بورسبورس کالا

حذف متقاضیان غیر واقعی محصولات در بورس کالا/ عملکرد شرکت ها زیر ذره بین

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: بنا داریم از مصرف کالای عرضه شده بورس کالا در صنایع پایین دست مطمئن شویم به طوریکه با زیر نظر گرفتن عملکرد شرکت ها، کدها و تقاضاهای غیر واقعی را با همکاری وزارت صنعت و سازمان حمایت حذف خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالای ایران برای شرکت های پایین دستی، بر اساس عملکرد شرکت های تولید کننده ادامه دارد و روند آن رو به افزایش است.

او گفت: در مورد بسیاری از کالاها در روزها و ماه های اخیر، افزایش عرضه را داشتیم، ضمن اینکه بعد از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار به عنوان نرخ ارز رسمی، قیمت های پایه در بورس کالا بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزش گذاری می شود و رقابت ها بر همان مبنا روی قیمت ها انجام می شود.

او اضافه کرد: این اتفاق موجب شد قیمت هایی که در بورس کالا کشف می شود بعضاً از قیمت های جهانی و قیمت های خارج بورس، بسیار پایین تر باشد و به شدت تقاضا برای محصولاتی که در بورس عرضه می شود افزایش یابد.

سلطانی نژاد گفت: در این مدت برای عرضه مس رشد ۶۶ درصدی داشتیم این در حالی است که تقاضای آن رشد ۱۳۳ درصدی داشته است بنابراین اختلاف قیمت بورس و قیمت جهانی موجب شده خیلی از کسانی که تولید کننده پایین دستی واقعی هم نیستند به خرید این کالاها متمایل شوند و بعضاً آن را یا در بازار بیرون بورس بفروشند و یا صادر کنند و رقیب تولید کننده شوند.

او افزود: کسانی می توانند در بورس خرید کنند که مجوزهای لازم را داشته باشند؛ بعضی از کالاها را افراد یا شرکت هایی می توانند از بورس خرید کنند که در سایت بهین یاب وزارت صنعت به عنوان تولید کننده ثبت شده باشند، در مورد برخی کالاهای دیگر مانند مس هم فقط کسانی می توانند خرید کنند که از مجوز یا پروانه بهره برداری از محصولات مس در صنایع پایین دستی برخوردار باشند.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران گفت: برخی از کسانی که بعد از ابلاغ سیاست های جدید ارزی به خرید واقعی اقدام کردند، متقاضیان غیر واقعی بودند از این رو برای اینکه بتوانیم فقط خریداران واقعی را تامین کنیم با هماهنگی وزارت صنعت ، خرید ۲۴ ماه گذشته آنان از بورس را مبنا قرار دادیم تا معادل متوسط همان مقدار خرید در عملکرد ۲۴ ماهه گذشته را خرید کنند که کمک می کند تقاضاها واقعی باشد.

سلطانی نژاد افزود: کسانی که جدید وارد این بازار شدند بر اساس پروانه بهره برداری که از وزارت صنعت دریافت کردند می توانند اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

منبع
صدا و سیما

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا