امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تیر خلاص دولت به صادرات محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تصمیم اخیر دولت مبنی بر بازگرداندن ارز صادرات به نرخ دولتی تیر خلاصی بر صادرات محصولات کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامعلی فارغی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه تصمیم مورد نظر دولت از مهمترین مانع توسعه صادرات است، افزود: با وجود این، صادرات محصولات کشاورزی امسال افت سنگینی به لحاظ وزنی و ارزشی خواهد داشت.

وی با اشاره به موانع دیگر پیش روی صادرات محصولات کشاورزی اظهارداشت: وجود موانع در روابط بین المللی از دیگر چالش های پیش روی صادرات این محصولات بوده به طوری که هم اکنون روابط اکثر کشورها با ایران خصمانه است.

همچنین بخوانید

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: هر چقدر قیمت دلار واقعی تر باشد به همان میزان هم قدرت رقابت محصولات کشاورزی کشور در عرصه های بین المللی بیشتر می شود.

وی مهمترین دلایل افزایش صادرات محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی را ارتقای بسته بندی، بهبود حمل و نقل و توسعه روابط بین المللی دانست و گفت: افزایش تعداد کارگاه های سورتینگ محصولات کشاورزی، بهره گیری از ماشین آلات به روز، بسته بندی شکیل و بازار پسند و استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل سرد و مجهز از عوامل افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.

فارغی افزود: با توجه به افزایش قیمت دلار میل بیشتری نسبت به صادرات محصولات کشاورزی وجود داشته به طوری که بر میزان صادرات به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به لحاظ ارزش ۴.۵ درصد افزوده شده است.

وی اظهارداشت: در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن سیب از آذربایجان غربی به کشورهایی مانند روسیه صادر شده و انتظار می رود امسال نیز این مهم ارتقا یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: صادرات سیب طی سال گذشته یک رکورد در تاریخ صادرات این محصول از آذربایجان غربی به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش صادرات سیب از آذربایجان غربی به دلیل اصلاح بسته بندی و ایجاد دفاتر در کشورهای واردکننده از جمله روسیه محقق شده است، گفت: افزایش صادرات به روسیه به دلیل قطع ارتباط این کشور با اروپا امکان پذیر شده است.

فارغی با بیان اینکه محصولاتی مانند مرکبات و پرتقال از نزولات آسمانی بهره بیشتری داشته اند، افزود: جایگزینی درختان پرآب بر با درختان پربازده، کم آب بر و مقاوم به سرما از مهمترین دلایل افزایش صادرات است.

وی اظهارداشت: بخشی از کشاورزی به نزولات آسمانی و شرایط طبیعی و بخش دیگری نیز به افزایش تلاش در تجارت محصولات در عرصه های بین المللی به ویژه در حوزه بسته بندی و فرآوری محصولات مربوط می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا