انرژی

اوپک ثبات کوتاه‌مدت و بلندمدت بازار نفت را بررسی می‌کند

وزیر نفت قطر گفت: اوپک با وجود محدود شدن میزان عرضه به بازار و رشد اخیر قیمت‌های نفت که ناشی از رویدادهای ژئوپلیتیکی بوده، ممکن است همچنان گسترش همکاری خود با شرکای غیراوپک برای مدیریت عرضه را بررسی کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد السادا به پلاتس گفت: سرمایه‌ گذاری بالادستی جهانی همچنان رشد کندی دارد و برای تامین تقاضای آتی پیش‌بینی شده کافی نخواهد بود.

وی گفت: راحت می‌توان گفت که به جز مناطق شیل در آمریکا، همچنان یک تردید عمومی در اختصاص منابع برای اکتشاف و توسعه نفت وجود دارد. ضرورتی برای تحریک سرمایه‌گذاری به منظور تضمین عرضه کافی نفت برای تامین تقاضای رو به رشد و جبران افت تولید در برخی از مناطق جهان دیده می‌شود.

همچنین بخوانید

اوپک قرار است ۲۲ ژوئن در وین برای بازبینی پیمان کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز با تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه دیدار کند.

مقامات اوپک طی ماه‌های اخیر اظهار کرده اند قصد دارند توافق کنترل تولید را با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک پس از پایان مدت آن ادامه دهند. با این حال در هفته‌های اخیر، وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه اظهار کردند سهمیه‌های کاهش تولید ممکن است تسهیل شود تا هرگونه کمبود عرضه ناشی از سقوط تولید ونزوئلا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران جبران شود.

ونزوئلا و ایران از اوپک خواستند اتحادش را حفظ کند و اعلام کردند تا هرگونه افزایش از سوی سایر اعضاء به زیان سهم بازار آنها برخلاف ارزش‌های اوپک است که برای حمایت از منافع تمام کشورهای عضو تعریف شده است.

سادا که در زمان مذاکره درباره توافق کاهش تولید در سال ۲۰۱۶ رییس اوپک بود، درباره این‌که آیا اوپک باید در دیدار وین درباره یک استراتژی خروج مذاکره کند، اظهارنظر نکرد، اما توافق کاهش تولید را در کاهش ذخایر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی موثر خواند. زمانی که توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، میزان ذخایر این سازمان به میزان ۳۴۰ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله بود و از آن زمان تقریبا به نزدیک متوسط پنج ساله رسیده است.

وزیر نفت قطر گفت: این توافق به خوبی موثر واقع شده و مطمئنا فرصت خوبی برای گسترش آن و ارتقاء همکاری با کشورهایی که در ثبات بازار نفت در جهت منافع همه و اقتصاد جهان مشارکت کرده‌اند، وجود دارد.

وی گفت: وزیران اوپک در نشست آینده خود شرایط بازار را بازبینی خواهند کرد و تصمیمی که گرفته خواهد شد ثبات کوتاه مدت و بلندمدت بازار را در نظر می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا