انرژی

پیشنهاد بخش خصوصی به دولت برای انجام پروژه های بزرگ نفتی

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از ارائه پیشنهادی توسط بخش خصوصی به دولت برای مشارکت در پروژه های بزرگ نفتی خبر داد.

رضا خیامیان در گفت و گو با ایسنا  با اعلام خبر فوق افزود: زمانی که کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به ایران آمد پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه شرکت های کوچک ایرانی با شرکت های کوچک اروپایی جوینت شوند، از سوی دیگر پروژه های بزرگ نفتی به تعداد زیادی پکیج تقسیم شوند و هر بخش از پروژه توسط یکی از شرکت ها انجام شود.

وی ادامه داد: مشابه همین پیشنهاد را در دیداری که رییس جمهور با جمعی از اساتید و فعالان اقتصادی داشت مطرح کردیم. هدف این پیشنهاد این است که پروژه های بزرگ به چندین بخش کوچک  تقسیم شود و به جای اینکه شرکت‌های بزرگ پروژه ها را انجام دهند شرکت های صد در صد خصوصی ایرانی که با شرکت های خارجی جوینت شده اند این پروژه ها را انجام دهند. البته این موضوع ممکن است شامل فاز ۱۱ پارس جنوبی نشود زیرا نحوه اجرای این پروژه از قبل تعیین شده و اگر توتال از قرارداد برود شرکت چینی جای توتال را می گیرد.

همچنین بخوانید

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران  با اشاره به تعریف ۳۴ پروژه توسط وزارت نفت اظهار کرد: ما فراتر از این مساله رفتیم که پروژه ها را کوچک تر کنیم که شرکت های کوچک ایرانی مشارکت کنند. این اقدام ضمن اینکه باعث می شود کار انجام شود، باعث میشود دانش شرکت های ایرانی در تعامل با شرکت های خارجی ارتقا یابد.

خیامیان درمورد پاسخ رییس جمهور و کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا توضیح داد: پاسخ کمیسیونر مثبت بود گفتند هرکدام از شرکت های کوچک را از طریق  investment bank European می توانند حدود ۲۰ میلیون یورو فاینانس کنند و این پروژه ها را با بخش خصوصی ایران انجام دهند. رییس جمهور هم در حرف هایشان مطرح کردند حرف درستی است که پروژه ها به پروژه های کوچک تر تقسیم شود.

وی با بیان اینکه منظور از پروژه، برداشت از میادین، ازدیاد برداشت، بازسازی تجهیزات صنعت نفت و… است، گفت: شرکت های بزرگ که منافعی در امریکا دارند بالاخره از ایران می روند اما با شرکت های کوچک ارتباط زیادی داریم. اخیرا نامه ایی از یک شرکت هلندی_آلمانی برای یکی از شرکت های عضو دریافت کردیم که اعلام کرده حاضر است در شرایط تحریم با ایران تعامل کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران  تاکید کرد:شرکت های بزرگ توانایی مالی بالایی دارند اما دانش شرکت های کوچک همسطح شرکت های بزرگ است و شرکت های کوچک می توانند دور هم جمع شوند و یک کار بزرگ انجام دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا