بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ چقدر بود و نسبت به سال‌های قبل چه تغییراتی داشت؟

استارت‌آپ‌های فین‌تک در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، موفق به کسب ۱۰ میلیارد دلار جذب سرمایه از طریق انجام ۳۸۷ معامله شدند. این مقاله به تحلیل و بررسی ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک دنیا می‌پردازد.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون، نزدیک به ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک دنیا انجام‌ شده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

همچنین بخوانید

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهانی در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فین‌تک انجام شده است. در این میان، سال ۲۰۱۷ با مبلغ ۴۰ میلیارد دلار، در صدر این ۵ سال قرار دارد.

میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک در سال ۲۰۱۷، در مقایسه با سال ۲۰۱۴، رشد دو برابری داشته. تعداد معاملات در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، از مرز ۲۰۰۰ مورد فراتر رفت و در سال گذشته، با اندکی کاهش، به ۱۸۰۰ مورد رسید. میانگین ارزش هر معامله، در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته و به مبلغ ۲۲.۴ میلیون دلار رسیده است. آمارهای موجود، نشان‌دهنده‌ی این است که: چشم‌اندازی درخشان، در انتظار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک دنیا است.

استارت‌آپ‌های فین‌تک جهانی، توانسته‌اند در طی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، مبلغ ۱۰ میلیارد دلار سرمایه را جذب کنند. این امر، توقعات را بالا برده و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های کلانی در ماه‌های آتی انجام بگیرند. N26 یک بانک چلنجر (challenger bank) آلمانی است. این بانک، توانسته مبلغ ۱۶۰ میلیون دلار را در سری C سرمایه‌گذاری، از تنسنت هالیدیز (Tencent Holdings) و آلیانز ایکس (Allianz X) دریافت کند. این معامله، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های اروپایی در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ بوده است. N26 قصد دارد از این بودجه برای تقویت حضور خود در اروپا استفاده کرده و فعالیتش را در ایالات‌متحده آمریکا نیز گسترش دهد.

سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، با جذب ۱۲.۵ میلیارد دلار، پربازده‌ترین بازه‌ی زمانی در حوزه سرمایه‌گذاری فین‌تک بوده است.
سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، با جذب ۱۲.۵ میلیارد دلار، پربازده‌ترین بازه‌ی زمانی در حوزه سرمایه‌گذاری فین‌تک بوده است. این میزان سرمایه، در طی انجام ۳۹۶ معامله بدست آمده است. توکوپدیا (Tokopedia) یک شرکت اندونزیایی است و درزمینه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. این شرکت، در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، توانست ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه در سری F را از علی‌بابا (Alibaba) دریافت کند و نقش پررنگی در جذب سرمایه‌ی بالا در این بازه‌ی زمانی داشته باشد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک، زمینه را برای تبدیل توکوپدیا به ایبی (eBay) اندوزی فراهم کرده است.

میانگین جهانی ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک از ۱۳.۶ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، به ۲۵.۸ میلیون دلار در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تمایل به انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و بلندمدت در حوزه‌ی فین‌تک، رو به افزایش است.

میزان سرمایه‌گذاری سه‌ماهه در استارت‌آپ‌های فین‌تک، در سه دوره‌ی اخیر، ارزشی بالاتر از ۱۰ میلیارد دلار داشته است. در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، ۱۶ مورد معامله، با ارزش بیش‌ از ۱۰۰ میلیون دلار انجام گرفت و درنتیجه‌ی آن، ۳.۴ میلیارد دلار جذب سرمایه اتفاق افتاد. تعداد این معاملات در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، به ۲۳ مورد افزایش یافت و ۴.۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک انجام گرفت.

در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، بیش از ۳.۳ میلیارد دلار سرمایه از طریق انجام  ۱۰ معامله بزرگ، در حوزه‌ی فین‌تک جذب‌شده است.
سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

۱۰ سرمایه‌گذاری بزرگی که در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ انجام گرفتند، منجر به ورود ۳.۳ میلیارد دلار به حوزه‌ی فین‌تک شدند. این ۱۰ معامله‌ی بزرگ، یک‌سوم از کل ارزش سرمایه‌گذاری در این بازه‌ی زمانی را شامل می‌شوند.

شرکت‌های آمریکایی، در ۵ مورد از ۱۰ سرمایه‌گذاری بزرگ انجام شده، شرکت داشته‌اند. کردیت کارما (Credit Karma)، یک بستر مالی شخصی است و در سانفرانسیسکو واقع شده است. این استارت‌آپ فین‌تک، ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را از سیلور لیک پارتنرز (Silver Lake Partners) دریافت کرد و عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک در شمال آمریکا را بدست آورد.

وان‌کانکت (OneConnect) یک بستر ارائه‌دهنده‌ی تکنولوژی‌های مالی برای بانک‌های کوچک بوده و جزو شرکت‌های تابعه‌ی گروه بیمه‌ی پینگ آن (Ping An Insurance Group) است. این استارت‌آپ توانست ۶۵۰ میلیون دلار سرمایه را در سری A از آی دی سی کپیتال (IDG Capital) و گروه اس بی آی (SBI Group) دریافت کند. این معامله، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ بود و ارزش این شرکت را به ۷.۴ میلیارد دلار رساند. این شرکت، در حال آماده‌سازی برای عرضه‌ی اولیه سهام  ۲ میلیارد دلاری است.

پرپل بریکس (PurpleBricks) تنها آژانس املاک آنلاین در بریتانیا است و در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۵ وارد بازار سهام شده است. این شرکت، در مرحله‌ی پس از عرضه‌ی اولیه سهام، موفق به جذب سرمایه‌ی ۱۷۷ میلیون دلاری شد. اکسل اسپرینگر (Axel Springer) در مارس ۲۰۱۸ این سرمایه‌گذاری را انجام داد.

سهم شرکت‌های آمریکای شمالی در سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک از سال ۲۰۱۴ روند نزولی داشته و سرمایه‌گذاران به فعالیت در سایر زمینه‌ها متمایل شده‌اند.
سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک

سهم فین‌تک آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۴ در بالاترین مقدار خود قرار داشت و ۶۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه را به خود اختصاص داده بود. میزان این سهم در سال‌های بعدی رو به کاهش گذاشت و در سال ۲۰۱۷ به ۴۲.۳ درصد رسید. در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، این سهم دوباره افزایش پیدا کرد و به بیش از ۵۰ درصد رسید. این روند رو به رشد، می‌تواند به جبران فرصت‌های ازدست‌رفته‌ی سال‌های قبل کمک کند. در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، تعداد معاملات انجام‌شده برای جذب سرمایه در فین‌تک آمریکای شمالی، ۲۰۲ مورد بود. این رقم، اندکی بالاتر از مقدار میانگین جهانی (۱۹۲ معامله) است.

فین‌تک اروپا توانسته روند رو به رشدی در این سرمایه‌گذاری داشته باشد. سهم اروپا در سال ۲۰۱۴، ۲۲.۴ درصد بود و این میزان در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. لندیبل (Lendable)، یک پلتفرم وام‌دهی همتا به همتا است. این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۷ با جذب ۴۰۰ میلیون دلار، بزرگ‌ترین معامله در اروپا در این سال را انجام داد. کاسل تراست (Castle Trust) سرمایه‌ی لازم برای گسترش فعالیت‌های لندیبل را تأمین کرد.

استارت‌آپ‌های فین‌تک آسیا نیز در حال افزایش سهم درزمینه‌ی جذب سرمایه هستند. سهم آسیا در این رقابت، روند صعودی داشته و در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ به ۱۸.۶ درصد رسیده است. یکی از بزرگ‌ترین معاملات آسیا، توسط وی کش (Wecash) که یک پلتفرم اعتباری چینی است، انجام شد. درنتیجه‌ی آن، در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، مبلغ ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه در سری D به این شرکت تزریق شد. اوریکس آسیا کپیتال (Orix Asia Capital) و سی لیمیتد (Sea limited) سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ بودند. شرکت وی کش، مبلغ بدست آمده را صرف توسعه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در داده‌کاوی و یادگیری ماشین خواهد کرد.

 منبع: Fintech.global

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا