بین الملل

اشتغال‌زایی در آمریکا افزایش یافت/ بیکاری به ۳.۸ درصد رسید

رشد مشاغل آمریکا در ماه می شتاب گرفت و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح ۱۸ ساله خود، یعنی ۳.۸ درصد رسید که این نشان‌دهنده تقویت سریع شرایط بازار کار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، رشد مشاغل آمریکا در ماه می شتاب گرفت و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح ۱۸ ساله خود، یعنی ۳.۸ درصد رسید که این نشان‌دهنده تقویت سریع شرایط بازار کار است و می‌تواند نگرانی‌هایی در مورد تورم ایجاد کند.

 گزارش مشاغل آمریکا، که توجهات بسیاری را به خود معطوف کرده بود، حاکی از آن است که دستمزدها هم افزایش قابل‌توجهی داشته‌ است. به این ترتیب انتظار از این که فدرال‌رزرو این ماه نرخ بهره خود را افزایش دهد به بالاترین حد خود رسید. همچنین احتمال این که بانک مرکزی آمریکا ۲ بار دیگر هم نرخ بهره خود را در ادامه سال، بالا ببرد، بیشتر شد. با این وضعیت کارشناسان در مورد داغ شدن بیش از حد اقتصاد هشدار می‌دهند.

همچنین بخوانید

داده‌های دولتی نشان داد، در ماه می، اقتصاد آمریکا ۲۲۳۰۰۰ شغل غیر کشاورزی اضافه کرده است و میانگین دستمزد ساعتی هم ۰.۳ درصد رشد کرده است که هردو این داده‌ها فراتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بوده است.

طبق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، پیش‌بینی می‌شد مشاغل غیر کشاورزی، این ماه ۱۸۸ هزار شغل ایجاد کنند و نرخ بیکاری هم در ۳.۹ درصد ثابت باقی بماند.

در سه ماه گذشته به طور متوسط در هر ماه  ۱۷۹ هزار شغل ایجاد شده است. این میزان بیش از ۱۲۰ هزار شغل بیشتر از میزان لازم برای هماهنگ بودن با رشد اقتصادی آمریکاست.

رشد اشتغال در ماه می، در تمام بخش‌ها صورت گرفته است. مشاغل بخش ساخت‌وساز پس از این‌که در ماه آوریل۲۱ هزار شغل بیشتر شده بود، این ماه هم ۲۵ هزار شغل اضافه کرد. در گزارشی جداگانه از وزارت تجارت که در روز جمعه منتشر شد، آمده است که هزینه‌کردهای بخش ساخت‌وساز در ماه آوریل جهش کرده است.

بخش تولید آمریکا هم ۱۸ هزار شغل در این ماه ایجاد کرد که این پس از ایجاد ۲۵ هزار شغل در ماه آوریل است. داده‌های بخش ساخت‌وساز و تولید همچنین به شتاب گرفتن رشد اقتصادی آمریکا، اشاره دارد.

استفن ماسوکا، معاون ارشد شرکت اوراق ودبوش در سانفرانسیسکو، می‌گوید: اقتصاد ترامپ بسیار بسیار خوب به کار خود ادامه می‌دهد. این خبر خوبی برای بازار است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا