امور زیربناییراه و ساختمان

اجرای‌ طرح بازآفرینی شهری در ۵۴۳ شهر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر یک از فعالیت‌های پیش‌بینی شده در طرح بازآفرینی در ۵۴٣ شهر، ١٣٣۴ محله و برای حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت ساکن این محلات در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش  ایلنا، عشایری در جلسه ستاد استانی طرح بازآفرینی شهری پایدار گفت: اواخر سال ٩۵ رهبر انقلاب در نشست با سران قوا پنج مسئله اجتماعی را به عنوان اولویت رسیدگی مطرح کردند که سومین موضوع آن رسیدگی به وضعیت ساکنان هدف بازآفرینی شهری اختصاص داشت.

وی با اشاره به ماده ۵٩ قانون برنامه‌ششم توسعه  افزود: براساس این قانون دولت مکلف شد در راستای فرامین رهبری، وزارت‌راه، وزارت‌کشور و شهرداری‌ها برنامه‌ملی بازآفرینی شهری را در شش‌ماه تهیه کند. سال ٩۶ برنامه بازآفرینی شهری کشور مبتنی بر ماده ۵٩ قانون برنامه ششم در ٩ بعد تهیه و تقدیم ستاد ملی شد و در جلسه ستاد، با حضور رئیس‌جمهور این برنامه مصوب و فرمان اجرایی آن به ستادهای شهری صادر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارکان اجرای برنامه بازآفرینی شهری افزود:  دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی از دیرباز در تجربه سه برنامه گذشته به عنوان ارکان این طرح در نظر گرفته شد و  رکن جریان اجتماعی، به عنوان حلقه مفقوده  در این طرح افزوده شد.

وی با اشاره به دو رکن تسهیل‌گران به عنوان برنامه ریزان اصلی بازآفرینی محلات و توسعه گران به عنوان مجریان طرح تصریح کرد: با این نگرش، رویکرد بالا به پایین در برنامه بازآفرینی شهری از بین رفت و مشارکت اجتماعی و واگذاری کار به تسهیل گران و توسعه گران با پرهیز از مداخله گری در دستورکار قرار گرفت.

عشایری با بیان اینکه برای بازآفرینی هر محله حدود ۹۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شد گفت: تامین بودجه از سوی شهرداری‌ها و دولت به خوبی پیش‌بینی شد و اقدام مشترک دستگاه‌ها به موازات این برنامه باید محقق شود تا به اهداف دست یابیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا