بانک و بیمهبیمه

حمایت از مسبب حادثه رانندگی در قانون جدید بیمه شخص ثالث

در قانون قبلی اگر مسبب حادثه رانندگی دچار جرح یا فوت می شد، هزینه پزشکی و یا هزینه ای بابت فوت به شخص و خانواده آنها تعلق نمی‌گرفت اما در قانون جدید به واسطه حمایت بیشتر از کانون خانواده این مهم میسر شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس ماده ۳ قانون بیمه اجباری خسارت وارده به شخص ثالث مصوبه ۱۳۹۵ " دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارتهای وارد شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیر حرام بیمه حوادث اخذ کند. مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه معادل دیه فوت و یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیر حرام و هزینه معالجه ان می باشد"

همچنین بخوانید

بنابراین براساس قانون مذکور که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است مبنای محاسبه و پرداخت خسارت به راننده مقصر حادثه مبلغ دیه ماه غیر حرام است.

البته چنانچه دارنده وسیله نقلیه در زمان خرید بیمه نامه سرمایه بیمه حوادث را بالاتر از دیه ماه غیر حرام تعیین نموده و حق بیمه انرا پرداخت کرده باشد در محاسبه مبلغ خسارت، این سرمایه ملاک عمل خواهد بود.

با توجه به مراتب فوق ملاحظه می شود که مصوبه دولت کاملا منطبق با قانون بوده است.

لازم به ذکر است که قبل از این قانون به راننده مقصر حادثه دیه جرح تعلق نمی گرفت که با تصویب این قانون و ایین نامه ان در دولت دیه جرح نیز به راننده مقصر حادثه پرداخت می شود که قبل از تصویب این قانون این نوع دیه پرداخت نمی‌شد.

شایان ذکر است، برخی از سایت ها با درج مطالب غیر فنی و غیرکارشناسی، سعی در منفی نشان دادن تلاشهای دولت و مجلس برای حمایت از مسببین حادثه رانندگی و خانواده آنها دارند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا