنده ایجادشده است. شرکت‌های این دسته شامل شرکت ون مایندر (Venminder)، مجموعه‌ای از نرم‌افزار و خدماتی برای ارزیابی، نظارت و مدیریت ریسک‌های فروشندگان شخص ثالث است و شرکت سی‌بنک (CBANC)، پلتفرمی برای حرفه‌ای‌ها برای همکاری در انتخاب فروشنده است.

مشاهده جدول کامل استارت‌آپ‌های رگ تک: Cbinsights

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا