امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تکمیل پایانه صادرات گل و گیاه بعد از ۱۴ سال!

یک مقام مسئول با بیان اینکه پایانه صادرات گل و گیاه بعد از ۱۴ سال ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است،گفت:مصرف سرانه گل در ایران ۱۸ شاخه گل بریده و در دنیا بیش از ۱۵۰ شاخه بریده است.

غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۲۵ خردادماه روز ملی گل و گیاه است، اظهارداشت: به درخواست اتحادیه و نیز دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی نام گذاری این روز به دفتر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داده شد  و در سال ۸۴ شاهد ثبت این روز در تقویم بودیم.

وی با بیان اینکه ۵ سال بعد و در سال ۸۹ با استدلال اینکه ضرورتی وجود نداردچنین روزی به صورت رسمی در تقویم باشد، آن را حذف کردند، اضافه کرد: ما به جد درحال پیگیری هستیم تا مجددا این روز به تقویم بازگردد.

همچنین بخوانید

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فعالان و علاقمندان به این حوزه همچنان روز ۲۵ خرداد را به صورت غیررسمی گرامی میدارند، گفت: گرامی داشت این روز نقش مهمی در رونق بخشیدن به اقتصاد و بازار گل و گیاه کشور دارد.

تقوی تصریح کرد: بنابراین از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم در این تصمیم خود در این زمینه تجدید نظر کند.

وی تاکید کرد: روز ملی گل و گیاه علاوه بر اینکه بر سلامت روانی جامعه تاثیرگذار است، در مباحث اقتصادی و اشتغال زایی نیز موثر خواهد بود و ما می توانیم جان تازه ای به حوزه گل و گیاه کشور ببخشیم.

کشت ۷ هزار هکتار گل و گیاه زینتی در کشور

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۷ هزار هکتار کشت گل و گیاه زینتی (هم در گلخانه و هم در فضای باز) در کشور داریم، اظهارداشت: میزان تولید ما نیز بیش از ۴ میلیارد شاخه و گلدان است.

تقوی با اشاره به اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر در این حوزه، گفت: ۳ برابر این میزان نیز، اشتغال غیرمستقیم در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه حوزه گل و گیاه کمک زیادی به بحث اشتغال زایی در کشور می کند، افزود: در سالیان اخیر بخش زیادی از تحصیل کردگان حوزه کشاورزی و جوانان به این حوزه ورود کرده اند که جای خوشحالی دارد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به استانهای عمده تولیدکننده گل و گیاه کشور، گفت: استان تهران با تولید یک میلیارد و ۳۷۴ میلیون شاخه و گلدان، استان مرکزی با تولید ۴۷۰ میلیون شاخه و گلدان و استان مازندران با تولید ۳۹۰ میلیون شاخه و گلدان رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارند.

تقوی درباره اینکه ایران از لحاظ تولید و صادرات گل و گیاه درجهان در چه وضعیتی قرار دارد؟، گفت: رتبه مشخصی که به لحاظ رسمی اعلام شود، در این زمینه وجود ندارد اما براساس آنچه که برخی محققان اعلام کرده اند ایران از نظر تولید در رتبه ۲۰ تا ۲۵ جهان و براساس اعلام برخی منابع دیگر در رتبه ۱۷ تا ۲۰ جهان قرار دارد اما در زمینه صادرات رتبه کشور ما بالای ۱۰۰ است که البته باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه گل در ایران ۱۸ شاخه گل بریده است، ادامه داد: این عدد در دنیا بیش از ۱۵۰ شاخه بریده است و فاصله مذکور نشان می دهد باید بیشتر به صادرات توجه کنیم.

دلایل ضعف صادرات گل و گیاه در ایران/ ۶۰ درصد تولیدات قابلیت صادرات دارد

تقوی درباره اینکه چرا صادرات گل و گیاهان زینتی از کشور ضعیف است؟، تصریح کرد: روابط و مناسبات با کشورها در این زمینه موثر است، به عنوان مثال ممکن است با توجه به نیازهایی که کشورهای هدف دارند ما نتوانیم محصول مورد نیازشان را تامین کنیم یا اینکه آنها کالای مورد نیاز خود را از کشور دیگری با شرایط بهتر تامین کنند و تمایلی به تهیه آن از کشور ما نداشته باشند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فراهم بودن زیرساخت های سخت افزاری در این زمینه بسیار مهم است، افزود: برای انجام صادرات مناسب، خطوط هوایی و ریلی مناسب نیاز است.

تقوی گفت: بخشی نیز مربوطه می شود به اختلاف ذائقه و سلیقه بین آنچه که در داخل مصرف می شود و آنچه که برای صادرات به خارج نیاز است.

وی با بیان اینکه به طور کلی ۶۰ درصد تولیدات کشور قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارند، اضافه کرد: اگر بخش خصوصی و بخش دولتی فضای روانی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کنند اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می دهد.

تقوی اظهارامیدواری کرد: با توجه به اینکه پایانه گل و گیاه کشور بعد از ماه مبارک رمضان افتتاح خواهد شد و یکی از زیرساخت های مورد نیاز صادرات فراهم می شود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد صادرات در حوزه گل و گیاه اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته  ۲۴ میلیون دلار در این حوزه صادرات داشتیم، گفت: کلنگ پایانه مذکور از سال ۸۳ زده شده و بعد از حدود ۱۴ سال آماده افتتاح است، البته این تعلل بیشتر مربوط به بخش خصوصی بوده که مشکلاتی در این زمینه داشتند و در طول زمان رفع و تسهیلات بانکی مورد نیاز سامانه تامین شد.

پایانه صادرات گل و گیاه بعد از ۱۴ سال ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است!

تقوی با اشاره به اینکه دولت از صندوق توسعه ملی تسهیلات مناسبی را برای تکمیل این پایانه اختصاص داد، افزود: تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد از پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۰ الی ۱۵ درصد دیگر نیز به مرور تکمیل و آماده خواهد شد؛ اما هم اکنون پایانه برای کار آماده است.

وی تصریح کرد: ۱۵ درصد باقی مانده مربوط به بخش فرعی کار است.

به گفته تقوی پایانه مذکور در احمد آباد مستوفی اسلامشهر استان تهران واقع شده است.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا